Επικίνδυνη Αποστολή: Θανάσιμη Εκδίκηση Μέρος Πρώτο
του Christopher McQuarrie. Με τους Tom Cruise, Hayley Atwell, Ving Rhames, Simon Pegg, Rebecca Ferguson, Vanessa Kirby, Esai Morales, Pom Klementieff, Henry Czerny, Shea Whigham, Cary Elwes, Indira Varma.
He'll be back!
Η Ημέρα της Κρίσης ολοένα και πλησιάζει!
Αυτή είναι η έβδομη μεγάλου μήκους ταινία της σειράς Mission: Impossible, η οποία βασίζεται στην ομώνυμη τηλεοπτική σειρά του CBS, που «έτρεξε» από τον Σεπτέμβριο του 1966 έως και τον Μάρτιο του 1973, ενώ συνεχίστηκε στο ABC για δύο σεζόν, το 1988 και το 1989. Οι προηγούμενες έξι ταινίες της σειράς ήταν οι εξής: «Mission: Impossible» (1996) σε σκηνοθεσία Brian DePalma (παγκόσμιες εισπράξεις: 458 εκατομμύρια δολάρια!!!), «Mission: Impossible II» (2000) σε σκηνοθεσία John Woo (παγκόσμιες εισπράξεις: 546 εκατομμύρια δολάρια!!!), «Mission: Impossible III» (2006) σε σκηνοθεσία J.J. Abrams (παγκόσμιες εισπράξεις: 398 εκατομμύρια δολάρια!!!), «Mission: Impossible – Ghost Protocol» (2011) σε σκηνοθεσία Brad Bird (παγκόσμιες εισπράξεις: 695 εκατομμύρια δολάρια!!!), «Mission: Impossible – Rogue Nation» (2015) σε σκηνοθεσία Christopher McQuarrie (παγκόσμιες εισπράξεις: 683 εκατομμύρια δολάρια!!!) και «Mission: Impossible – Fallout» (2018) σε σκηνοθεσία Christopher McQuarrie (παγκόσμιες εισπράξεις: 792 εκατομμύρια δολάρια!!!). Η όγδοη – και τελευταία σύμφωνα με τον σχεδιασμό – ταινία της σειράς, το «Mission: Impossible - Dead Reckoning Part Two», σκηνοθετημένη και πάλι από τον McQuarrie (που στο τέλος θα έχει σκηνοθετήσει τις 4 από τις 8 ταινίες) είναι προγραμματισμένη να βγει στους κινηματογράφους στις 28 Ιουνίου του 2024.
Οι προγραμματισμοί σε σχέση με την ταινία έγιναν άνω κάτω εξαιτίας της πανδημίας του Covid. Αρχικά, στις 14 Ιανουαρίου του 2019, ο Tom Cruise ανακοίνωσε πως η έβδομη και η όγδοη ταινία της σειράς θα γυριζόταν back to back με ημερομηνίες εξόδου τις 23 Ιουλίου του 2021 για την έβδομη και τις 25 Αυγούστου του 2022 για την όγδοη. Τα γυρίσματα ήταν να ξεκινήσουν στις 20 Φεβρουαρίου του 2020 στη Βενετία, αλλά η πανδημία είχε κυριεύσει τα πάντα και τα διαδοχικά lockdown έκαναν την κατάσταση πολύ δύσκολη. Εντέλει, τα γυρίσματα ξεκίνησαν στις 6 Σεπτεμβρίου του 2020. Για τα γυρίσματα χρησιμοποιήθηκαν κάμερες Sony CineAlta Venice, σηματοδοτώντας την πρώτη φορά που ταινία της σειράς γυριζόταν ψηφιακά κι όχι με τη χρήση σελιλόιντ. Τον Δεκέμβριο του 2020 κι ενώ τα γυρίσματα της ταινίας λάμβαναν χώρα στο Λονδίνο, ο Tom Cruise τα πήρε στο κρανίο και ούρλιαξε σε μέλη του συνεργείου που δεν τηρούσαν τα μέτρα του social distancing, βάζοντας σε κίνδυνο την παραγωγή, με περισσότερες καθυστερήσεις κι άρα περισσότερα έξοδα (και ο Tom Cruise είναι ένας από τους βασικούς παραγωγούς της ταινίας, οπότε έχανε χρήματα). Εντέλει, τα γυρίσματα της ταινίας ολοκληρώθηκαν τον Σεπτέμβριο του 2021!!! Και εννοείται πως λόγω των καθυστερήσεων και του Covid, η ταινία άλλαξε μπόλικες ημερομηνίες εξόδου: από τις 23 Ιουλίου του 2021 πήγε στις 19 Νοεμβρίου του 2021, μετά στις 27 Μαΐου του 2022 και στις 30 Σεπτεμβρίου του 2022, ενώ το συνολικό της κόστος εκτινάχθηκε στα 290 εκατομμύρια δολάρια, καθιστώντας την, την πιο ακριβή ταινία της σειράς. Τελικά, η παγκόσμια πρεμιέρα της έλαβε χώρα στις 19 Ιουνίου του 2023 στη Ρώμη (όπου γυρίστηκε ένα πολύ μεγάλο μέρος της) ενώ από τις πρώτες χώρες στις οποίες άρχισε να προβάλλεται εμπορικά η ταινία ήταν το Ηνωμένο Βασίλειο (είχε μεταμεσονύχτιες προβολές το βράδυ της 9ης προς τη 10η του Ιούλη). Στη συντριπτική πλειοψηφία του κόσμου, η ταινία θα αρχίσει να προβάλλεται από τις 12 Ιουλίου.
Η υπόθεση: Η Οντότητα είναι ένα πρόγραμμα Τεχνητής Νοημοσύνης, που διαθέτει αυτογνωσία, πρόσβαση σε πληροφορίες που της δίνουν απίστευτες δυνατότητες και την ικανότητα να «χακάρει»... τα πάντα, από συστήματα αναγνώρισης προσώπων έως και τον κεντρικό υπολογιστή ενός πυρηνικού υποβρυχίου, προς ίδιον όφελος και εξυπηρετώντας σκοτεινά κίνητρα. Η δύναμη της Οντότητας ολοένα και μεγαλώνει, καθιστώντας την το πιο ποθητό απόκτημα για μεγαλομανείς με τη δική τους ατζέντα αλλά και χώρες, που προσβλέπουν στην παγκόσμια κυριαρχία. Γιατί πιστεύουν πως μπορούν να ελέγξουν την Οντότητα. Ο πράκτορας του IMF, Ίθαν Χαντ, όμως, ξέρει πως μια τέτοια δύναμη δεν μπορεί να ελεγχθεί, πως η Οντότητα αποτελεί εντέλει τον νούμερο ένα εχθρό ολάκερης της ανθρωπότητας και πως το μοναδικό συνετό που οφείλει να πράξει, είναι να την καταστρέψει. Για να το πετύχει αυτό θα πρέπει να βρει τα δύο μισά ενός κλειδιού με μορφή σταυρού κι αφού τα βρει, να μάθει τι ακριβώς ξεκλειδώνει το κλειδί και πώς αυτό μπορεί εντέλει να καταστρέψει την Οντότητα.
Ο μόνος που κατά πως φαίνεται γνωρίζει το τι ξεκλειδώνει το κλειδί είναι ο Γκάμπριελ, ένας μοχθηρός, ψυχρός τύπος, που κατά μία έννοια «δουλεύει» για την Οντότητα. Και είναι ο τύπος εξαιτίας του οποίου ο Ίθαν έγινε τελικά πράκτορας του IMF στο παρελθόν. Με τη βοήθεια των πιστών του συνεργατών, του Μπέντζι και του Λούθερ, αλλά και της επικηρυγμένης πρώην πράκτορα της MI6, Ίλσα, ο Ίθαν θα προσπαθήσει να βρει τα δύο κομμάτια του κλειδιού, πριν τον προλάβει ο Γκάμπριελ και οι μπόλικοι άλλοι ενδιαφερόμενοι. Αυτό που του χαλάει τα σχέδια μεταξύ των άλλων, είναι η Γκρέις, μια ταλαντούχα κακοποιός, που έχει προσληφθεί για να βρει επίσης τα δύο κομμάτια του κλειδιού. Οι ισορροπίες είναι λεπτές, τα φαινόμενα απατούν, οι μάσκες είναι πολλές, η αλήθεια αλλάζει πρόσωπο και ο κόσμος κινδυνεύει.
Η άποψή μας: Αρχικά, να επιβεβαιώσουμε για ακόμα μια φορά το προφανές: το παιδί είναι «του γιατρού». Ποιο παιδί δηλαδή, 61 χρονών έγινε πριν λίγες μέρες (στις 3 Ιουλίου συγκεκριμένα) ο Θωμάκος ο Κρουαζιέρας. Αυτό, βεβαίως, δεν τον εμποδίζει να κάνει ολοένα και πιο παλαβά σταντ, λες και σε κάθε ταινία της σειράς ο μοναδικός του στόχος είναι να ξεπεράσει ό,τι απίθανο έχει κάνει στην προηγούμενη! Αυτός είναι ικανός να κλείσει τις μεταγραφές του ΠΑΟΚ εγκαίρως (εντάξει, ξεφεύγω λίγο, έχουν και τα απίθανα κατορθώματα τα όριά τους!). Αυτό που κάνει πχ στη σκηνή με τη μοτοσικλέτα (δεν είναι σπόιλερ, υπάρχει και στο τρέιλερ της ταινίας) δεν το χωράει ανθρώπου νους! Και για να προετοιμάσει αυτήν τη σκηνή των ολίγων δευτερολέπτων, χρειάστηκαν απίστευτες ώρες προεργασίας, προπόνησης και τεράστιος πακτωλός χρημάτων. Αλλά αυτός είναι ο Tom Cruise, δεν θα τον μάθουμε τώρα δα και θα ήταν άδικο να τον κρίνουμε απλά ως έναν glorified κασκαντέρ.
Ο άνθρωπος βάλθηκε μόνος του να γίνει ο Σωτήρας του Σινεμά! Του σινεμά ως διασκέδαση στην κινηματογραφική αίθουσα, έτσι; Το πέτυχε με το δεύτερο «Top Gun», θα το πετύχει ξανά με τούτο εδώ το φιλμ. Κι ας μην φτάνει αυτό τα επίπεδα του «Fallout», του κορυφαίου κατ' εμέ φιλμ της σειράς. Αλλά, ναι, το παλεύει. Προσπαθεί να κινητοποιήσει τον κόσμο, να βγει από το καβούκι του κι από το σπίτι του, να σπάσει την κυριαρχία των αλγορίθμων, του binge-watching και των τηλεοπτικών πλατφορμών. Να πάει σινεμά, όχι για να δει απλά μια ταινία, αλλά για να βιώσει την ηδονή της συλλογικής εμπειρίας στον Ναό της 7ης Τέχνης (που είναι η κινηματογραφική αίθουσα) κι όχι από την απομόνωση και τη χαλαρουίτα του καναπέ.
Σε αυτήν την προσπάθεια, εννοείται, προκύπτουν και κάποιες... αστοχίες. Πχ, τούτη η ταινία είναι η τέταρτη μέσα σε έναν χρόνο, που... δεν ολοκληρώνεται, παρά το γεγονός ότι έχει πολύ μεγάλη διάρκεια, μένει στη μέση και συνεχίζεται με δεύτερο μέρος... προσεχώς. Προηγήθηκαν το «Dune», το «Fast X» και το «Spider-Man: Across the Spider-Verse». Όπερ σημαίνει, αυτές οι ταινίες ακολουθούν τη λογική του... binge-watching. Δεν το λες και ό,τι καλύτερο. Είχαμε συνηθίσει στα ριμέικ, τα σίκουελ, τα πρίκουελ, τα ριμπούτ, τώρα έχουμε να αντιμετωπίσουμε κι αυτό το φαινόμενο. Oh well…
Και μετά από αυτήν την εντελώς εκτεταμένη εισαγωγή, ας περάσουμε στο παρασύνθημα.
Το Dead Reckoning Part One, πιστό στο μονοπάτι που είχε χαράξει η σειρά ήδη από την πρώτη της ταινία, προσφέρει αυτό που υπόσχεται απλόχερα. Μεγάλο θέαμα, διαφυγή, ψυχαγωγία και διασκέδαση. Υπάρχει πετυχημένη ισορροπία ανάμεσα στη δράση, το σασπένς, το χιούμορ και την... ανθρωπιά. Ω, ναι, εδώ ο αντίπαλος ολάκερης της ανθρωπότητας είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη: ένας παγκόσμιος HAL ονόματι... The Entity (και δεν μου το βγάζετε από το μυαλό πως ο McQuarrie κλείνει το μάτι στην ομώνυμη ταινία του Sidney Furie με πρωταγωνίστρια την Barbara Hershey: η Τεχνητή Νοημοσύνη θα μας βιάζει και δεν θα μπορούμε να καταλαβαίνουμε πώς αφήσαμε να συμβεί κάτι τέτοιο, και δεν θα μπορούμε και να το αντιμετωπίσουμε, μιας που ο εχθρός θα είναι... αόρατος). Εννοείται πως ο μόνος που μπορεί να σταματήσει την Οντότητα είναι ο Ίθαν Χαντ κι ένα Κλειδί σε σχήμα Σταυρού. Λεπτομέρεια θα με πεις, αλλά τίποτα δεν είναι τυχαίο.
O γνωστός Σαϊντελόγος Tom Cruise, «πάσχοντας» από κάτι σαν Savior Complex, αλλιώς γνωστό ως... Messiah Complex, χρησιμοποιεί σεναριακά το κατ' εξοχήν σύμβολο του χριστιανισμού ως μέσο σωτηρίας - ή αφανισμού – θα φανεί στο χειροκρότημα. Είναι από αυτά τα μικρά πράγματα που δείχνουν πόση πολύ φροντίδα έχει δοθεί στην κάθε λεπτομέρεια. Θα μου πεις, η όλη ιστορία με το κλειδί είναι λίγο μπούρδα: μα κλειδί που μπορεί να ελέγξει ή/ και να καταστρέψει την, με δυνάμεις Θεού, ψηφιακή Οντότητα; Τίποτα άλλο από ένα κλασικό, χιτσκοκικό McGuffin λοιπόν. Και το «κλασικό» ως έννοια εδώ παίζει βασικότατο ρόλο.
Τα κλεισίματα του ματιού είναι συνεχή και οι κινηματογραφοφιλικές αναφορές είναι μπόλικες, από την επιστροφή του Henry Czerny ως Eugene Kittridge και τη μάχη στην κορυφή του Όριον Εξπρές (στην πρώτη ταινία της σειράς) έως αναφορές από τον «Στρατηγό» του Buster Keaton έως το «Θωρηκτό Ποτέμκιν» του Sergei Eisenstein. Και είναι και η σκηνή μέσα στο βαγόνι στον γκρεμό, που δεν μπορώ να θυμηθώ ακριβώς σε ποια ταινία την έχω δει ντάλε κουάλε γυρισμένη με εντελώς παρόμοιο τρόπο: να ήταν στο «Skyscrapper», στο «The Dark Knight Rises», στο «Inception» ή στο πρόσφατο «The Flash»; Δεν μπορώ να θυμηθώ με τίποτε.
Κλασική, όμως, είναι και η όλη προσέγγιση στο θέαμα. Τα γυρίσματα έχουν γίνει με τη χρήση όσο το δυνατόν λιγότερου CGI, που σημαίνει πως τα περισσότερα από όσα βλέπουμε έχουν γυριστεί έτσι όπως τα βλέπουμε! Αναφανδόν υπέρ του σινεμά λοιπόν και κατά της τηλεόρασης και των άψυχων ψηφιακών κατασκευασμάτων. Υπάρχουν πέντε, έξι σκηνές που κόβουν την ανάσα. Υπάρχουν δραματικές κορυφώσεις. Υπάρχουν απώλειες. Υπάρχουν ηθικά διλήμματα που οι θεατές καλούνται να αντιμετωπίσουν παρέα με τους ήρωες. Υπάρχει περισσότερο από ποτέ παρούσα η έννοια της κατ' εξοχήν χριστιανικής αρχής της ελεύθερης βούλησης: «Your mission, should you CHOOSE to accept it...». Και υπάρχει και μπόλικο χιούμορ, από την κατάληξη της περίφημης πτώσης με τη μοτοσικλέτα και το συνεχιζόμενο γκαγκ περί του τσεκαρίσματος για το αν κάποιος φοράει μάσκα, μέχρι την αλά Mr. Bean καταδίωξη στους δρόμους της Ρώμης με το κίτρινο Φιατάκι.
Να σημειώσουμε εδώ πως ίσως αυτή είναι η πιο έντονα διαλογική ταινία της σειράς. Και καταναλώνεται πολύτιμος φιλμικός χρόνος για να δοθούν οι απαραίτητες πληροφορίες στους θεατές, με μορφή ερωταποκρίσεων, που κάποιες φορές (όπως πχ στην αρχική σκηνή, εκείνη που ακολουθεί την εισαγωγική, του υποβρυχίου) γίνεται κουραστικό και... βαρετό. Να τα λέμε κι αυτά. Πάντως, το σίγουρο είναι πως δύσκολα κάποιος θα δει την ταινία και θα φύγει μετά το πέρας της απογοητευμένος.
Ο Ving Rhames (ο μόνος πέρα από τον Cruise που έχει παίξει σε όλες τις ταινίες της σειράς) και ο Simon Pegg προσφέρουν την απαραίτητη αίσθηση της οικειότητας αλλά και της παθιασμένης ομάδας, η Hayley Atwell είναι εξαιρετική σε παραπάνω από ένα επίπεδα, ο τωρινός Cruise είναι σαφώς πολύ καλύτερος ερμηνευτικά από εκείνον 27 χρόνια πριν στην ταινία του DePalma και το μόνο που περιμένουμε πλέον είναι αν η σειρά θα κλείσει αλά James Bond ή αν ο Cruise έχει τα κουράγια να τρέχει και να κάνει κάθε είδους απιθανότητες στα 65 του χρόνια. Μέχρι τότε, στην Σεβαστούπολη αδελφές μου, στη Σεβαστούπολη! Ή, στο Σεβαστούπολη καλύτερα...
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 13 Ιουλίου 2023 από την Feelgood Ent.!