TIFF 2018 Live

by Takis Garis (@takisgaris)

TIFF 43 Ep.V: DON’T TIFF IT’S OVER!

Έχουν περάσει δυο μόλις λεπτά αφότου το Green Book του Peter Farrelly άρπαξε το Grolsch People’s Choice Award του 43ου Διεθνούς Φεστιβάλ του Τορόντο. Τόβλεπα νάρχεται με φόρα και δεν αποτολμώ να καμωθώ τον σοκαρισμένο. Αλλού είναι ο κρόκος φίλτατε: Πως το παμφημολογούμενο ως φαβορί A Star Is Born κατακρημνίστηκε εκτός τελικής τριάδας, καθώς το βάθρο συμπλήρωσαν τα If Beal Street Could Talk (Barry Jenkins) και Roma (Alfonso Quaron).Ίσως γιατί το σινεφίλτατο τοροντόνιαν κοινό βουλήθηκε να προκρίνει μια λιγότερο εμπορική πρόταση; Να σοβαρευτούμε, εδώ μιλάμε για Farelly του Dumb and Dumber σε Driving Miss Daisy κατάστασες. Μάλλον είναι η λογική του αουτσάιντερ που γοήτευσε σε αποφασιστικό βαθμό. Σε ένα TIFF που έμελλε να ήταν το τελευταίο από τα 38 με τον Piers Handling τιμονιέρη και τον διάδοχο Cameron Bailey να επαναστατεί ήδη με το τρομερό ρεκόρ του 35% ταινιών γυναίκας σκηνοθέτου, κάτι που μόνο η οσκαρική Ακαδημία αναλογικά δύναται να cineγωνιστεί με την ανανέωση κατά 25% των Μελών της κατά την τελευταία 2ετία. Κράτα τα νούμερα κι αφουγκράσου την επιτελούμενη αλλαγή στον κινηματογραφικό χάρτη.

TIFF 2018

Το TIFF είναι, πίσω από τα φλας και το οσκαρικό στοίχημα,τούρμπο κινητήρας κινηματογραφικής διανομής. Παράδειγμα το The Wife που πέρασε σχεδόν ντούκου πέρσι για να το τσεκάρει η φεστιβαλική κριτική την ύστατη στιγμή ώστε πλέον να μιλάμε για το ούλτιμο ρεσάλτο νίκης της Glenn Close πριχού περιοριστεί μοιραία σε τιμητικό βραβείο όπως η τεράστια παραγωγός (βλ. Spielberg) Kathleen Kennedy στην προσεχή γύρα.TIFF σημαίνει τεράστιο χωνευτήρι παγκόσμιας κουλτούρας και προβολής σχεδόν κάθε ταλέντου που εκκολάπτεται στην αφάνεια. Φέτος είδα περισσότερους κριτικούς διαφορετικού χρώματος, περισσότερες γυναίκες στην επόμενη υποδιαίρεση αν θες, γεγονότα που οδηγούν στο ασφαλές συμπέρασμα ότι το τοπίο αλλάζει καθώς γίνεται πιο ανοιχτό, πιο πλουραλιστικό. Η Ακαδημία πήρε πίσω μετά το κράξιμο τη νιόφερτη κατηγορία Most Popular Film, γιατί το Black Panther των $700Μ εισπράξεων θα μπει με το σπαθί του ως Καλύτερη Ταινία – σκέτο. Κι αν το Widows του Steve McQueen δεν έπεισε ούτε το Τορόντο παρά το πείραμα του άρτχάουζ άξιονερ, το Beal Street του Jenkins δείχνει πως η ταινία με μαύρο σκηνοθέτη (εδώ του Moonlight) και μαύρο κάστ (σε αντιστοιχία της φοβερής ρέντας του ασιατικού Crazy Rich Asians στις αίθουσες τώρα δα) έχει εμφιλοχωρήσει στην βραβευτική Ιερουσαλήμ του Χόλυγουντ.

TIFF 2018

Εχθές το βράδυ, είδα το Roma παρέα με κοινό και να πω τη μαύρη αλήθεια μου, ζορίστηκα. Καταφανές τάλαντο στα τράκιν σότς και το μιζανσέν από τον κανταριών αυτοπεποίθησης Alfonso Quaron, σκληρός ρεαλισμός και αποφυγή κάθε εμπορικίζουσας μυθοπλασίας που δηλώνει κοχόνες, περισσότερο από το ίδιο το Netflix ως στούντιο παραγωγής. Όμως, η ώρα δεν περνούσε, το στόρυ δεν προκαλούσε, το κοινό θαύμασε αλλά εντέλει χλιαρά χειροκρότησε. Τη φχαριστιά του A Star Is Born και την κράουντ πληζερίλα του Green Book πραγματικά δεν βλέπω δρόμο να υπερκεράσει για να κόψει το νήμα. Θα πεις, Σεπτέμβρης είναι ακόμα, λείπουν και δυο τρία γερά χαρτιά, υπάρχει ο αιώνιος The Clint (The Mule) που ίσως κάνει τη ζημιά. Ίδωμεν. Ευχαριστώ το TIFF18 για μια άνετη, χαρούμενη και ουσιαστική κινηματογραφική μέθεξη, το Moviesltd για την αενάως ανανεούμενη εμπιστοσύνη και συνελόντι ειπείν εσένα αναγνώστα.

TIFF 2018

Best Canadian Short Film: “Brotherhood,” Meryam Joobeur

Best Short Film: “The Field,” Sandhya Suri

City of Toronto Award for Best Canadian First Feature Film: “Roads in February,” Katherine Jerkovic

Canada Goose Award for Best Canadian Feature Film: “The Fireflies Are Gone,” Sebastien Pilote

FIPRESCI Prize for Discovery: “Float Like A Butterfly,” Carmel Winters

FIPRESCI Prize for Special Presentations: “Skin,” Guy Nattiv

Eurimages Audentia Award for Best Female Director: Aäläm-Wärqe Davidian, “Fig Tree”

NETPAC Award: “The Third Wife,” Ash Mayfair (Vietnam)

Toronto Platform Prize: “City of Last Things,” Wi Ding Ho

PEOPLE’S CHOICE AWARDS

Grolsch People’s Choice Midnight Madness Award: “The Man Who Feels No Pain,” Vasan Bala

Grolsch People’s Choice Documentary Award: “Free Solo,” E. Chai Vasarhelyi, Jimmy Chin

Grolsch People’s Choice Award: “Green Book,” Peter Farrelly

gaRis

TIFF 2018C