Ένα για το δρόμο (One for the Road) Poster ΠόστερΈνα για το δρόμο

του Markus Goller. Με τους Frederick Lau, Nora Tschirner, Burak Yigit, Friederike Becht, Godehard Giese.


''Πίνω και μεθώ/ ωχ αμάν''...
γράφει ο Θόδωρος Γιαχουστίδης(@PAOK1969)

Όταν αντί για «άσπρο», «πιάνεις» πάτο...

Αυτή είναι η όγδοη μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας του γεννημένου στις 29 Ιουνίου του 1969 στο Μόναχο, Γερμανού σκηνοθέτη. Και η πρώτη που βλέπουμε σε εμπορική προβολή στη χώρα μας. Ο Markus Goller ξεκίνησε την καριέρα του ως βοηθός μοντέρ στην FILMHAUS München. Από το 1992 εργάστηκε ως ανεξάρτητος μοντέρ ταινιών μεγάλου μήκους, διαφημιστικών και μουσικών βίντεο. Από το 1998 έχει σκηνοθετήσει πολυάριθμα διαφημιστικά και ντοκιμαντέρ και το 2002 γύρισε την πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους, «Mask Under Mask».

Ένα για το δρόμο (One for the Road) Poster Πόστερ Wallpaper
Η τελευταία του ταινία γυρίστηκε σε 35 ημέρες, από τα τέλη Απριλίου έως τα μέσα Ιουνίου 2021, στο Βερολίνο. Βγήκε στις γερμανικές αίθουσες στις 26 Οκτωβρίου του 2023 και έκανε εισπράξεις εκεί γύρω στο 1,5 εκατομμύριο δολάρια, ενώ οι έως τώρα παγκόσμιες εισπράξεις της φτάνουν τα 2,8 εκατομμύρια δολάρια.

Η υπόθεση: Ο Μαρκ είναι ένας 30something εργοδηγός, που ζει κι εργάζεται στο Βερολίνο. Τα πρωινά δουλεύει σε τεράστιο εργοτάξιο ανέγερσης μιας πολυκατοικίας. Είναι πολύ καλός στη δουλειά του και καταφέρνει να βρίσκει λύσεις χωρίς αντιπαραθέσεις, κερδίζοντας με αυτόν τον τρόπο την εκτίμηση τόσο των ανωτέρων του όσο κι όσων εργάζονται γι' αυτόν. Τα βράδια... είναι μια άλλη ιστορία. Κάθε βράδυ πίνει δίχως αύριο στα αγαπημένα του στέκια. Περνάει καλά, το διασκεδάζει, θεωρεί ότι το ελέγχει, δεν θεωρεί ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα. Έως ότου, ένα βράδυ, μετά από κατανάλωση λίτρων αλκοόλ, αποφασίζει να... παρκάρει καλύτερα το αυτοκίνητό του. 

Για κακή (ή μήπως για καλή; ) του τύχη, εποχούμενος αστυνομικός, του κάνει αλκοτέστ. Και προφανώς τα επίπεδα αλκοόλ στο αίμα του Μαρκ ξεπερνούν τα όρια και λογικά χάνει το δίπλωμά του. Για να το ξανακερδίσει πρέπει να περάσει από μια σειρά ιατρικών και ψυχολογικών τεστ. Και να παρακολουθήσει υποχρεωτικά κάποια μαθήματα, που του φαίνονται ιδιαίτερα βαρετά. Ο Μαρκ είναι σίγουρος ότι θα ξεμπερδέψει εύκολα με τη διαδικασία και βάζει στοίχημα με τον κολλητό του ότι δεν θα αγγίξει αλκοόλ για τρεις μήνες. Τα πράγματα όμως δεν εξελίσσονται όπως τα περιμένει. Κι αντί η κατάστασή του σε σχέση με το αλκοόλ να καλυτερεύει, χειροτερεύει ολοένα και περισσότερο, όπως προβλέπει η «συμμαθήτριά» του Έλενα. Πού θα καταλήξει όλο αυτό;

Η άποψή μας: Έχουμε δει πολλές ταινίες όπου προβάλλεται η ολέθρια επίδραση του αλκοόλ στη ζωή όσων πίνουν πάνω από ένα... ποτηράκι ημερησίως. Από τον «Μεθύστακα» του Ορέστη Μακρή και το «Μέρες κρασιού και λουλουδιών» με τον Jack Lemmon, μέχρι το σπαραχτικό «Αφήνοντας το Λας Βέγκας» με τον Nicolas Cage και το πιο πρόσφατο, πολύ αγαπημένο από το ελληνικό κοινό «Άσπρο πάτο» με τον Mads Mikkelsen, η διαδρομή είναι λίγο πολύ προβλέψιμη και προβλεπόμενη. Τούτη η ταινία προσπαθεί αν μη τι άλλο να αποφύγει το μελόδραμα κι εν πολλοίς τα καταφέρνει. Αν και ξέρεις ότι να, σε μια στιγμή, θα υπάρξει ατύχημα λόγω του ποτού κι ότι να, σε άλλη στιγμή, ο ήρωας θα πιάσει πάτο, καθώς πρέπει να φτάσει σε εκείνο το σημείο όπου δεν υπάρχει παρακάτω και – λίγο αναγκαστικά – ο μόνος δρόμος είναι προς τα πάνω, εντέλει, θα νικήσει τα όποια σκοτάδια του. 

Δεν σε πολυχαλάει όμως αυτό. Κι αυτό ισχύει επειδή, αν και σχεδόν δύο ώρες η ταινία, δεν σε αφήνει να βαρεθείς κι επειδή, επίσης, συμπαθούμε τον ήρωα, χωρίς εκείνος (και μέσω αυτού, ο σκηνοθέτης) να «γκλαμουροποιήσει» τη χρήση αλκοόλ. Που επίσης είναι επικίνδυνο να συμβεί σε κάποια ταινία, ακόμα κι αν οι δημιουργοί της έχουν τις καλύτερες προθέσεις. Άλλο ενδιαφέρον στοιχείο εδώ, το γεγονός ότι το backstory του ήρωα δεν κρύβει ένα τραυματικό γεγονός στο παρελθόν: πραγματικά, πίνει επειδή έτσι διασκεδάζει. Λίγο, στο φινάλε (το πραγματικό, όχι εκείνο μετά τα ζενερίκ), υπάρχει μια είδους συμφιλίωση και μια επανασύνδεση, που ακριβώς επειδή δεν έχει γίνει καμία νύξη πουθενά στο σενάριο προηγουμένως, είναι μεν συγκινητική, είναι όμως ταυτόχρονα και ξεκούδουνη. 

Υπάρχει πάντως χιούμορ, υπάρχει ο ενδιαφέρον χαρακτήρας του τουρκικής καταγωγής κολλητού φίλου του Μαρκ – που κλέβει την παράσταση αλά John Cena στα Όσκαρ στην post credits σκηνή – υπάρχει ένα πολύ ενδιαφέρον σάουντρακ με προφανή, γνωστά κι άλλα, λιγότερο γνωστά, σούπερ τραγούδια. Και υπάρχει και η αναφορά στην... Καταρίνα Βιτ, που όσοι είμαστε κάποιας ηλικίας, νιώθουμε συμπάθεια για τον πατέρα του ήρωα, τον οποίο τσάκωσε να... αυνανίζεται παρακολουθώντας την να πατινάρει στην TV. Καλές ερμηνείες, καλές προθέσεις, καλό τελικό αποτέλεσμα, με μικρά φάουλ, που όμως μπορείς να τα ξεπεράσεις, μη χάνοντας τη μεγαλύτερη εικόνα. Μικρό το δέμας, τίμιο φιλμάκι.

Ένα για το δρόμο (One for the Road) Rating
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 14 Μαρτίου 2024 από την Filmtrade!

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η δική σου κριτική