της Catherine Hardwicke. Με τους Toni Collette, Monica Bellucci, Sophia Nomvete, Eduardo Scarpetta, Alfonso Perugini, Francesco Mastroianni, Giulio Corso, Dora Romano.
Η... Νονά από τα Jumbo!
γράφει ο Θόδωρος Γιαχουστίδης(@PAOK1969)
Όλα λάθος, από την αρχή ως το τέλος!
Αυτή είναι η 10η μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας που σκηνοθετεί η γεννημένη στις 21 Οκτωβρίου του 1955 στην πόλη Κάμερον του Τέξας στις ΗΠΑ, Catherine Hardwicke. Φοίτησε σε κινηματογραφική σχολή όντας σχετικά μεγάλη, πλησιάζοντας τα 30 της. Έχει πτυχίο Αρχιτεκτονικής κι αρχικά ασχολήθηκε με αυτήν. Στον κινηματογράφο μπήκε με την ιδιότητα της production designer το 1986. Και κατόρθωσε να σκηνοθετήσει την πρώτη της ταινία, το περίφημο – και βραβευμένο – «Thirteen», το 2003, σε ηλικία 48 ετών! Η ταινία της με τη μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία ήταν το «Λυκόφως» (Twilight, 2008), η τέταρτη μεγάλου μήκους ταινία της καριέρας της. Το 2015 συνεργάστηκε για πρώτη φορά με την Toni Collette στην ταινία «Μου λείπεις ήδη» (Miss You Already) – κι αυτή ήταν και η τελευταία φορά που είδαμε ταινία της στους ελληνικούς κινηματογράφους. Εντωμεταξύ, η προηγούμενη – ένατη – ταινία της, το «Prisoner's Daughter» από το 2022, με τους Brian Cox και Kate Beckinsale, είναι να βγει σε limited release στις κινηματογραφικές αίθουσες των ΗΠΑ στις 30 Ιουνίου τρέχοντος!
Η ταινία έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στη Νέα Ζηλανδία, όπου βγήκε στις 13 του περασμένου Απριλίου. Μια μέρα μετά βγήκε στις αίθουσες των ΗΠΑ και του Καναδά, με εισπράξεις πρώτου τριημέρου 2 εκατομμύρια δολάρια. Μέχρι τώρα οι παγκόσμιες εισπράξεις της ταινίας έχουν φτάσει (σύμφωνα με το Box Office Mojo) τα 6 εκατομμύρια δολάρια.
Η υπόθεση: H Κριστίν Μπαλμπάνο Τζόρνταν χρειάζεται επειγόντως μία αλλαγή στη ζωή της. Ο γιος της φεύγει για σπουδές, ο άντρας της την απατάει και η επαγγελματική της ζωή έχει καταλήξει σε αδιέξοδο. Η Κριστίν λαχταράει μία ζωή στην οποία η ενσυναίσθηση και το χάρισμά της στην επίλυση προβλημάτων θα θεωρούνται προσόντα κι όχι εμπόδια. Ώσπου δέχεται μία αναπάντεχη κλήση από την Μπιάνκα, μία γυναίκα που δεν γνωρίζει, η οποία την ενημερώνει ότι ο παππούς της στην Ιταλία, πέθανε. Φεύγει από την Καλιφόρνια με προορισμό τη Ρώμη για να παρευρεθεί στην κηδεία, όπου ανακαλύπτει ότι η οικογενειακή επιχείρηση είναι μία οργανωμένη εγκληματική οργάνωση και ότι οι αντίπαλοι έχουν ξεχυθεί να εξαλείψουν την οικογένεια Μπαλμπάνο. Η Κρίστιν καλείται να αναλάβει την επιχείρηση, σύμφωνα με τις επιθυμίες του παππού της.
Η υπόθεση: H Κριστίν Μπαλμπάνο Τζόρνταν χρειάζεται επειγόντως μία αλλαγή στη ζωή της. Ο γιος της φεύγει για σπουδές, ο άντρας της την απατάει και η επαγγελματική της ζωή έχει καταλήξει σε αδιέξοδο. Η Κριστίν λαχταράει μία ζωή στην οποία η ενσυναίσθηση και το χάρισμά της στην επίλυση προβλημάτων θα θεωρούνται προσόντα κι όχι εμπόδια. Ώσπου δέχεται μία αναπάντεχη κλήση από την Μπιάνκα, μία γυναίκα που δεν γνωρίζει, η οποία την ενημερώνει ότι ο παππούς της στην Ιταλία, πέθανε. Φεύγει από την Καλιφόρνια με προορισμό τη Ρώμη για να παρευρεθεί στην κηδεία, όπου ανακαλύπτει ότι η οικογενειακή επιχείρηση είναι μία οργανωμένη εγκληματική οργάνωση και ότι οι αντίπαλοι έχουν ξεχυθεί να εξαλείψουν την οικογένεια Μπαλμπάνο. Η Κρίστιν καλείται να αναλάβει την επιχείρηση, σύμφωνα με τις επιθυμίες του παππού της.
Αρχικά απρόθυμη, η μέχρι πρότινος ευχάριστη προς όλους Κριστίν συνειδητοποιεί ότι πέρα από το να αποφεύγει δολοφονικές απόπειρες σε βάρος της, η επαφή με τη Μαφία έχει και τα καλά της. Βρίσκεται πλαισιωμένη από μία ομάδα που εκτιμά αυτά που έχει να δώσει, η Μπιάνκα στέκεται δίπλα της ως φύλακας άγγελος και η ίδια κάνει επιτέλους ένα μεγάλο διάλειμμα από τις ατελείωτες τηλεδιασκέψεις. Είναι ένα μεγάλο βήμα για μία γυναίκα που μέχρι πριν λίγο έτρεχε για να μεγαλώσει μία οικογένεια και δεν προλάβαινε να δει ούτε τον «Νονό». Καθώς μεταμορφώνεται σε Mafia Mamma, η Κριστίν αναγνωρίζει ότι η οικογένεια Μπαλμπάνο, όπως και η ίδια, μπορεί να εξελιχθεί και να οδηγηθεί σε νέα ξεκινήματα.
Η άποψή μας: Λίγο πρέπει να προσέξει τι θα κάνει με την καριέρα της η Toni Collette από εδώ και πέρα. Η 51χρονη Αυστραλή έχει αποδείξει ουκ ολίγες φορές πως είναι μια ηθοποιός η οποία, υπηρετώντας ένα συγκεκριμένο πρότζεκτ, μπορεί να κάνει θαύματα στην υποκριτική. Όμως, με διαφορά μόλις μιας βδομάδας, είδαμε στη χώρα μας τις δύο τελευταίες της ταινίες κι έχουμε... κριντζάρει πολύ άσχημα. Την προηγούμενη βδομάδα λοιπόν ήταν το «Επίδοξοι δολοφόνοι» (The Estate), ταινία του 2022, ενός κάποιου Dean Craig. Εκεί ας πούμε πως η αποτυχία ήταν συλλογική καθώς το καστ διέθετε ονόματα που κάποια εποχή φιγούραραν στις δημοφιλέστερες ταινίες ή τηλεοπτικές σειρές της εποχής τους: David Duchovny, Kathleen Turner, Anna Faris, ακόμα ακόμα και οι Ron Livingston και Rosemarie DeWitt δεν αποτελούσαν αμελητέες περιπτώσεις. Οπότε, το βύθισμα του αναίτιου, άγευστου, άχρωμου και σαφέστατα καθόλου αστείου φιλμ, τους παρέσυρε όλους, με την ευθύνη να διαμοιράζεται μεταξύ τους.
Η άποψή μας: Λίγο πρέπει να προσέξει τι θα κάνει με την καριέρα της η Toni Collette από εδώ και πέρα. Η 51χρονη Αυστραλή έχει αποδείξει ουκ ολίγες φορές πως είναι μια ηθοποιός η οποία, υπηρετώντας ένα συγκεκριμένο πρότζεκτ, μπορεί να κάνει θαύματα στην υποκριτική. Όμως, με διαφορά μόλις μιας βδομάδας, είδαμε στη χώρα μας τις δύο τελευταίες της ταινίες κι έχουμε... κριντζάρει πολύ άσχημα. Την προηγούμενη βδομάδα λοιπόν ήταν το «Επίδοξοι δολοφόνοι» (The Estate), ταινία του 2022, ενός κάποιου Dean Craig. Εκεί ας πούμε πως η αποτυχία ήταν συλλογική καθώς το καστ διέθετε ονόματα που κάποια εποχή φιγούραραν στις δημοφιλέστερες ταινίες ή τηλεοπτικές σειρές της εποχής τους: David Duchovny, Kathleen Turner, Anna Faris, ακόμα ακόμα και οι Ron Livingston και Rosemarie DeWitt δεν αποτελούσαν αμελητέες περιπτώσεις. Οπότε, το βύθισμα του αναίτιου, άγευστου, άχρωμου και σαφέστατα καθόλου αστείου φιλμ, τους παρέσυρε όλους, με την ευθύνη να διαμοιράζεται μεταξύ τους.
Το Mafia Mamma όμως είναι μια αποτυχία που βαραίνει κατά κύριο λόγο την ίδια την Collette και τη σκηνοθέτιδα της ταινίας, την κάποτε σημαντικότατη Catherine Hardwicke. Μάλιστα, η Collette πίστεψε τόσο πολύ την ταινία ώστε ήταν και μία από τις παραγωγούς της. Προσέξτε: όχι executive producer, τίτλος που μπορεί να αποδοθεί στον οποιοδήποτε, αλλά producer, ήτοι, έβαλε λεφτάκια από την τσέπη της για να γυριστεί αυτό το... πράμα. Και, δυστυχώς, μιλάμε όντως για πράμα. Αυτό δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ταινία. Είναι ένα αρπακόλικο συνονθύλευμα, που λίγη ενσυναίσθηση να έχεις, σε κάνει να νιώθεις ετεροντροπή. Δεν ξέρω πόσο αστείο φαινόταν όλο αυτό στα χαρτιά, ως σενάριο, πριν αρχίσει να παίρνει σάρκα και οστά ως ταινία, αλλά ως τελικό προϊόν πάσχει απίστευτα.
Υποτίθεται πως παρακολουθούμε μια μαύρη κωμωδία, που προμοτάρει τη γυναικεία ενδυνάμωση χρησιμοποιώντας ως όχημα όλα όσα γνωρίζουμε για την ιταλική μαφία. Είναι τόσο λάθος η σκηνοθετική διαχείριση από την Hardwicke, που πνίγει εν τη γενέσει τους τις όποιες χιουμοριστικές ατάκες, συνθήκες, καταστάσεις, που ενδεχομένως να διέθετε το σενάριο. Ο τόνος είναι λάθος, η διεύθυνση των ηθοποιών είναι λάθος, οι διάλογοι είναι λάθος, το μοντάζ είναι λάθος, η διεύθυνση φωτογραφίας είναι λάθος, όλα είναι λάθος. Και για να «δικαιολογήσουμε» και το επίθετο «μαύρη» πριν από το ουσιαστικό «κωμωδία», η ταινία έχει δυο τρεις σκηνές βίας, που είναι απίστευτα άγριες, χωρίς λόγο! Τόσο το κομμένο χέρι του μαφιόζου, όσο και η... δολοφονία του με το δωδεκάποντο καρφωμένο στα μάτια και στα αχαμνά του άμοιρου ανδρός, γέλιο δεν βγάζουν.
Σε ότι αφορά την Monica Bellucci, το μοναδικό άλλο αναγνωρίσιμο πρόσωπο της ταινίας, συνεχίζει να είναι πανέμορφη στην όψη και μέτρια στις υποκριτικές της επιδόσεις. Τουλάχιστον, φαίνεται να το διασκεδάζει. Τώρα που το θυμήθηκα, πρέπει να έχει πέσει πολύ ψαλίδι στο μοντάζ, γιατί η εμφάνισή της στο γκραν φινάλε της ταινίας, δεν βγάζει νόημα, ούτε το πως το πόδι της δεν είναι αυτό που φαίνεται ούτε πως το έσκασε ούτε τίποτε: γίνεται αφήγηση για όλα αυτά και δεν παρουσιάζεται αντίστοιχη σκηνή. Κουτουρού. Ότι να 'ναι. Εντελώς αντικούκου όλο αυτό.
Οπότε, και μιας που ο «Νονός» είναι σημείο αναφοράς στην ταινία (προσωπικά, αν είχα οποιαδήποτε σχέση με τον «Νονό», θα έκανα μήνυση στο Mafia Mamma για προσβολή κι εξύβριση!), θα σας κάνω μια προσφορά που δεν μπορείτε να αρνηθείτε: απλά, μην δείτε την ταινία.
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 8 Ιουνίου 2023 από την Tanweer!
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η δική σου κριτική