του Alaa Eddine Aljem. Με τους Younes Bouab, Salah Bensalah, Bouchaib Essamak, Mohamed Naimane, Anas El Baz, Hassan Ben Bdida.
Ο Θεός αγαπάει τον κλέφτη, αλλά...
του zerVo (@moviesltd)
Κράμα Σπανιόλικης και Γαλλικής κουλτούρας, που διατηρείται ακόμη και στις μέρες μας αναλλοίωτο, στοιχείο που περισσότερο κατατάσσει το εύπορο Βασίλειο πιότερο σε ανατολίτικο παρά σε αφρικάνικο κράτος, το Μαρόκο ορίζει τον πιο κοσμοπολίτικο προορισμό της Μαύρης Ηπείρου. Εννοείται βέβαια πως πίσω από την λαμπερή βιτρίνα της Καζαμπλάνκας, της Ραμπάτ και της Φεζ, τα φτωχικά χωριά της ερήμου στους πρόποδες του Άτλα, τηρούν απαρέγκλιτα τις αρχές και τις παραδόσεις μιας αμιγώς μουσουλμανικής κοινωνίας. Τοπίο που ορίζει το πεδίο δράσης και εξέλιξης της σατιρικού ύφους ταινίας Το Θαύμα του Άγνωστους Αγίου. Le Miracle Du Saint Inconnu...
Έχοντας μόλις πραγματοποιήσει ληστεία με λεία πολλών χιλιάδων ντιρχάμ, ο Αμίν, ελάχιστες στιγμές πριν πέσει στα χέρια των αστυνομικών αρχών που τον έχουν περικυκλώσει, θα καταφέρει να κρύψει την τσάντα με τα χρήματα στην κορυφή ενός ολόγυμνου λόφου, καταμεσίς της ερήμου. Δέκα χρόνια μετά, αφού εκτίσει ποινή φυλάκισης για το κακούργημα που υπέπεσε, θα επιστρέψει στον ίδιο τόπο προκειμένου να αναζητήσει τον, όπως πιστεύει, καλά θαμμένο θησαυρό. Για κακή του τύχη, στο ακριβές σημείο της ταφής, οι ντόπιοι έχουν υψώσει εκκλησάκι δέησης στον άγνωστο Άγιο, προκειμένου εκείνος, εκτός από το να τους έχει καλά στην υγεία τους, να στείλει επιτέλους και μια βροχή, βάζοντας τέλος στην δεκαετή περίοδο ξηρασίας.
Και τώρα? Πως θα πάρει πίσω την χρυσοφόρα μπάζα ο ληστής, που με -΄πρόχειρη, δεν την λες και μπόλικη - επιμέλεια είχε καταχωνιάσει στο χώμα και τόσο καιρό στην στενή, οραματιζόταν την στιγμή που θα την έπιανε και πάλι στην αγκάλη του? Σχέδιο που καλείται να καταστρώσει με πονηριά, καθώς ολημερίς στη αυλή του μαυσωλείου προσεύχονται πιστοί και ολονυχτίς στέκεται σκοπός σιμά στην πόρτα του ένας βοσκός, συντροφιά με τον αγαπημένο του σκύλο - φύλακα.
Φυσικά η παρουσία του άγνωστου στην μικρή κοινότητα άντρα δεν έχει περάσει απαρατήρητη, με τους περισσότερους να τον θεωρούν επιστήμονα που έχει προσεγγίσει την περιοχή για να πραγματοποιήσει κάποιου είδους μελέτες. Ενόσω εκείνος τις "πραγματοποιεί" ρίχνοντας στάχτη στα μάτια των ανυποψίαστων για το τι κρύβει το εκκλησάκι στα θεμέλια του, χωριανών, η αγωνία του για την τύχη των χρημάτων που πλήρωσε με τόσο καιρό εγκλεισμού πίσω από τα κάγκελα, πολλαπλασιάζεται.
Η ούτε εκατό κατοίκων κουκκίδα σε αυτή την καυτή γωνιά του πλανήτη, θα μπορούσε να έχει και το όνομα Φάργκο, έτσι τιμής ένεκεν σε εκείνο το δημιουργικό δίδυμο που εκτόξευσε την δημοτικότητα του συγκεκριμένου κινηματογραφικού είδους, της κωμικών στοιχείων, crime story. Και πραγματικά με μεγάλο σεβασμό στους δασκάλους του, Coen, ο πρωτοεμφανιζόμενος Μαροκέν Aljem, στήνει μια ενδιαφέρουσα ιστορία για το πως μπορεί να ανατραπεί μονομιάς η καθημερινότητα ενός τόπου που δεν συμβαίνει εδώ και καιρό απολύτως τίποτα. Παρόλα αυτά κινείται σαν σε σταθερή τροχιά πάνω στην ράγα των γνώριμων αραβικών συνηθειών, όπου κυριαρχεί ο σεβασμός στους ανωτέρους, η πίστη στον ένα και μοναδικό Θεό, η ανισότης των δύο φύλων, η βαθμονόμηση των πολιτών σε ευγενείς φτωχούς, λαουτζίκο πιο φτωχούς και μηδενισμένους πάμφτωχους.
Με εξυπνάδα ξετυλίγει το αφήγημα του ο πρωτάρης κινηματογραφιστής, καθώς προσεγγίζει μέσα από τις σκηνές του, με τον γνώριμα ειρωνικό τρόπο θεσμούς και ταμπού της λαϊκής συνείδησης του τόπου του. Δεν ακολουθεί μάλιστα γραμμικότητα στα λόγια του, καθώς εμβόλιμα του βασικού πλοτ φροντίζει να φωτίσει δύο ακόμη υποιστορίες, αυτή του καινούργιου γιατρού στο χωριό, που μοιάζει να μην έχει καν λόγο ύπαρξης και του εκείνη φιλόδοξου νέου που παραμένει δέσμιος της εμμονής του θρήσκου αγρότη πατέρα του, που ελπίζει πως από ώρα σε ώρα θα έλθει η βροχή (από το πουθενά) και η σοδειά θα ανθίσει.
Εντέλει στο φινάλε ο Άγνωστος από μηχανής Άγιος, βάζει τα πάντα στην θέση τους, ενώνει τα κομματάκια του σεναρίου σχετικά με ανεκτό τρόπο και τοποθετεί κάθε κατεργάρη ή ηθικό στο πόστο που του αναλογεί και του πρέπει. Ζητούσε λίγη δουλίτσα παραπάνω η συγγραφή των χαρακτήρων, το χιούμορ δεν είναι πάντοτε επιτυχημένο και οξυδερκές, μάλλον προς το weird τείνει, ενώ δεν απουσιάζουν οι άκαιρες επαναλήψεις, ειδικά στις στιγμές της ματαίωσης της εκτέλεσης της επίθεσης στο "φρούριο". Παρόλα αυτά, χάρη στην πολύ όμορφη, νυχτερινή είτε φωτεινή, φωτογραφία του και κάποια διασκεδαστικά ευρήματα, όπως η παρουσία του dumber συνεργού, το πειραγμένο ηθογράφημα δεν είναι κακό, δεν είναι όμως και κάτι το πρωτότυπο ή το ξεχωριστό, που θα μας κάνει να το θυμόμαστε για καιρό.
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 29 Οκτωβρίου 2020 από την AMA Films!