του Jon Stewart. Με τους Gael García Bernal, Shohreh Aghdashloo, Kim Bodnia, Dimitri Leonidas, Haluk Bilginer, Arian Moayed, Amir El-Masry, Jason Jones
Οι λυτρωμένοι του Αγιατολάχ
του zerVo (@moviesltd)
Ούτε στα δάκτυλα του ενός χεριού δεν πρέπει να μετρώνται οι σημερινές ανεξάρτητες χώρες, που έχουν το δικαίωμα να περηφανεύονται για την παράδοση που τους κληροδότησαν οι τεράστιοι αρχαίοι τους πολιτισμοί, που κάποιο φεγγάρι στην μακρά ιστορία της γης, μεσουράνησαν, δοξάστηκαν και κατοπινά κατέρρευσαν. Δυστυχώς οι περισσότερες εξ αυτών, είτε οι λαιτινοαμερικάνικες, είτε οι μεσογειακές, μαστίζονται τις ημέρες μας από έντονα πολιτικοοικονομικά ζητήματα, που τις καθιστούν στο ίριο του υποβιβασμού τους στην τριτοκοσμική κατηγορία, με την αχανή Κίνα, ίσως, μέσα στα δικά της προβλήματα κι εκείνη, να κρατά μόνη μια θέση στους ισχυρούς του πλανήτη. Ιδιόμορφη περίπτωση αποτελούν οι απόγονοι των Περσών, οι σημερινοί Ιρανοί, που ποτισμένοι από έναν εκρηκτικό θεοκρατικό φανατισμό, έχουν κτίσει τείχος αποκλεισμού γύρω τους και διαβιώνουν αποκομμένοι από οτιδήποτε δυτικόφερτο - έργο του Σατανά κατά τις προσταγές του Προφήτη Αγιατολάχ...
2009. Έχοντας πάρει την έγκριση από το έντυπο του, την εβδομαδιαία πολιτική επιθεώρηση Newsweek, να καλύψει τις επερχόμενες και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες προεδρικές εκλογές στο Ιράν, ο Περσικής καταγωγής, Καναδός δημοσιογράφος Μαζιάρ Μπαχαρί, θα αποδεχτεί να ταξιδέψει στα πάτρια εδάφη, αφήνοντας με θλίψη πίσω στο σπίτι στο Λονδίνο την εγκυμονούσα σύζυγό του, γεμάτος χαρά όμως που θα συναντήσει ξανά την λατρεμένη του μητέρα. Μη έχοντας άμεση αντίληψη για τις ιδιαιτερότητες του νέου αυστηρότατου καθεστώτος και παρακινούμενος από μια αδικαιολόγητη για υποψιασμένο ρεπόρτερ αφέλεια, ο Μαζιάρ θα παρατείνει την παραμονή του στην Τεχεράνη, προκειμένου να βιώσει από κοντά τις αντιδράσεις του λαού, για την αδικαιολόγητα συντριπτική ήττα των φιλελεύθερων Πρασίνων, από το κόμμα του Αχμαντινετζάντ, που θα βγει στους δρόμους αγριεμένος, υποστηρίζοντας πως το εκλογικό αποτέλεσμα είναι κίβδηλο και προϊόν νοθείας.
Η επιμονή του δημοσιογράφου να βιντεοσκοπήσει και να διεθνοποιήσει τις ταραχές στην πρωτεύουσα, άμεσα θα κινήσει την αντίδραση των τοπικών αρχών, που δίχως περιττές εξηγήσεις θα τον συλλάβουν και θα τον οδηγήσουν σε τοπική φυλακή, κλείνοντας τον στην απομόνωση, ωσότου εκείνος παραδεχτεί πως λειτουργεί ως κατάσκοπος, προς όφελος των μισητών Ηνωμένων Πολιτειών. Δίχως την παραμικρή επαφή με το περιβάλλον, παροπλισμένος στους τέσσερις τοίχους ενός δωμάτιου ελάχιστων τετραγωνικών, ο Μπαχαρί θα παλέψει με τα εσωτερικά δαιμόνια προκειμένου να βγει ζωντανός και αβλαβής από τον εφιάλτη.
Η πραγματική ιστορία του απεσταλμένου του κορυφαίου πολιτικού εντύπου, που συγκλόνισε την κοινή γνώμη τόσο της Υπερδύναμης, όσο και των συν αυτής συμμαχικών χωρών, ορίζει την βάση του κινηματογραφικού ντεμπούτου ενός εκ των πλέον δημοφιλών άνκορμαν της Αμερικάνικης τηλεόρασης. Ο αγαπημένος εκατομμυρίων τηλεθεατών, παρουσιαστής του θρυλικού The Daily Show, Jon Stewart, βγάζει από πάνω του την σατιρική φόρμα που τον έκανε διάσημο και επιχειρεί με εξίσου καυστικό τρόπο, να αναδείξει ένα διεθνές ζήτημα ελλείμματος δημοκρατίας, ισονομίας και δικαιοσύνης, που μαστίζει ένα κράτος που ζουν και αναπνέουν περισσότερες από ογδόντα εκατομμύρια ψυχές.
Με βοηθό του τα συνταρακτικά περιστατικά, που έζησε ο δύσμοιρος ανταποκριτής για κοντά τέσσερις μήνες στα μπουντρούμια του Ιρανικού Γεντί Κουλέ, κάτω από φρικτά βασανιστήρια, που έφτασαν μέχρι και το επίπεδο της εικονικής εκτέλεσης, ο πανέξυπνος και αεικίνητος Stewart, ξεπερνά ακόμη και τις πλέον αισιόδοξες προσδοκίες, στο κτίσιμο του δικού του Μεσονύκτιου Εξπρές. Χωρίς ειδικά μέσα και περιορίζοντας την κάμερα μέσα σε ελάχιστους πόντους, φτιάχνει κλειστοφοβική ατμόσφαιρα ικανή να ζορίσει ψυχικά τον θεατή του, πόσο μάλλον τον έγκλειστο που την βιώνει επί 24ώρου. Ευρήματα του στην ανάπτυξη του πανικού, της τρέλας, της απόγνωσης που οδηγείται ο "ήρωας" του, η επιστροφή στην φαντασία του, του αποθανόντα πατέρα, επίσης φυλακισμένου τον καιρό του Σάχη (σε μια όμορφη χρονική αντιπαραβολή, που δείχνει πως τίποτα δεν έχει αλλάξει) και η περίεργη σχέση που δημιουργείται ανάμεσα στον κρατούμενο και τον βασανιστή του, με τον δεύτερο να μοιάζει σε αρκετές στιγμές μέχρι και μετανιωμένος για τις μεθόδους που πρέπει να χρησιμοποιήσει για να πνίξει έστω και την τελευταία ελπίδα του υποτιθέμενου πράκτορα.
Για πες: Όπλο στην φιλμική δοκιμασία του αγαπητού Jon, η ερμηνεία του μάλλον κορυφαίου σε τέτοιου είδους απαιτητικούς, πολιτικούς ρόλους (αλησμόνητος στο No) Gael Garcia Bernal, που μέσα από την όμορφη Λατίνα θωριά του, αναδίδει την παράνοια που τον φτάνει η αγχόνη της δίωξης. Εξαιρετικές παραβολές και αναπτύξεις των συμβολισμών, που η μουσουλμανική θρησκεία αποδίδει μέσα από τα ηθικά της λεγόμενα, οι οποίες καταστρατηγούνται κατά το δοκούν από τους φονταμενταλιστές, προκειμένου να φτιάξουν το δικό τους δόγμα, πίεσης και καταπίεσης μιας ολάκερης κοινωνίας, που μακάρι, μα δύσκολα, θα διαφύγει του γύψου.
Η επιμονή του δημοσιογράφου να βιντεοσκοπήσει και να διεθνοποιήσει τις ταραχές στην πρωτεύουσα, άμεσα θα κινήσει την αντίδραση των τοπικών αρχών, που δίχως περιττές εξηγήσεις θα τον συλλάβουν και θα τον οδηγήσουν σε τοπική φυλακή, κλείνοντας τον στην απομόνωση, ωσότου εκείνος παραδεχτεί πως λειτουργεί ως κατάσκοπος, προς όφελος των μισητών Ηνωμένων Πολιτειών. Δίχως την παραμικρή επαφή με το περιβάλλον, παροπλισμένος στους τέσσερις τοίχους ενός δωμάτιου ελάχιστων τετραγωνικών, ο Μπαχαρί θα παλέψει με τα εσωτερικά δαιμόνια προκειμένου να βγει ζωντανός και αβλαβής από τον εφιάλτη.
Η πραγματική ιστορία του απεσταλμένου του κορυφαίου πολιτικού εντύπου, που συγκλόνισε την κοινή γνώμη τόσο της Υπερδύναμης, όσο και των συν αυτής συμμαχικών χωρών, ορίζει την βάση του κινηματογραφικού ντεμπούτου ενός εκ των πλέον δημοφιλών άνκορμαν της Αμερικάνικης τηλεόρασης. Ο αγαπημένος εκατομμυρίων τηλεθεατών, παρουσιαστής του θρυλικού The Daily Show, Jon Stewart, βγάζει από πάνω του την σατιρική φόρμα που τον έκανε διάσημο και επιχειρεί με εξίσου καυστικό τρόπο, να αναδείξει ένα διεθνές ζήτημα ελλείμματος δημοκρατίας, ισονομίας και δικαιοσύνης, που μαστίζει ένα κράτος που ζουν και αναπνέουν περισσότερες από ογδόντα εκατομμύρια ψυχές.
Με βοηθό του τα συνταρακτικά περιστατικά, που έζησε ο δύσμοιρος ανταποκριτής για κοντά τέσσερις μήνες στα μπουντρούμια του Ιρανικού Γεντί Κουλέ, κάτω από φρικτά βασανιστήρια, που έφτασαν μέχρι και το επίπεδο της εικονικής εκτέλεσης, ο πανέξυπνος και αεικίνητος Stewart, ξεπερνά ακόμη και τις πλέον αισιόδοξες προσδοκίες, στο κτίσιμο του δικού του Μεσονύκτιου Εξπρές. Χωρίς ειδικά μέσα και περιορίζοντας την κάμερα μέσα σε ελάχιστους πόντους, φτιάχνει κλειστοφοβική ατμόσφαιρα ικανή να ζορίσει ψυχικά τον θεατή του, πόσο μάλλον τον έγκλειστο που την βιώνει επί 24ώρου. Ευρήματα του στην ανάπτυξη του πανικού, της τρέλας, της απόγνωσης που οδηγείται ο "ήρωας" του, η επιστροφή στην φαντασία του, του αποθανόντα πατέρα, επίσης φυλακισμένου τον καιρό του Σάχη (σε μια όμορφη χρονική αντιπαραβολή, που δείχνει πως τίποτα δεν έχει αλλάξει) και η περίεργη σχέση που δημιουργείται ανάμεσα στον κρατούμενο και τον βασανιστή του, με τον δεύτερο να μοιάζει σε αρκετές στιγμές μέχρι και μετανιωμένος για τις μεθόδους που πρέπει να χρησιμοποιήσει για να πνίξει έστω και την τελευταία ελπίδα του υποτιθέμενου πράκτορα.
Για πες: Όπλο στην φιλμική δοκιμασία του αγαπητού Jon, η ερμηνεία του μάλλον κορυφαίου σε τέτοιου είδους απαιτητικούς, πολιτικούς ρόλους (αλησμόνητος στο No) Gael Garcia Bernal, που μέσα από την όμορφη Λατίνα θωριά του, αναδίδει την παράνοια που τον φτάνει η αγχόνη της δίωξης. Εξαιρετικές παραβολές και αναπτύξεις των συμβολισμών, που η μουσουλμανική θρησκεία αποδίδει μέσα από τα ηθικά της λεγόμενα, οι οποίες καταστρατηγούνται κατά το δοκούν από τους φονταμενταλιστές, προκειμένου να φτιάξουν το δικό τους δόγμα, πίεσης και καταπίεσης μιας ολάκερης κοινωνίας, που μακάρι, μα δύσκολα, θα διαφύγει του γύψου.
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 6 Αυγούστου 2015 από την Feelgood Ent.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η δική σου κριτική