Ουγγρικής προέλευσης είναι η πρώτη ταινία του σκηνοθέτη Laszlo Nemes, Saul Fia (στα αγγλικά θα μεταφραστεί ως Son Of Saul) που από τόσο νωρίς στο διαγωνιστικό τμήμα, προβάλλει ως ένα από τα φαβορί για την τελική επικράτηση στην κούρσα για τον Χρυσό Φοίνικα. πρόκειται για μια συγκινητική, μέχρι και αβάσταχτη δραματικά ιστορία που αναπαριστά στην μεγάλη οθόνη εικόνες από το Ολοκαύτωμα. Μια ιστορία που εκτυλίσσεται εντός τους στρατοπέδου συγκέντρωσης του Άουσβιτς και παρουσιάζει την εικόνα των Σοντερκομάντο, εκείνων των προνομιούχων Εβραίων, που είχαν επιφορτιστεί με το μακάβριο έργο του κουβαλήματος των νεκρών μέσα από τους θαλάμους αερίων. Για τις υπηρεσίες τους είχαν ως παροχή καλύτερο φαγητό, ποιοτικότερες συνθήκες ζωής, αλλά μετά την πάροδο μερικών μηνών, εκτελούνταν και οι ίδιοι, προκειμένοθυ να μην μεταφέρουν τα θανάσιμα μυστικά της γενοκτονίας που γνώριζαν. Το δύσκολο για τον Ούγγρο σκηνοθέτη ήταν το πως θα μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη τις εικόνες της θηριωδίας. Ο διευθυντής φωτογραφίας του Matyas Erdely δίνει το δικό του στίγμα πάνω σε αυτή την προσπάθεια: "Η εντολή από τον Laszlo ήταν να μην δείξουμε ποτέ στο καρέ κάτι που δεν είναι δυνατόν να δειχθεί. Βασικά η ιδέα ήταν να μην περάσουμε στο φιλμ οτιδήποτε δεν θα ήταν θεμελιώδους σημασίας για την αφήγηση."
Photo: Getty Images Europe / zimbio.com
Βοηθός επί χρόνια του Bela Tarr, o Nemes παρουσιάζει την περιπέτεια του Σαούλ, που μέσα στην δίνη της παράνοιας των εκτελέσεων, επιθυμεί να θάψει ένα νεκρό αγόρι, με την τιμή που του αξίζει και όχι να το παραπετάξει στους ομαδικούς λάκκους. Η επιλογή του δημιουργού είναι να προβάλλει τον τρόμο στο φόντο όμως και όχι σε πρώτο πλάνο: "Πιστεύω πως όσα λιγότερα δείχνεις, τόσο καλύτερο είναι σε κάποια ζητήματα, αναφέρει ο Nemes, γι αυτό θέλησα να αφήσω τον θεατή να γεμίσει τα κενά. Αυτό που επιθυμούσα περισσότερο ήταν να να φτιάξω μια ταινία γύρω από αυτό το κολαστήριο, παρουσιάζοντας την εμπειρία μέσα από ένα άλλο πρίσμα. Ήθελα τα πάντα να περιστρέφονται γύρω από την απλή ανθρώπινη υπόσταση. Και το Son Of Saul δεν προσφέρει ούτε ελπίδα ούτε λύτρωση, προσφέρει όμως μια εντελώς άλλη άποψη πάνω στο ζήτημα. Κάθε άνθρωπος που έζησε στο στρατόπεδο του θανάτου, για να παραμείνει ζωντανός θα έπρεπε να πάψει να είναι άνθρωπος. Να εκκενωθεί ψυχικά και να αφαιρέσει από μέσα του όλα τα συνασθήματα. Κι αυτό πάλεψα πολύ για να το αναδείξω με όσο το δυνατόν πιο μινιμαλιστικό τρόπο."
Βοηθός επί χρόνια του Bela Tarr, o Nemes παρουσιάζει την περιπέτεια του Σαούλ, που μέσα στην δίνη της παράνοιας των εκτελέσεων, επιθυμεί να θάψει ένα νεκρό αγόρι, με την τιμή που του αξίζει και όχι να το παραπετάξει στους ομαδικούς λάκκους. Η επιλογή του δημιουργού είναι να προβάλλει τον τρόμο στο φόντο όμως και όχι σε πρώτο πλάνο: "Πιστεύω πως όσα λιγότερα δείχνεις, τόσο καλύτερο είναι σε κάποια ζητήματα, αναφέρει ο Nemes, γι αυτό θέλησα να αφήσω τον θεατή να γεμίσει τα κενά. Αυτό που επιθυμούσα περισσότερο ήταν να να φτιάξω μια ταινία γύρω από αυτό το κολαστήριο, παρουσιάζοντας την εμπειρία μέσα από ένα άλλο πρίσμα. Ήθελα τα πάντα να περιστρέφονται γύρω από την απλή ανθρώπινη υπόσταση. Και το Son Of Saul δεν προσφέρει ούτε ελπίδα ούτε λύτρωση, προσφέρει όμως μια εντελώς άλλη άποψη πάνω στο ζήτημα. Κάθε άνθρωπος που έζησε στο στρατόπεδο του θανάτου, για να παραμείνει ζωντανός θα έπρεπε να πάψει να είναι άνθρωπος. Να εκκενωθεί ψυχικά και να αφαιρέσει από μέσα του όλα τα συνασθήματα. Κι αυτό πάλεψα πολύ για να το αναδείξω με όσο το δυνατόν πιο μινιμαλιστικό τρόπο."