Δεσποινίς Τζούλια (Miss Julie) PosterΔεσποινίς Τζούλια

της Liv Ullmann. Με τους Jessica Chastain, Colin Farrell, Samantha Morton


Αποστειρωμένη ματαιοδοξία
του zerVo (@moviesltd)

Από τα διασημότερα θεατρικά έργα της νατουραλιστικής περιόδου του κορυφαίου Σουηδού συγγραφέα, ποιητή και δοκιμιογράφου Αυγούστου Στρίντμπεργκ, η Miss Julie, ευτύχισε χάρη στην διαχρονική κοινωνική μελέτη των τάξεων που αναλύει, να διασκευαστεί σε πάμπολλες βερσιόν, τόσο για το σανίδι, όσο και για το πανί, στο βάθος του υπεραιωνόβιου της ζωής της. Λιτό, ευθύ, χωρίς περιστροφές μα με ανατροπές, κυρίως συμβολικού χαρακτήρα, το έργο αποτελεί ένα από τα δημοφιλέστερα προς περαιτέρω μελέτη κείμενα, με σημαντικές αποκλίσεις πάνω στην ίδια φιλοσοφία, ανάλογα με την ματιά που ρίχνει πάνω του ο διασκευαστής. Που εδώ τυγχάνει μια εκ των πιο σπουδαίων μαθητριών του Bergman, η Liv Ullmann, οπότε δεν είναι τυχαίο που το φιλμ διατηρεί αναλλοίωτη πάνω του την βαριά, δυσκίνητη και κλειστοφοβική σφραγίδα.

Δεσποινίς Τζούλια (Miss Julie) Wallpaper

Μεσοκαλόκαιρο του 1890, σε απόμερο σημείο της Βορειοιρλανδικής υπαίθρου, υψώνεται ο πύργος του πλούσιου Βαρόνου της περιοχής. Εκμεταλλευόμενη την πρόσκαιρη απουσία του, η κακομαθημένη κόρη του και φυσική του κληρονόμος Δεσποινίς Τζούλια, θα επισκεφτεί αιφνιδίως τα υπόγεια πατώματα που ζουν και εργάζονται οι υποτακτικοί του σπιτιού, επιθυμώντας να κάνει επίδειξη της ισχύος της. Αλλά και μέσα από την δυναμική που της δίνει η ιδιότητα της θυγατέρας του αφεντικού, να αποπλανήσει τον γοητευτικό, γλυκόλογο και πολυταξιδεμένο βαλέ Τζον, μπροστά στα μάτια της μαγείρισσας και μνηστής του, Καθλίν.

Με την νύχτα να πλησιάζει στην σκοτεινή κουζίνα και τους οίνους με τους ζύθους να οξύνουν ολοένα και περισσότερο τα πνεύματα των δυνητικών εραστών, οι ρόλοι θα αρχίσουν σταδιακά να αντιστρέφονται, καθώς οι εμπειρίες θα αποδειχθούν ισχυρότερες των βαθμών της ιεραρχίας. Η προβληματισμένη και απογοητευμένη από την τροπή που έχει πάρει η ερωτική της ζωή νεαρή γυναίκα, θα βρεθεί σε μειονεκτική θέση σε σχέση με τον υπηρέτη, που έξυπνα σκεπτόμενος θα παίξει με άνεση το παιχνίδι της αισχροκέρδειας, αποσκοπώντας να αρπάξει, εκτός από τις κρυφές της χάρες και μεγάλο μέρος από την περιουσία της.

Με αγώνα επίδειξης του χειρότερου κομματιού του χαρακτήρα καθενός συμμετέχοντα στην διαλεκτική αυτή διαδικασία, μοιάζει το πόνημα της Ullman, που επιστρέφει πίσω από την κάμερα κοντά δεκαπέντε χρόνια μετά το Faithless που πρόβαλλε στις Κάννες. Νοοτροπίες ιδιαίτερες και ακραίες, που όσο ο χρόνος προχωρά ανατρέπουν την χροιά τους, ακολουθώντας αντίθετες πορείες, όσον αφορά τουλάχιστον τους βασικούς παίκτες του λεκτικού πινγκ πονγκ. Η Τζούλι, παρακινούμενη από τον τίτλο της, δείχνει εμφανώς επιβλητική αρχικά, μια κλασσική μίστρες, που δύναται να ισοπεδώσει μονομιάς την αξιοπρέπεια των κατωτέρων της. Η κατάληξη την φέρνει στο ακριβώς απέναντι κατώφλι, εκείνη με το κεφάλι σκυμμένο, κατατρεγμένη να πέφτει θύμα των εγωιστικών συμβουλών εκείνου που - δείχνει να - αγαπά.

Δηλαδή του αυτάρεσκου καμαρότου, που η αρρωστημένη του ματαιοδοξία, θα τον ωθήσει στο να κοιτάξει την ψυχή της μοναχικής δεσποινίδος σαν μπίζνα, να γεμίσει την αδειανή τσέπη του παράδες εύκολους και καμπόσους. Στο μέσον, τις λιγότερες των περιστάσεων, μα συνήθως εκ απόστασης από το δωμάτιο της η φωνή της λογικής, εκείνη της τροφαντής ελάχιστα ελκυστικής, χαμηλόθωρης οικονόμου, δεν γίνεται αποδεκτή από κανέναν, με συνέπεια το μοιραίο ραντεβού δίπλα στον πάγκο, να οδηγηθεί με σταθερό, αργό τέμπο στην τραγωδία.

Για πες: Ερμηνείες εκρηκτικές από το τρίπτυχο των πρωταγωνιστών, που αν θα ήταν φρόνιμο να τις αξιολογήσω, θα απένειμα το χρυσό μετάλλιο στον Farrell, που σε ελάχιστες στιγμές της καριέρας του έχει επιδείξει τέτοιο εύρος ταλέντου, το αργυρό στην Chastain, που καλά θα κάνει όμως να φροντίσει και τις εμπορικές της επιλογές σωστότερα, πριν το άστρο της δύσει και το μπρούντζινο στην Morton, που αν και καλύτερη κατά τεκμήριο όλων, περιορίζεται σημαντικά από το παρόν σενάριο, πίσω από τις μαντεμένιες πόρτες στην μοναξιά της κρεβατοκάμαρας της.

Δεσποινίς Τζούλια (Miss Julie) Rating




Στις δικές μας αίθουσες? Στις 2 Απριλίου 2015 από την Seven / Spentzos

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η δική σου κριτική