του Brett Morgen.
Come As You Are...
του zerVo (@moviesltd)
Στο τέλος μένει πάντα εκείνη η παράξενη γεύση στον λαιμό, που ούτε να την περιγράψεις μπορείς, ούτε να την ταιριάξεις στις ευχάριστες ή στις δυσάρεστες. Είναι εκείνη η γεύση η απροσδιόριστη και η αόριστη, που από την μια μεριά σε τριβελίζει να μαντέψεις ποια ακριβώς θα ήταν η ασταμάτητη πορεία του μύθου ίσαμε τα σήμερα, αν το νήμα του ταξιδιού δεν κοβόταν τόσο απότομα, από την άλλη όμως σε καθησυχάζει, μιας και ποτέ αυτό ακριβώς το είδωλο, δεν το αντίκρισες στα κάτω του, στα αποτυχημένα του, στις σίγουρες φλόπες που θα έκρυβε η καριέρα του. Νέος ο Jim, νέα η Janis, στα φόρτε του ο Jimi, στην απαρχή της δόξας του ο Brian, στο ζενίθ του ο John, ε, κάπου εκεί βάρεσε το φότο φίνις και για του λόγου του, τον Kurt, που η αντισυμβατική μορφή του, σηματοδότησε το έμβλημα μιας ολόκληρης γενιάς.
Στα μικράτα του, εκεί στην περιφέρεια του Αμπερντίν, στην βορειοδυτική ακτή της Στέιτς, ήταν εκείνο το παιδάκι που σου ξυπνάει μέσα σου Ηρωδικές τάσεις, να το πιάσεις από το λαιμό και να το στρίβεις δίχως έλεος ακόμη κι αν το νιώσεις να χτυπιέται με αγωνία, σκούζωντας για βοήθεια. Είναι μια λαμπρή περίοδος το μέσον των 60s, για την οικονομία της Υπερδύναμης, αφού παρότι εμπλεκόμενη, όπως συνήθως σε εξωτερικά πολεμικά μέτωπα, οι πολίτες απολαμβάνουν ένα υψηλότατο επίπεδο ζωής, φουλ στα αγαθά και την καλοπέραση. Ακόμη και για τους κατωτέρας εργασιακής στάθμης Αμερικάνους, σαν τον μηχανικό αμαξιών Ντον και την σερβιτόρα Γουέντυ Κομπέιν, που δίχως ιδιαίτερους προβληματισμούς θα έλθουν εις γάμου κοινωνία και σύντομα θα φέρουν στον κόσμο τον καρπό του έρωτα τους, τον μικρό Κερτ Ντόναλντ. Έναν πραγματικό Βελζεβούλη όμως, υπερκινητικό στα άκρα, ζημιάρη και καταστροφικό, που καμία τιμωρία δεν τον κάνει καλά, που δεν τον συνετίζει πόντο, κατάσταση που γρήγορα θα φέρει τους γονείς του σε ρήξη. Από τα πέντε, μέχρι την εφηβεία του, ο απροσάρμοστος νέος, θα νιώσει να μην τον επιθυμεί κανείς δίπλα του, ούτε μοναχική μάνα, ούτε πατέρας στην καινούργια του φαμίλια, ούτε αδέλφια, ούτε παππούδια, που δεν ανέχονται την εξωφρενικά ζημιάρικη τάση του. Το κινούμενο με χίλια μυαλό του, θα βρει διέξοδο στην μελέτη των μαθηματικών, που σε συνδυασμό με τους αναλγητικούς μπάφους, θα κτίσουν μια στα όρια ιδιόμορφη περσόνα ξέχωρης καλλιτεχνικής εκφραστικής διάθεσης. Σκίτσα, ταινιούλες μικρού μήκους, στίχοι, κιθάρα, τα πρώτα παρεάκια στα γκαράζ της γειτονιάς, κάποια στιγμή η φόρμουλα θα κτίσει ένα δυναμικό τρίγωνο με κοινές αφετηρίες και κίνητρα, που θα μοστράρει το ειρωνικό μαρκιζάκι Nirvana. τα υπόλοιπα είναι ιστορία, για την πιο επιτυχημένη ροκ μπάντα της εποχής της και αναμφίβολα μια από τις πλέον δοξασμένες στην πορεία του πενταγράμμου...
Είναι η πρώτη φορά, μετά από δεκάδες άλλα αφιερώματα στην ζωή του άστατου Cobain, που ένα ντοκιμαντέρ παίρνει με σφραγίδα και με βούλα την έγκριση ολάκερης της οικογένειας του μουσικού, για να δημιουργηθεί. Εκλεκτός για να φέρει εις πέρας το πόνημα. ένας δοκιμασμένος στο είδος σκηνοθέτης, ο Brett Morgen, που με την στήριξη του κραταιού HBO και με άπλετο χρόνο στην διάθεση του, κτίζει το ομάζ στον καλλιτέχνη, έχοντας στα χέρια του όλα (σχεδόν) τα υλικά που θα μπορούσε να ζητήσει. Καταρχήν έχοντας εξασφαλισμένη την παρουσία των (ζορισμένων πλην όχι ιδιαίτερα μετανιωμένων για την στάση τους) γονιών και των αδελφών, που θα μιλήσουν για τα χρόνια της ζωής του Kurt πριν εξελιχθεί σε αστέρι παγκόσμιας εμβέλειας. Με εξειδικευμένη παραγωγό την ίδια την 22χρονη κόρη του τραγουδιστή, συνθέτη, φρόντμαν και ψυχής των Nirvana, δεν θα ήταν δυνατόν να απουσιάζει ούτε η γυναίκα που έγραψε μια ξεχωριστή σελίδα στο πλευρό του, δηλαδή την Courtney Love. Που και εμφανίζεται δια ζώσης, το κυριότερο όμως δίνει στον δημιουργό σπάνιο υλικό από το προσωπικό αρχείο του ανδρός της, πλάνα και ιδιόχειρα συγγράμματα του, που για πρώτη φορά θα πέσουν στην αντίληψη του θεατή / θαυμαστή του γκρουπ. Με το παρών να δηλώνει μόνο ο ένας εκ των δύο της τρόικας, ο πιο συνεσταλμένος και κατασταλαγμένος πλέον στα πενήντα του κοντά, μπασίστας Krist Novoselic, όμως, αυτομάτως δημιουργείται ένα εύλογο κενό, από την απουσία του έτερου κομπανιέρου ντράμερ, Dave Grohl, που προφανώς θα είχε να πει πολλά κι αυτός για την συνεργασία του επί σκηνής με τον Cobain.
Η αφήγηση, έχοντας την πληθώρα του χρόνου (135 ολόκληρα λεπτά) για να αναπτυχθεί, δεν δείχνει την παραμικρή διάθεση βιασύνης και ουσιαστικά ακολουθεί την πορεία του πιο επιτυχημένου ροκουμένταρυ της εποχής, Searching For Sugarman, παρέχοντας διαρκώς πληροφορίες για το κεντρικό πρόσωπο, ωσότου καλυφθεί ολοκληρωτικά η μελέτη της προσωπικότητας του. Το φιλμ στην ουσία χωρίζεται σε τρία τσάπτερς, στα νεανικά χρόνια του ποιητή, στην απόμακρη και προβληματική κοινωνία που μεγάλωσε, ακολούθως στην περίοδο κτισίματος της μπάντας στο Σιάτλ και στην ραγδαία άνοδο της στην εκτίμηση του κοινού και τέλος στο τελευταίο στάδιο της ζωής του Kurt, εποχή που στήνει κι ίδιος την δική του οικογένεια, αρκετά politically incorrect για τα δεδομένα της Αμερικής, που θα πέσει καθημερινώς στο στόχαστρο των ταμπλόιντς για την ανευθυνότητα - κυρίως - που Kurt και Courtney έδειξαν κατά την γέννηση της θυγατέρας τους. Είναι και το πόιντ που η κατάσταση δείχνει να ξεφεύγει ολοκληρωτικά από τον έλεγχο του Cobain, είναι η περίοδος που τα ναρκωτικά πλέον έχουν συντρίψει το σκεπτικό του, ωθώντας τον να ομολογήσει πως πλέον δεν είναι ναρκομανής, αλλά κουρασμένος.
Κουρασμένος, από μια απόρριψη που ο ίδιος βίωσε από νωρίς, ταλαιπωρημένος από έναν κόσμο πολύ μακρινό από εκείνον που αυτός οραματίστηκε, ίσως και εξουθενωμένος που η έξοδος του από αυτή την πραγματικότητα, δεν έγινε ακόμη γεγονός, ακόμη κι αν το πάλεψε πολύ πριν γίνει ποπ άικον, πέφτοντας στις γραμμές του τρένου, ψάχνοντας τον λυτρωμό. Ο συρμός, κατά την παράδοση, πέρασε από την διπλανή ράγα και η ιστορία γράφηκε διαφορετικά. Η μουσική κέρδισε ένα συγκρότημα που στιγμάτισε όσο λίγα την πορεία της, μέσα από τρία θρυλικά άλμπουμς, μα κυρίως από την αντιβεντετική και μαζί όλα τα πιθανά αντί, δράση των μελών του. Επιτηδευμένη ή όχι, το κοινό που έχει το σπουδαίοτερο κριτήριο του ενστίκτου, είναι και εκείνο που έχει την τελική απάντηση. Η έξοδος της ταινίας, με την χρήση μελαγχολικής στιγμής από το ιστορικότερο unplugged όλων εποχών - έξυπνα όχι του The Man Who Sold The World, αυτός είναι άλλος και όχι ο Cobain και ευτυχώς παρόλες τις αντίθετες ενδείξεις δεν έφυγε νωρίς - όπως το πρόβαλλε το κανάλι που ο Cobain λοιδωρεί στιγμές πριν ως Μ Teetee V, δεν αφήνει και πολλές αμφιβολίες για την αυθεντικότητα των κινήτρων. Είναι μόνο λίγες στιγμές πριν ο αυτοκαταστροφικός Cobain φύγει για την αιωνιότητα, όπως άλλωστε είχε προαναγγείλει ίσως και δεκαετίες προηγούμενα στους δικούς του ανθρώπους μέσα από τα κείμενα και την στάση του, που εδώ στήνονται γραμμή προς γραμμή, άλγος προς άλγος, για να βγάλουν προς τα έξω την μοναξιά και τον πόνο μιας μαραζωμένης ψυχής.
Για πες: Το Montage Of Heck - τίτλος παρμένος από τα νεανικά ομώνυμα κολάζ του Cobain - μπαίνει κι αυτό μα στην σειρά του στον κατάλογο των εξαιρετικών αφιερωμάτων - ντοκουμέντων σε προσωπικότητες που στιγμάτισαν το κοινωνικό γίγνεσθαι κατά τον εικοστό αιώνα. Καλοζυγισμένο, καλοσχεδιασμένο, όχι αγιογραφικό, δεν θα μπορούσε να υπάρξει τέτοιο άλλωστε, το πορτρέτο του Kurt Cobain, προβάλλει την πορεία ζωής ενός ατόμου με πέραν των συμβάσεων σκέψη και έκφραση, όπως διαθέτουν αμέτρητοι σκόρπιοι σε όλο τον κόσμο. Απλώς εκείνος είχε την τύχη, η "λογική" του να πιάσει την δεδομένη στιγμή τον εν βρασμό παλμό του πλήθους και να τον αναδείξει σε all time legend. Σημαιοφορώντας τον για όλους αυτούς τους ομοίους του, που παρέμειναν στον σκοτάδι,την αφάνεια και το ουσιαστικό περιθώριο τους για πάντα...
Είναι η πρώτη φορά, μετά από δεκάδες άλλα αφιερώματα στην ζωή του άστατου Cobain, που ένα ντοκιμαντέρ παίρνει με σφραγίδα και με βούλα την έγκριση ολάκερης της οικογένειας του μουσικού, για να δημιουργηθεί. Εκλεκτός για να φέρει εις πέρας το πόνημα. ένας δοκιμασμένος στο είδος σκηνοθέτης, ο Brett Morgen, που με την στήριξη του κραταιού HBO και με άπλετο χρόνο στην διάθεση του, κτίζει το ομάζ στον καλλιτέχνη, έχοντας στα χέρια του όλα (σχεδόν) τα υλικά που θα μπορούσε να ζητήσει. Καταρχήν έχοντας εξασφαλισμένη την παρουσία των (ζορισμένων πλην όχι ιδιαίτερα μετανιωμένων για την στάση τους) γονιών και των αδελφών, που θα μιλήσουν για τα χρόνια της ζωής του Kurt πριν εξελιχθεί σε αστέρι παγκόσμιας εμβέλειας. Με εξειδικευμένη παραγωγό την ίδια την 22χρονη κόρη του τραγουδιστή, συνθέτη, φρόντμαν και ψυχής των Nirvana, δεν θα ήταν δυνατόν να απουσιάζει ούτε η γυναίκα που έγραψε μια ξεχωριστή σελίδα στο πλευρό του, δηλαδή την Courtney Love. Που και εμφανίζεται δια ζώσης, το κυριότερο όμως δίνει στον δημιουργό σπάνιο υλικό από το προσωπικό αρχείο του ανδρός της, πλάνα και ιδιόχειρα συγγράμματα του, που για πρώτη φορά θα πέσουν στην αντίληψη του θεατή / θαυμαστή του γκρουπ. Με το παρών να δηλώνει μόνο ο ένας εκ των δύο της τρόικας, ο πιο συνεσταλμένος και κατασταλαγμένος πλέον στα πενήντα του κοντά, μπασίστας Krist Novoselic, όμως, αυτομάτως δημιουργείται ένα εύλογο κενό, από την απουσία του έτερου κομπανιέρου ντράμερ, Dave Grohl, που προφανώς θα είχε να πει πολλά κι αυτός για την συνεργασία του επί σκηνής με τον Cobain.
Η αφήγηση, έχοντας την πληθώρα του χρόνου (135 ολόκληρα λεπτά) για να αναπτυχθεί, δεν δείχνει την παραμικρή διάθεση βιασύνης και ουσιαστικά ακολουθεί την πορεία του πιο επιτυχημένου ροκουμένταρυ της εποχής, Searching For Sugarman, παρέχοντας διαρκώς πληροφορίες για το κεντρικό πρόσωπο, ωσότου καλυφθεί ολοκληρωτικά η μελέτη της προσωπικότητας του. Το φιλμ στην ουσία χωρίζεται σε τρία τσάπτερς, στα νεανικά χρόνια του ποιητή, στην απόμακρη και προβληματική κοινωνία που μεγάλωσε, ακολούθως στην περίοδο κτισίματος της μπάντας στο Σιάτλ και στην ραγδαία άνοδο της στην εκτίμηση του κοινού και τέλος στο τελευταίο στάδιο της ζωής του Kurt, εποχή που στήνει κι ίδιος την δική του οικογένεια, αρκετά politically incorrect για τα δεδομένα της Αμερικής, που θα πέσει καθημερινώς στο στόχαστρο των ταμπλόιντς για την ανευθυνότητα - κυρίως - που Kurt και Courtney έδειξαν κατά την γέννηση της θυγατέρας τους. Είναι και το πόιντ που η κατάσταση δείχνει να ξεφεύγει ολοκληρωτικά από τον έλεγχο του Cobain, είναι η περίοδος που τα ναρκωτικά πλέον έχουν συντρίψει το σκεπτικό του, ωθώντας τον να ομολογήσει πως πλέον δεν είναι ναρκομανής, αλλά κουρασμένος.
Κουρασμένος, από μια απόρριψη που ο ίδιος βίωσε από νωρίς, ταλαιπωρημένος από έναν κόσμο πολύ μακρινό από εκείνον που αυτός οραματίστηκε, ίσως και εξουθενωμένος που η έξοδος του από αυτή την πραγματικότητα, δεν έγινε ακόμη γεγονός, ακόμη κι αν το πάλεψε πολύ πριν γίνει ποπ άικον, πέφτοντας στις γραμμές του τρένου, ψάχνοντας τον λυτρωμό. Ο συρμός, κατά την παράδοση, πέρασε από την διπλανή ράγα και η ιστορία γράφηκε διαφορετικά. Η μουσική κέρδισε ένα συγκρότημα που στιγμάτισε όσο λίγα την πορεία της, μέσα από τρία θρυλικά άλμπουμς, μα κυρίως από την αντιβεντετική και μαζί όλα τα πιθανά αντί, δράση των μελών του. Επιτηδευμένη ή όχι, το κοινό που έχει το σπουδαίοτερο κριτήριο του ενστίκτου, είναι και εκείνο που έχει την τελική απάντηση. Η έξοδος της ταινίας, με την χρήση μελαγχολικής στιγμής από το ιστορικότερο unplugged όλων εποχών - έξυπνα όχι του The Man Who Sold The World, αυτός είναι άλλος και όχι ο Cobain και ευτυχώς παρόλες τις αντίθετες ενδείξεις δεν έφυγε νωρίς - όπως το πρόβαλλε το κανάλι που ο Cobain λοιδωρεί στιγμές πριν ως Μ Teetee V, δεν αφήνει και πολλές αμφιβολίες για την αυθεντικότητα των κινήτρων. Είναι μόνο λίγες στιγμές πριν ο αυτοκαταστροφικός Cobain φύγει για την αιωνιότητα, όπως άλλωστε είχε προαναγγείλει ίσως και δεκαετίες προηγούμενα στους δικούς του ανθρώπους μέσα από τα κείμενα και την στάση του, που εδώ στήνονται γραμμή προς γραμμή, άλγος προς άλγος, για να βγάλουν προς τα έξω την μοναξιά και τον πόνο μιας μαραζωμένης ψυχής.
Για πες: Το Montage Of Heck - τίτλος παρμένος από τα νεανικά ομώνυμα κολάζ του Cobain - μπαίνει κι αυτό μα στην σειρά του στον κατάλογο των εξαιρετικών αφιερωμάτων - ντοκουμέντων σε προσωπικότητες που στιγμάτισαν το κοινωνικό γίγνεσθαι κατά τον εικοστό αιώνα. Καλοζυγισμένο, καλοσχεδιασμένο, όχι αγιογραφικό, δεν θα μπορούσε να υπάρξει τέτοιο άλλωστε, το πορτρέτο του Kurt Cobain, προβάλλει την πορεία ζωής ενός ατόμου με πέραν των συμβάσεων σκέψη και έκφραση, όπως διαθέτουν αμέτρητοι σκόρπιοι σε όλο τον κόσμο. Απλώς εκείνος είχε την τύχη, η "λογική" του να πιάσει την δεδομένη στιγμή τον εν βρασμό παλμό του πλήθους και να τον αναδείξει σε all time legend. Σημαιοφορώντας τον για όλους αυτούς τους ομοίους του, που παρέμειναν στον σκοτάδι,την αφάνεια και το ουσιαστικό περιθώριο τους για πάντα...
Στις δικές μας αίθουσες? Ακόμη δεν έχει προγραμματιστεί
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η δική σου κριτική