του Pierre-François Martin-Laval. Με τους Assad Ahmed, Gérard Depardieu, Isabelle Nanty, Pierre-François Martin-Laval, Didier Flamand, Pierre Gommé, Emmanuel Ménard.
Chess Kid
του zerVo (@moviesltd)
Γενικά με όλα τα παιχνίδια τραπέζης δεν τα πηγαίνω καλά. Βρίσκομαι κάπου μεταξύ του τα βαριέμαι και τα απεχθάνομαι. Ας πούμε οτιδήποτε έχει να κάνει με τραπουλόχαρτα το σιχαίνομαι (ειδικά επί χρήμασι), ότι μοιάζει με τίποτα Μόνοπολυ και Ρισκ, απλώς μου φέρνει βαριά νύστα και ότι θυμίζει εκείνο το θορυβώδες πράμα με τα ζάρια και τα πούλια, κυριολεκτικά το μισώ. Ατυχώς και παρεξηγημένα, σε αυτή την κατηγορία ανήκει και το σκάκι, που όμως ξεχωρίζει των υπολοίπων ως εκείνο που απαιτεί τον περισσότερο νου, σκέψη, γρηγοράδα, ευστροφία και στρατηγική από τον παίκτη. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, το γεγονός πως τα παγκόσμια πρωταθλήματα του είδους, αποτελούν κορυφαία γεγονότα για την σκακιστική κοινότητα. Πόλεμος μυαλού, λέει, άρα χωρίς κανένα όριο. Οκ, σέβομαι, αλλά προτιμώ την μπάλα.
Μπανγκλαντές, τέλος της δεκαετίας του '10. Με τον εμφύλιο πόλεμο στην πολύπαθη χώρα της Ασίας να μαίνεται, ο πυροσβέστης Νούρα Μοχαμάντ, φοβούμενος τόσο για την ζωή του, όσο και για την ασφάλεια του μοναχογιού του, θα αποφασίσει πως ήλθε η στιγμή να εγκαταλείψουν τον τόπο τους, αναζητώντας καλύτερη τύχη μακρυά από τις φλόγες της ρήξης. Αφήνοντας πίσω την αγαπημένη του σύζυγο, θα πείσει τον δεκάχρονο Φαχίμ, πως όλο αυτό το μακρύ ταξίδι, μέχρι την Παρισινή γη της επαγγελίας, δεν γίνεται για άλλο λόγο, παρά για να δοθεί η ευκαιρία στον πιτσιρίκο να γνωρίσει από κοντά έναν γκραν μάστερ του σκακιού, παιχνιδιού που κυριολεκτικά λατρεύει και δείχνει ιδιαίτερα ικανός.
Λόγια του πατέρα που ο Φαχίμ θα πιστέψει και ακόμη και μέσα στις αβάσταχτες συνθήκες διαβίωσης, από τα παγκάκια σιμά στον Σηκουάνα, μέχρι την πολυπληθή δομή φιλοξενίας, θα διεκδικήσει να πραγματοποιηθούν. Όνειρο που θα γίνει αλήθεια ένα συννεφιασμένο πρωινό, όταν ο ζορισμένος Νούρα θα συνοδεύσει τον μικρούλη στην τοπική σκακιστική λέσχη του Κρετέιγ, εκεί όπου ο ιδιότροπος, σκυθρωπός, αλλά καλόκαρδος κατά βάθος δάσκαλος Συλβέν Σαρπεντιέ, θα κατανοήσει πως οι τεράστιες δυνατότητες του μπόμπιρα πάνω στην σκακιέρα, μπορούν να τον αναδείξουν μέχρι και πρωταθλητή στην κατηγορία του.
Αληθινή είναι φυσικά, ετούτη η δραματική περιπέτεια του Fahim, που το χρονικό της μας αφηγείται με μπόλικη συγκίνηση στην ματιά του, ο Pierre-François Martin-Laval, στην έκτη δημιουργική του προσπάθεια. Μια πραγματικά απίστευτη περίπτωση, που είχε σαν αφετηρία της, τα δυσώδη, μα και αιματοβαμμένα στενάκια της πάμπτωχης Ντάκα και τερματισμό, την καταγάλανη παραθαλάσσια Μαρσίγια, εκεί όπου ο παράνομος μέχρι ώρας, νεαρός μετανάστης, στέφθηκε πρωταθλητής Γαλλίας παίδων.
Μοιρασμένη σε τμήματα, σαν τύπου κεφάλαια, που χωρίζονται μεταξύ τους με την προβολή της ημερομηνίας που συμβαίνουν, η ταινία στο πρώτο της μέρος μας περιγράφει την αβάσταχτη ταλαιπωρία της φυγής πατρός και υιού από την κόλαση και την ακόμη δυσκολότερη προσαρμογή στην καινούργια, δυτική πραγματικότητα, χωρίς καν να υπάρχει η στοιχειώδης επικοινωνία με το περιβάλλον. Το μεσαίο τσάπτερ, το πιο πυκνογραμμένο και σίγουρα εκείνο με το πιότερο κοινωνικό ενδιαφέρον, περιστρέφεται γύρω από την εκπαίδευση του Φαχίμ στα προάστια της Πόλης του Φωτός, τόσο την σχολική όσο και την σκακιστική, την ώρα που οι προσπάθειες του γονιού του, για να πάρει το πολυπόθητο έγγραφο πέφτουν ολοκληρωτικά στο κενό.
Η έξοδος φυσικά, ακολουθώντας την πεπατημένη του πρώτου διδάξαντα Καράτε Κιντ, αναφέρονται στον θρίαμβο του ανήλικου Μπενγκάλι, προϊόν τόσο της επιδεξιότητας του με τα πιόνια, όσο και της επιμονής του προπονητή του, να τον πάρει μαζί στο φημισμένο τουρνουά. Την στολή του Κυρίου Μιγιάγκι, που και βέβαια κρύβει στο παρελθόν του, το δικό του αγωνιστικό πατατράκ, που του στέρησε τον τίτλο του γκραν μάστερ, ντύνεται ο Θρύλος Gerard Depardieu, δίνοντας εντελώς άλλο κύρος με τον όγκο του στο γραμμικό ετούτο αφήγημα. Πόσο αληθινός είναι ο άτιμος, ώστε να σε πείθει πως ακόμη κι αυτός ο μουρτζούφλης και αδέξιος χοντρομπαλάς, είναι ένας αναγνωρισμένος μετρ του παιχνιδιού.
Σιμά του παίρνει τα πάνω του και ο μελαψός πρωταγωνιστής Assad Ahmed, που με παιδική χάρη και φρεσκάδα αποδίδει τον χαρισματικό, μα ατυχώς γεννημένο κάπου στον τρίτο κόσμο, τσάμπιον, αλλά που το αστέρι του ήταν τόσο λαμπερό, ώστε να τον φτάσει μέχρι το υψηλότερο σκαλί του βάθρου. Φίλγκουντ ταινία, καλοκαιρινή, μολονότι το στόρι διεξάγεται μέσα σε έναν μόνιμο χιονιά, από εκείνες που γνωρίζεις καλά πως όσες κι αν είναι οι αντιξοότητες που κοντράρουν οι ήρωες της, αργά ή γρήγορα θα επέλθει η λύτρωση. Μακάρι να ήταν έτσι αισιόδοξο και το πεπρωμένο, όλων εκείνων των ξεριζωμένων φουκαράδων, που δεν έχουν στον ήλιο μοίρα και κανείς δεν τους δίνει μια δεύτερη ευκαιρία να ζήσουν σαν κανονικοί άνθρωποι.
Λόγια του πατέρα που ο Φαχίμ θα πιστέψει και ακόμη και μέσα στις αβάσταχτες συνθήκες διαβίωσης, από τα παγκάκια σιμά στον Σηκουάνα, μέχρι την πολυπληθή δομή φιλοξενίας, θα διεκδικήσει να πραγματοποιηθούν. Όνειρο που θα γίνει αλήθεια ένα συννεφιασμένο πρωινό, όταν ο ζορισμένος Νούρα θα συνοδεύσει τον μικρούλη στην τοπική σκακιστική λέσχη του Κρετέιγ, εκεί όπου ο ιδιότροπος, σκυθρωπός, αλλά καλόκαρδος κατά βάθος δάσκαλος Συλβέν Σαρπεντιέ, θα κατανοήσει πως οι τεράστιες δυνατότητες του μπόμπιρα πάνω στην σκακιέρα, μπορούν να τον αναδείξουν μέχρι και πρωταθλητή στην κατηγορία του.
Αληθινή είναι φυσικά, ετούτη η δραματική περιπέτεια του Fahim, που το χρονικό της μας αφηγείται με μπόλικη συγκίνηση στην ματιά του, ο Pierre-François Martin-Laval, στην έκτη δημιουργική του προσπάθεια. Μια πραγματικά απίστευτη περίπτωση, που είχε σαν αφετηρία της, τα δυσώδη, μα και αιματοβαμμένα στενάκια της πάμπτωχης Ντάκα και τερματισμό, την καταγάλανη παραθαλάσσια Μαρσίγια, εκεί όπου ο παράνομος μέχρι ώρας, νεαρός μετανάστης, στέφθηκε πρωταθλητής Γαλλίας παίδων.
Μοιρασμένη σε τμήματα, σαν τύπου κεφάλαια, που χωρίζονται μεταξύ τους με την προβολή της ημερομηνίας που συμβαίνουν, η ταινία στο πρώτο της μέρος μας περιγράφει την αβάσταχτη ταλαιπωρία της φυγής πατρός και υιού από την κόλαση και την ακόμη δυσκολότερη προσαρμογή στην καινούργια, δυτική πραγματικότητα, χωρίς καν να υπάρχει η στοιχειώδης επικοινωνία με το περιβάλλον. Το μεσαίο τσάπτερ, το πιο πυκνογραμμένο και σίγουρα εκείνο με το πιότερο κοινωνικό ενδιαφέρον, περιστρέφεται γύρω από την εκπαίδευση του Φαχίμ στα προάστια της Πόλης του Φωτός, τόσο την σχολική όσο και την σκακιστική, την ώρα που οι προσπάθειες του γονιού του, για να πάρει το πολυπόθητο έγγραφο πέφτουν ολοκληρωτικά στο κενό.
Η έξοδος φυσικά, ακολουθώντας την πεπατημένη του πρώτου διδάξαντα Καράτε Κιντ, αναφέρονται στον θρίαμβο του ανήλικου Μπενγκάλι, προϊόν τόσο της επιδεξιότητας του με τα πιόνια, όσο και της επιμονής του προπονητή του, να τον πάρει μαζί στο φημισμένο τουρνουά. Την στολή του Κυρίου Μιγιάγκι, που και βέβαια κρύβει στο παρελθόν του, το δικό του αγωνιστικό πατατράκ, που του στέρησε τον τίτλο του γκραν μάστερ, ντύνεται ο Θρύλος Gerard Depardieu, δίνοντας εντελώς άλλο κύρος με τον όγκο του στο γραμμικό ετούτο αφήγημα. Πόσο αληθινός είναι ο άτιμος, ώστε να σε πείθει πως ακόμη κι αυτός ο μουρτζούφλης και αδέξιος χοντρομπαλάς, είναι ένας αναγνωρισμένος μετρ του παιχνιδιού.
Σιμά του παίρνει τα πάνω του και ο μελαψός πρωταγωνιστής Assad Ahmed, που με παιδική χάρη και φρεσκάδα αποδίδει τον χαρισματικό, μα ατυχώς γεννημένο κάπου στον τρίτο κόσμο, τσάμπιον, αλλά που το αστέρι του ήταν τόσο λαμπερό, ώστε να τον φτάσει μέχρι το υψηλότερο σκαλί του βάθρου. Φίλγκουντ ταινία, καλοκαιρινή, μολονότι το στόρι διεξάγεται μέσα σε έναν μόνιμο χιονιά, από εκείνες που γνωρίζεις καλά πως όσες κι αν είναι οι αντιξοότητες που κοντράρουν οι ήρωες της, αργά ή γρήγορα θα επέλθει η λύτρωση. Μακάρι να ήταν έτσι αισιόδοξο και το πεπρωμένο, όλων εκείνων των ξεριζωμένων φουκαράδων, που δεν έχουν στον ήλιο μοίρα και κανείς δεν τους δίνει μια δεύτερη ευκαιρία να ζήσουν σαν κανονικοί άνθρωποι.
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 25 Ιουνίου 2020 από την Tanweer!
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η δική σου κριτική