του Bryan Buckley. Με τους Evan Peters, Al Pacino, Melanie Griffith, Barkhad Abdi, Aidan Whytock, Kiana Madani, Philip Ettinger, Darron Meyer
Άλλο πειρατές, άλλο υπερασπιστές
του zerVo (@moviesltd)
Δεν περιμέναμε δα να κάνει την εμφάνιση του το δραματικό θρίλερ, που έφτασε μέχρι τις Οσκαρικές πεντάδες, Captain Phillips, για να πληροφορηθούμε το πειρατικό παιχνίδι που παίζεται εδώ και χρόνια στα ανοικτά των ακτών της πολύπαθης Σομαλίας. Άλλωστε δεν είναι και λίγοι οι συμπατριώτες μας, που την εποχή της οικονομικής κρίσης, αναζήτησαν την τύχη τους, μισθοφορικά, ως ένοπλο προσωπικό ασφαλείας των εμπορικών πλοίων που πλέουν στην περιοχή, με συνέπεια να μας έχουν μεταφέρει τις κατ ιδίαν εμπειρία τους από τις συγκρούσεις με τους μοντέρνους κουρσάρους. Μια διαφορετική προσέγγιση πάνω στο ίδιο ακριβώς ζήτημα επιχειρεί να μας παρουσιάσει η ταινία The Pirates Of Somalia, που όπως και η προαναφερόμενη βασίζεται σε πραγματικά περιστατικά.
Τορόντο 2008. Έχοντας απογοητευτεί πλήρως από τις απορριπτικές επιστολές των διάσημων εντύπων, για να τον εντάξουν στο συντακτικό τους προσωπικό, ο νεαρός, εκκολαπτόμενος, Καναδέζος ρεπόρτερ Τζέι Μπάχαντουρ, βρίσκεται μισό μόλις βήμα, πριν τα παρατήσει. Η τυχαία γνωριμία του με τον φημισμένο, βετεράνο δημοσιογράφο Σέιμουρ Τόμπιν, ένα από τα είδωλα του, θα του δώσει την ώθηση που ζητούσε, προκειμένου να επιμείνει και να κυνηγήσει με ακόμη μεγαλύτερο ζήλο το όνειρο του. Αρκεί, όπως τον συμβούλεψε ο μέντορας του, να εντοπίσει το πιασάρικο εκείνο θέμα, που δεν έχει ψάξει κανένας άλλος ερευνητής και θα ορίσει το εφαλτήριο για να γίνει διάσημος και περιζήτητος από τις εφημερίδες και τα περιοδικά.
Με ελάχιστους δανεικούς παράδες στην τσέπη και χωρίς την κάλυψη από σπόνσορα, ο Τζέι, θα σκεφτεί να ακολουθήσει το τρελό ένστικτο του, που θα τον οδηγήσει ίσαμε τα παράλια του Μογκαντίσου, εκεί που σύμφωνα με τις πληροφορίες του, οργανώνονται οι ένοπλες επιθέσεις από τα Σομαλικά κυκλώματα, ενάντια στα διερχόμενα, διεθνούς σημαίας, εμπορικά βαπόρια. Με την στήριξη του νεοεκλεγέντα, φιλόδοξου προέδρου της χώρας, που επιδιώκει να προβάλει διεθνώς ένα πιο σοβαρό πρόσωπο για τον τόπο του, ο Μπαχαντούρ, θα έχει σε κάθε ριψοκίνδυνο βήμα του στην Σομαλία, φαινομενικά ως μεταφραστή, μα στην ουσία για προστάτη, τον μονίμως ευδιάθετο κανάγια Αμπντί, έναν πρώην πειρατή, που γνωρίζει άριστα τα κατατόπια και έχει την υποχρέωση να τον φέρει σε επαφή με τα κατάλληλα πρόσωπα κατά την διάρκεια της έρευνας του.
Αναζητώντας συνάμα, απελπισμένα, το τηλεοπτικό δίκτυο που θα στηρίξει την μελέτη του, δίχως κανένα στην ουσία να του τείνει χείρα βοηθείας, όσο δεν διαθέτει βιντεοσκοπημένα πλάνα από κάποια ναυτική κατάληψη, ο Τζέι, θα νιώσει την τύχη να του χαμογελά από την στιγμή που ένα Αμερικάνικο τάνκερ, θα δεχτεί την επίθεση των ενόπλων. Και όντας ο μοναδικός (αυτό)απεσταλμένος στην φλεγόμενη ζώνη, θα έχει την ευκαιρία για ένα πρώτης τάξης ρεπορτάζ με τους υπαίτιους της ομηρείας του Κάπτεν Φίλιπς. Μετά από έξι μήνες συνεχούς παρουσίας στην Αφρική κι έχοντας πλέον μπολιαστεί με την ιδιόμορφη κουλτούρα των ντόπιων – όπως και εθιστεί στην χρήση του φθηνού ναρκωτικού κχατ – ο φιλόδοξος δημοσιογράφος, θα βρεθεί μπροστά σε ένα παράξενο δίλημμα, για το αν θα πρέπει να βγάλει προς τα έξω, μια ιστορία που δεν αποκαλύπτει την πλήρη εικόνα για την ταλαιπωρημένη και θεόφτωχη ετούτη γωνιά της μαύρης ηπείρου.
Όπως είναι εύκολα αντιληπτό, το φιλμ βασίζεται στο βιβλίο των απομνημονευμάτων του έκτοτε φημισμένου συγγραφέα Jay Bahadur, The Pirates Of Somalia: Inside Their Hidden World, μέσα από το οποίο επιχειρείται μια εναλλακτική προσέγγιση των συνθηκών που οδηγούν τους, σε συντριπτική πλειοψηφία κοκαλιάρηδες, αφρικάνους στην λύση της πειρατείας. Ή διαφορετικά, της βίαιης προάσπισης των χωρικών υδάτων της πατρίδας τους, όπως προτιμούν οι ίδιοι να αποκαλούν την επιθετική τους ενέργεια. Και είναι ηλίου φαεινότερο, πολύ πριν φτάσουμε στον επίλογο, όπου ο βασικός ήρωας της πλοκής διεθνοποιεί το ζήτημα στο συμβούλιο ασφαλείας του ΟΗΕ, πως το έργο κοιτάζει με μια ιδιαίτερα συμπαθητική ματιά τους πειρατές. Που μοιάζουν να κινούνται στην σφαίρα ενός ιδιότροπου νομικού πλαισίου, σαν κάτι μεταξύ αντάρτικου και αντιστασιακού αγώνα, που ξωπίσω πάντοτε κρύβεται μια αφανής ιδεολογία και ποτέ το κέρδος. Αλήθεια σε κανένα σημείο του έργου, δεν διασαφηνίζεται που ακριβώς πηγαίνουν τα πληρωμένα από τις ασφαλιστικές λύτρα, αν και μάλλον δεν απαιτείται και πολύ σκέψη για να το καταλάβει κανείς.
Στην πρώτη του μεγάλου μήκους δημιουργία ο σκηνοθέτης Bryan Buckley, πετυχαίνει να φτιάξει ένα ευχάριστο, περισσότερο γλαφυρό από όσο θα περίμενε κανείς, χρονικό της διαδρομής του απρόσμενα θαρραλέου άντρα, που από ένας φοβιτσάρης τίποτας, στην απαρχή του, δεν διστάζει στην πορεία να έρχεται σε επαφή με βαρόνους του τοπικού υποκόσμου, που δεν έχουν την παραμικρή νοιάξη για την ανθρώπινη ύπαρξη. Φυσικά και πολύ μεγάλο ρόλο σε αυτή την μετάλλαξη του χαρακτήρα, παίζουν ρόλο τα παραισθησιογόνα (που ο ντιρέκτορας τα χρησιμοποιεί για να πετάξει εμβόλιμές στα πλάνα του, κάποιες ποιητικές animation πινελιές) ίσως και το ερωτικό του ενδιαφέρον για μια Σομαλέζα καλονή, μια από τις συζύγους του πλέον διαβόητου κακοποιού της χώρας. Εδώ και αν μιλάμε για πλήρη άγνοια κινδύνου.
Υποδυόμενος αυτόν τον μπουνταλά, εναλλασσόμενης συμπάθειας Γκούφη, ο Evan Peters, γνωστός στο κοινό από την παρουσία του στο τηλεοπτικό American Horror Story, δεν τα πηγαίνει άσχημα. Άλλωστε στο πλευρό του έχει τον ιδανικό ως επιλογή Barkhad Abdi, που για μια παρόμοια πειρατική εμφάνιση στον Phillips έφτασε μέχρι τις Οσκαρικές πεντάδες και ως ο funny partner του στόρι, δίνει έναν ξεχωριστό ευδιάθετο τόνο στην αφήγηση. Υποστηρίζοντας ρολιστικά έναν χαρακτήρα, που σε καμία περίπτωση δεν διεκδικεί δάφνες σούπερ ήρωα, αν και για να είμαι ειλικρινής οι πληροφορίες που παρέχει, δεν φαντάζουν και τόσο αποκλειστικές για να τον φτάσουν μέχρι το Πούλιτζερ όπως θα ήθελε. Όπως δηλαδή δεν οδηγούν και την ταινία στην κορύφωση, που στον σχεδιασμό της, φανταζόταν πως θα φτάσει…
Με ελάχιστους δανεικούς παράδες στην τσέπη και χωρίς την κάλυψη από σπόνσορα, ο Τζέι, θα σκεφτεί να ακολουθήσει το τρελό ένστικτο του, που θα τον οδηγήσει ίσαμε τα παράλια του Μογκαντίσου, εκεί που σύμφωνα με τις πληροφορίες του, οργανώνονται οι ένοπλες επιθέσεις από τα Σομαλικά κυκλώματα, ενάντια στα διερχόμενα, διεθνούς σημαίας, εμπορικά βαπόρια. Με την στήριξη του νεοεκλεγέντα, φιλόδοξου προέδρου της χώρας, που επιδιώκει να προβάλει διεθνώς ένα πιο σοβαρό πρόσωπο για τον τόπο του, ο Μπαχαντούρ, θα έχει σε κάθε ριψοκίνδυνο βήμα του στην Σομαλία, φαινομενικά ως μεταφραστή, μα στην ουσία για προστάτη, τον μονίμως ευδιάθετο κανάγια Αμπντί, έναν πρώην πειρατή, που γνωρίζει άριστα τα κατατόπια και έχει την υποχρέωση να τον φέρει σε επαφή με τα κατάλληλα πρόσωπα κατά την διάρκεια της έρευνας του.
Αναζητώντας συνάμα, απελπισμένα, το τηλεοπτικό δίκτυο που θα στηρίξει την μελέτη του, δίχως κανένα στην ουσία να του τείνει χείρα βοηθείας, όσο δεν διαθέτει βιντεοσκοπημένα πλάνα από κάποια ναυτική κατάληψη, ο Τζέι, θα νιώσει την τύχη να του χαμογελά από την στιγμή που ένα Αμερικάνικο τάνκερ, θα δεχτεί την επίθεση των ενόπλων. Και όντας ο μοναδικός (αυτό)απεσταλμένος στην φλεγόμενη ζώνη, θα έχει την ευκαιρία για ένα πρώτης τάξης ρεπορτάζ με τους υπαίτιους της ομηρείας του Κάπτεν Φίλιπς. Μετά από έξι μήνες συνεχούς παρουσίας στην Αφρική κι έχοντας πλέον μπολιαστεί με την ιδιόμορφη κουλτούρα των ντόπιων – όπως και εθιστεί στην χρήση του φθηνού ναρκωτικού κχατ – ο φιλόδοξος δημοσιογράφος, θα βρεθεί μπροστά σε ένα παράξενο δίλημμα, για το αν θα πρέπει να βγάλει προς τα έξω, μια ιστορία που δεν αποκαλύπτει την πλήρη εικόνα για την ταλαιπωρημένη και θεόφτωχη ετούτη γωνιά της μαύρης ηπείρου.
Όπως είναι εύκολα αντιληπτό, το φιλμ βασίζεται στο βιβλίο των απομνημονευμάτων του έκτοτε φημισμένου συγγραφέα Jay Bahadur, The Pirates Of Somalia: Inside Their Hidden World, μέσα από το οποίο επιχειρείται μια εναλλακτική προσέγγιση των συνθηκών που οδηγούν τους, σε συντριπτική πλειοψηφία κοκαλιάρηδες, αφρικάνους στην λύση της πειρατείας. Ή διαφορετικά, της βίαιης προάσπισης των χωρικών υδάτων της πατρίδας τους, όπως προτιμούν οι ίδιοι να αποκαλούν την επιθετική τους ενέργεια. Και είναι ηλίου φαεινότερο, πολύ πριν φτάσουμε στον επίλογο, όπου ο βασικός ήρωας της πλοκής διεθνοποιεί το ζήτημα στο συμβούλιο ασφαλείας του ΟΗΕ, πως το έργο κοιτάζει με μια ιδιαίτερα συμπαθητική ματιά τους πειρατές. Που μοιάζουν να κινούνται στην σφαίρα ενός ιδιότροπου νομικού πλαισίου, σαν κάτι μεταξύ αντάρτικου και αντιστασιακού αγώνα, που ξωπίσω πάντοτε κρύβεται μια αφανής ιδεολογία και ποτέ το κέρδος. Αλήθεια σε κανένα σημείο του έργου, δεν διασαφηνίζεται που ακριβώς πηγαίνουν τα πληρωμένα από τις ασφαλιστικές λύτρα, αν και μάλλον δεν απαιτείται και πολύ σκέψη για να το καταλάβει κανείς.
Στην πρώτη του μεγάλου μήκους δημιουργία ο σκηνοθέτης Bryan Buckley, πετυχαίνει να φτιάξει ένα ευχάριστο, περισσότερο γλαφυρό από όσο θα περίμενε κανείς, χρονικό της διαδρομής του απρόσμενα θαρραλέου άντρα, που από ένας φοβιτσάρης τίποτας, στην απαρχή του, δεν διστάζει στην πορεία να έρχεται σε επαφή με βαρόνους του τοπικού υποκόσμου, που δεν έχουν την παραμικρή νοιάξη για την ανθρώπινη ύπαρξη. Φυσικά και πολύ μεγάλο ρόλο σε αυτή την μετάλλαξη του χαρακτήρα, παίζουν ρόλο τα παραισθησιογόνα (που ο ντιρέκτορας τα χρησιμοποιεί για να πετάξει εμβόλιμές στα πλάνα του, κάποιες ποιητικές animation πινελιές) ίσως και το ερωτικό του ενδιαφέρον για μια Σομαλέζα καλονή, μια από τις συζύγους του πλέον διαβόητου κακοποιού της χώρας. Εδώ και αν μιλάμε για πλήρη άγνοια κινδύνου.
Υποδυόμενος αυτόν τον μπουνταλά, εναλλασσόμενης συμπάθειας Γκούφη, ο Evan Peters, γνωστός στο κοινό από την παρουσία του στο τηλεοπτικό American Horror Story, δεν τα πηγαίνει άσχημα. Άλλωστε στο πλευρό του έχει τον ιδανικό ως επιλογή Barkhad Abdi, που για μια παρόμοια πειρατική εμφάνιση στον Phillips έφτασε μέχρι τις Οσκαρικές πεντάδες και ως ο funny partner του στόρι, δίνει έναν ξεχωριστό ευδιάθετο τόνο στην αφήγηση. Υποστηρίζοντας ρολιστικά έναν χαρακτήρα, που σε καμία περίπτωση δεν διεκδικεί δάφνες σούπερ ήρωα, αν και για να είμαι ειλικρινής οι πληροφορίες που παρέχει, δεν φαντάζουν και τόσο αποκλειστικές για να τον φτάσουν μέχρι το Πούλιτζερ όπως θα ήθελε. Όπως δηλαδή δεν οδηγούν και την ταινία στην κορύφωση, που στον σχεδιασμό της, φανταζόταν πως θα φτάσει…
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 16 Αυγούστου 2018 από την Danaos Films!
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η δική σου κριτική