THE ACADEMY VOTES (Part I)
Αυτό ήταν, πάπαλα. Τσακ-μπαμ μια βδομαδούλα και σχόλασε η ψηφοφορία για τις οσκαρικές υποψηφιότητες - ακριβώς στις 12 Γενάρη, 5πμ πασίφικ τάιμ. Θέλει κι ένα 10ήμερο να καταμετρηθούν οι ψήφοι (αστείο) από την σπουδαία PWC (χαχα) και να ανακοινωθούν χαράματα στις 23 Γενάρη. Οι νικητές των 90ων Academy Awards θα βραβευτούν στη σεπτή τελετή της 4ης Μαρτίου απευθείας από το ΑBCμε παρουσιαστή ξανά τον Jimmy Kimmel. Κι εδώ κατά την παράδοση των 20 και πλέον ετών λογικά θα έμπαινα φουριόζος να ξεφορτώσω μαντεψιές (που κατά 90% ποτέ δεν είναι απλές μαντεψιές όταν ξέρεις το παιχνίδι), να κομπορρημονήσω ανοικονόμητα και στο φινάλε ποιόν ενδιαφέρει αν πέφτω μέσα ή όξω. Τα πρακτορεία στοιχημάτων είναι οι καλύτεροι μακράν στο κουρμπέτιον γιατί το χρήμα είναι πολύ και τα φαβορί για νίκη κάθε- χρόνο- τέτοια- εποχή κλειδωμένα. Οπόταν θα το δω αλλιώς κι από εδώ και μπρος θα ντυθώ γαμπρός. Μετά από δυο συνεχόμενες αποτυχίες με Spotlight – Moonlight ομφαλοσκοπήθηκα και αισθάνομαι περδίκι: Δεν έχει σημασία με το υπάρχον σύστημα ψηφοφορίας αν θα βραβευτεί η πραγματικά καλύτερη κινηματογραφική παραγωγή (βραβείο παραγωγού είναι άλλωστε, σωστά; ΟΧΙ). Το ζητούμενο έφθασε στον πάτο του κοινού παρονομαστή, του consensuspick, της συμπαθούς ταινίας που δε σε ενοχλεί να κερδίσει, κι ας μην την πιστεύεις ως κορυφαία κε ψηφοφόρε.
So λέω, ας μάθουν όλοι, κυριότερα οι αυτοχριζόμενοι (αλλά 99% άσχετοι περί του Θεσμού) πως μοιράζεται η τράπουλα. Ποιοί και πόσοι ψηφίζουν για τί; Από εκεί ξεκινούν όλα. Εκεί που καταρρέει κάθε θεωρία περί καλλίστου και αρίστου για να αποκαλυφθεί ότι μιλάμε στην πραγματικότητα για πασαρέλα μέτρησης αποδοχής από το σύστημα του Χόλυγουντ. Ειδικά την τελευταία διετία, μετά το φιάσκο του #OscarsSoWhite περάσαμε στα φετινά #MeToo και #TimesUp που σηκώνουν έτι ψηλότερα το φλάμπουρο του κανιβαλισμού αδιαφορώντας για το καλλιτεχνικό προϊόν το οποίο πρέπει να αξιολογείται ανεξαρτήτως καλλιτέχνη. H TWC τίναξε πέταλα μετά το λιντσάρισμα Weinstein, ούτε το logoτης δε προβάλλεται πια στο πανί. Kevin Spacey αντικαθίσταται κατόπιν γυρισμάτων από Christopher Plummer (ο οποίος παίρνει υποψηφιότητα Golden Globes προτού ο πλανήτης δει το All The Money In The World, εβδομάδα μετά την ολοκλήρωση του 10ημερου των συμπληρωματικών γυρισμάτων). Ο James Franco την ημέρα νίκης του στις Σφαίρες πατσαβουρώνεται ως σάτυρος barely legal κορασίδων, έπεται ο τηλεοπτικός (Master of None) Aziz Ansari που τη γλύτωσε με κάτι ψιλές για να οργανωθεί ως κερασάκι στην τούρτα η καύση στην πυρά του συνήθους υπόπτου Woody Allen από το ίδιο το κάστ των μέχρι και ακυκλοφόρητων ταινιών του (δες περίπτωση Chalamet στο A Rainy Day In New York που ίσως είναι και η τελευταία ταινία του Allen, αν του κάνει τη χάρη η Amazon).
So λέω, ας μάθουν όλοι, κυριότερα οι αυτοχριζόμενοι (αλλά 99% άσχετοι περί του Θεσμού) πως μοιράζεται η τράπουλα. Ποιοί και πόσοι ψηφίζουν για τί; Από εκεί ξεκινούν όλα. Εκεί που καταρρέει κάθε θεωρία περί καλλίστου και αρίστου για να αποκαλυφθεί ότι μιλάμε στην πραγματικότητα για πασαρέλα μέτρησης αποδοχής από το σύστημα του Χόλυγουντ. Ειδικά την τελευταία διετία, μετά το φιάσκο του #OscarsSoWhite περάσαμε στα φετινά #MeToo και #TimesUp που σηκώνουν έτι ψηλότερα το φλάμπουρο του κανιβαλισμού αδιαφορώντας για το καλλιτεχνικό προϊόν το οποίο πρέπει να αξιολογείται ανεξαρτήτως καλλιτέχνη. H TWC τίναξε πέταλα μετά το λιντσάρισμα Weinstein, ούτε το logoτης δε προβάλλεται πια στο πανί. Kevin Spacey αντικαθίσταται κατόπιν γυρισμάτων από Christopher Plummer (ο οποίος παίρνει υποψηφιότητα Golden Globes προτού ο πλανήτης δει το All The Money In The World, εβδομάδα μετά την ολοκλήρωση του 10ημερου των συμπληρωματικών γυρισμάτων). Ο James Franco την ημέρα νίκης του στις Σφαίρες πατσαβουρώνεται ως σάτυρος barely legal κορασίδων, έπεται ο τηλεοπτικός (Master of None) Aziz Ansari που τη γλύτωσε με κάτι ψιλές για να οργανωθεί ως κερασάκι στην τούρτα η καύση στην πυρά του συνήθους υπόπτου Woody Allen από το ίδιο το κάστ των μέχρι και ακυκλοφόρητων ταινιών του (δες περίπτωση Chalamet στο A Rainy Day In New York που ίσως είναι και η τελευταία ταινία του Allen, αν του κάνει τη χάρη η Amazon).
ΒΓΑΛΕ ΤΟ ΚΟΜΠΙΟΥΤΕΡΑΚΙ ΤΩΡΑ
Τα Μέλη της Ακαδημίας τη στιγμή που διαβάζεις είναι 7.258. 8.5% αυξηθέντα από πέρσι, σε απόλυτο αριθμό 550 παραπάνω από τους 6.687. Σκέψου ότι το 2013 ο αριθμός ήταν 5.856, δηλαδή 25% λιγότερος από σήμερα. Επομένως, μεγάλη αύξηση, μπήκε νέο αίμα, περισσότερες γυναίκες και άνθρωποι χρώματος πέραν του λευκού. Σχολάστηκαν οι ογδοντάρηδες ανενεργοί στο συναφές επάγγελμα και οργανώθηκε η ονλάιν ψηφοφορία που ανέβασε το ποσοστό συμμετοχής κατακόρυφα. Όλα τα Μέλη ψηφίζουν για Καλύτερη Ταινία και αποκλειστικά για το βραβείο που αντιστοιχεί στη συντεχνία (Guild) όπου ανήκουν. Σε 7 (επτά) εξειδικευμένες κατηγορίες υπάρχει διαχωρισμός και ιδιαίτερες προϋποθέσεις, ειδικές επιτροπές, προβολές που διαφοροποιούν την διαδικασία επιλογής: Κινούμενο Σχέδιο, Ξενόγλωσση Ταινία, Μέηκαπ και Χερστάιλινγκ, Οπτικά Εφφέ και τα τρία Shorts (Κινούμενο Σχέδιο - Ντοκιμαντέρ - Λάιβ Άξιον). Ειδικά για την Καλύτερη Ταινία υπάρχει το διαβόητο preferential ballot, όπου η κάθε ταινία χρειάζεται έναν «μαγικό» αριθμό (μεταξύ 8-10%) πρώτης προτίμησης για να κερδίσει τη θέση της στις (έως 10, συνήθως 9) τελικώς προτεινόμενες. Αν δε συμπληρωθεί ο αριθμός τότε προσμετρώνται οι συνολικές ψήφοι δεύτερης προτίμησης που συγκεντρώνει αυτή με τις περισσότερες, εις βάρος αυτής με τις λιγότερες, η οποία και βγαίνει εκτός κούρσας. Αν χρειαστεί, ακολουθεί τρίτος και τέταρτος γύρος ώστε να κλείσει ο αριθμός των προτεινόμενων ταινιών. Ειδικότερα στο δεύτερο σκέλος όπου ψηφίζουν για νικήτρια, ευνόητο είναι ότι για να σιγουρέψεις τη δικιά σου, βάζεις πρώτη εκείνη και τελευταία την κυριότερη αντίπαλό της ώστε να βγει εκτός διεκδίκησης. Καλό, ε;
Ως προς τις υπόλοιπες κατηγορίες, οι λογιστάδες έχουν φκιάσει έναν «μαγικό» αριθμό πιο βατό που είναι αυτός που προκύπτει από τη διαίρεση του συνολικού αριθμού ψήφων με τον αριθμό 6 συν 1. Έτσι καταλήγουν με ασφάλεια στις 5 (πέντε) επικρατέστερες υποψηφιότητες. Πάμε τώρα ανά κατηγορία. Σε παρένθεση βλέπεις αριθμό περσινών Μελών:
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ
Ψηφίζουν 7,258. Ο «μαγικός» αριθμός είναι 660. Δώσε βάση στην πενιά τώρα. Υπάρχουν 5 (πέντε) κατηγορίες Μελών που ΨΗΦΙΖΟΥΝ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΕΔΩ (και υπό προϋποθέσεις στα Animated Feature και Foreign Language Film). Σα να λέμε οι πέντε ορφανές. Ποιες είναι; 113 (99) Casting Directors, 499 (468) Executives, 264 (233) Members-At Large, 524 (504) Producers, 416 (389) Public Relations. Πρόκειται για ένα σύνολο 1.916 (1.693) ψήφων, δηλαδή το 26% (25%) επί του συνόλου που ψηφίζει μόνο εδώ. Σου κάνει κάτι όλο αυτό;
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ (4 Βραβεία)
1.218 (1.158) Ηθοποιοί.Ο «μαγικός» αριθμός είναι 203.
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
512 (473) Σκηνοθέτες.O «μαγικός» αριθμός είναι 86.
ΗΧΟΣ (Editing/Mixing)
487 (456) Ηχολήπτες. Ο «μαγικός» αριθμός είναι 82.
ΣΕΝΑΡΙΟ (Πρωτότυπο/Διασκευασμένο)
422 (406) Σεναρίστες. Ο «μαγικός» αριθμός είναι 71.
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ (ΣΚΗΝΙΚΑ)
308 (295) Σχεδιαστές Παραγωγής. Ο «μαγικός» αριθμός είναι 62.
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
320 (277) ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡΙΣΤΕΣ. Ο «μαγικός» αριθμός είναι 54.
ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΕΝΔΥΣΗ / ΤΡΑΓΟΥΔΙ
350 (279) Μέλη. Ο «μαγικός» αριθμός είναι 51.
ΜΟΝΤΑΖ
298 (274) Μοντέρ. Ο «μαγικός» αριθμός είναι 51.
Φωτογραφία
246 (240) Διευθυντές Φωτογραφίας. Ο «μαγικός» αριθμός είναι 42.
Κοστούμια
128 (117) Σχεδιαστές Κοστουμιών. Ο «μαγικός» αριθμός είναι 22.
Τα προγνωστικά μου είναι ήδη αποκρυσταλλωμένα όμως υπομόνεψε λιγάκι. Αυτό που έχει σημασία είναι να κατανοηθεί ο μηχανισμός μπας και κάποτε κάποιοι (ιδιαίτερα οι κήνσορες και θεράποντες της σινεκριτικής συντεχνίας) αντιληφθούμε του λόγου το ασφαλές: Ζούμε εποχές που τα Όσκαρς διεκδικούν ρόλο ευρύτερο και καθοριστικότερο από εκείνον του έως προσφάτου παρελθόντος, γεγονός που ευθέως αντικατοπτρίζεται στις επιλογές τους, με κορυφαία έκφραση την ανάδειξη Καλύτερης Ταινίας. Η αντίστροφη μέτρηση για τα Oscars 2018 είναι γεγονός.
Συνέχεια σε Episode II
Τα Μέλη της Ακαδημίας τη στιγμή που διαβάζεις είναι 7.258. 8.5% αυξηθέντα από πέρσι, σε απόλυτο αριθμό 550 παραπάνω από τους 6.687. Σκέψου ότι το 2013 ο αριθμός ήταν 5.856, δηλαδή 25% λιγότερος από σήμερα. Επομένως, μεγάλη αύξηση, μπήκε νέο αίμα, περισσότερες γυναίκες και άνθρωποι χρώματος πέραν του λευκού. Σχολάστηκαν οι ογδοντάρηδες ανενεργοί στο συναφές επάγγελμα και οργανώθηκε η ονλάιν ψηφοφορία που ανέβασε το ποσοστό συμμετοχής κατακόρυφα. Όλα τα Μέλη ψηφίζουν για Καλύτερη Ταινία και αποκλειστικά για το βραβείο που αντιστοιχεί στη συντεχνία (Guild) όπου ανήκουν. Σε 7 (επτά) εξειδικευμένες κατηγορίες υπάρχει διαχωρισμός και ιδιαίτερες προϋποθέσεις, ειδικές επιτροπές, προβολές που διαφοροποιούν την διαδικασία επιλογής: Κινούμενο Σχέδιο, Ξενόγλωσση Ταινία, Μέηκαπ και Χερστάιλινγκ, Οπτικά Εφφέ και τα τρία Shorts (Κινούμενο Σχέδιο - Ντοκιμαντέρ - Λάιβ Άξιον). Ειδικά για την Καλύτερη Ταινία υπάρχει το διαβόητο preferential ballot, όπου η κάθε ταινία χρειάζεται έναν «μαγικό» αριθμό (μεταξύ 8-10%) πρώτης προτίμησης για να κερδίσει τη θέση της στις (έως 10, συνήθως 9) τελικώς προτεινόμενες. Αν δε συμπληρωθεί ο αριθμός τότε προσμετρώνται οι συνολικές ψήφοι δεύτερης προτίμησης που συγκεντρώνει αυτή με τις περισσότερες, εις βάρος αυτής με τις λιγότερες, η οποία και βγαίνει εκτός κούρσας. Αν χρειαστεί, ακολουθεί τρίτος και τέταρτος γύρος ώστε να κλείσει ο αριθμός των προτεινόμενων ταινιών. Ειδικότερα στο δεύτερο σκέλος όπου ψηφίζουν για νικήτρια, ευνόητο είναι ότι για να σιγουρέψεις τη δικιά σου, βάζεις πρώτη εκείνη και τελευταία την κυριότερη αντίπαλό της ώστε να βγει εκτός διεκδίκησης. Καλό, ε;
Ως προς τις υπόλοιπες κατηγορίες, οι λογιστάδες έχουν φκιάσει έναν «μαγικό» αριθμό πιο βατό που είναι αυτός που προκύπτει από τη διαίρεση του συνολικού αριθμού ψήφων με τον αριθμό 6 συν 1. Έτσι καταλήγουν με ασφάλεια στις 5 (πέντε) επικρατέστερες υποψηφιότητες. Πάμε τώρα ανά κατηγορία. Σε παρένθεση βλέπεις αριθμό περσινών Μελών:
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ
Ψηφίζουν 7,258. Ο «μαγικός» αριθμός είναι 660. Δώσε βάση στην πενιά τώρα. Υπάρχουν 5 (πέντε) κατηγορίες Μελών που ΨΗΦΙΖΟΥΝ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΕΔΩ (και υπό προϋποθέσεις στα Animated Feature και Foreign Language Film). Σα να λέμε οι πέντε ορφανές. Ποιες είναι; 113 (99) Casting Directors, 499 (468) Executives, 264 (233) Members-At Large, 524 (504) Producers, 416 (389) Public Relations. Πρόκειται για ένα σύνολο 1.916 (1.693) ψήφων, δηλαδή το 26% (25%) επί του συνόλου που ψηφίζει μόνο εδώ. Σου κάνει κάτι όλο αυτό;
ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ (4 Βραβεία)
1.218 (1.158) Ηθοποιοί.Ο «μαγικός» αριθμός είναι 203.
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
512 (473) Σκηνοθέτες.O «μαγικός» αριθμός είναι 86.
ΗΧΟΣ (Editing/Mixing)
487 (456) Ηχολήπτες. Ο «μαγικός» αριθμός είναι 82.
ΣΕΝΑΡΙΟ (Πρωτότυπο/Διασκευασμένο)
422 (406) Σεναρίστες. Ο «μαγικός» αριθμός είναι 71.
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ (ΣΚΗΝΙΚΑ)
308 (295) Σχεδιαστές Παραγωγής. Ο «μαγικός» αριθμός είναι 62.
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
320 (277) ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡΙΣΤΕΣ. Ο «μαγικός» αριθμός είναι 54.
ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΕΝΔΥΣΗ / ΤΡΑΓΟΥΔΙ
350 (279) Μέλη. Ο «μαγικός» αριθμός είναι 51.
ΜΟΝΤΑΖ
298 (274) Μοντέρ. Ο «μαγικός» αριθμός είναι 51.
Φωτογραφία
246 (240) Διευθυντές Φωτογραφίας. Ο «μαγικός» αριθμός είναι 42.
Κοστούμια
128 (117) Σχεδιαστές Κοστουμιών. Ο «μαγικός» αριθμός είναι 22.
Τα προγνωστικά μου είναι ήδη αποκρυσταλλωμένα όμως υπομόνεψε λιγάκι. Αυτό που έχει σημασία είναι να κατανοηθεί ο μηχανισμός μπας και κάποτε κάποιοι (ιδιαίτερα οι κήνσορες και θεράποντες της σινεκριτικής συντεχνίας) αντιληφθούμε του λόγου το ασφαλές: Ζούμε εποχές που τα Όσκαρς διεκδικούν ρόλο ευρύτερο και καθοριστικότερο από εκείνον του έως προσφάτου παρελθόντος, γεγονός που ευθέως αντικατοπτρίζεται στις επιλογές τους, με κορυφαία έκφραση την ανάδειξη Καλύτερης Ταινίας. Η αντίστροφη μέτρηση για τα Oscars 2018 είναι γεγονός.
Συνέχεια σε Episode II
gaRis