Οικογενειακή Υπόθεση Pozitia copilului Child's Pose PosterΟικογενειακή Υπόθεση

του Calin Peter Netzer. Με τους Luminița Gheorghiu, Vlad Ivanov, Florin Zamfirescu, Bogdan Dumitrache, Ilinca Goia, Nataşa Raab, Adrian Titieni


Μαρέ Γιε μου κανακάρη...
του zerVo (@moviesltd)

Οι περισσότεροι πιστεύουν πως ο βασικότερος λόγος που οδηγεί αρχικά στην ψυχρότητα, κατοπινά στο σχίσμα και εντέλει στον τελειωτικό χωρισμό τα σύγχρονα ζευγάρια, είναι η ύπαρξη ενός τρίτου προσώπου, που εισχωρεί ανάμεσα τους και διαλύει την (όποιου βεληνεκούς) σχέσης αγάπης έχει αναπτυχθεί. Ακριβώς έτσι είναι, με την διαφορά πως αυτός ο αυτόκλητος εισβολέας, δεν παίζει να μοιάζει με την ερωτική παγίδα, που είναι πιθανόν να ξεμυαλίσει το ένα κομμάτι του διδύμου, αλλά με εκείνον (ή εκείνους) που το έφερε στον κόσμο και μαθημένος να λειτουργεί αυθαιρέτως υπερπροστατευτικά, ξεπερνά διαρκώς τα όρια, δίχως ποτέ να γνωρίζει το πότε πρέπει να υποχωρεί, να βάζει όπισθεν. Η έκφραση "κακιά πεθερά' ούτε από την φαντασία του λαουτζίκου έχει ξεπηδήσει, ούτε σε κίβδηλες καθημερινές ιστορίες αναφέρεται. Άσχετα αν εκείνη που φέρει τον τίτλο, στον νου της μετατρέπει την αρνητική αυτή μαρκίζα, σε ηλιόφωτη ταμπέλα, που αναγράφει "καλή μανούλα".

Οικογενειακή Υπόθεση Pozitia copilului Child's Pose Wallpaper
Γεμάτη παράπονα από την απόμακρη στάση του ενήλικα γιου της, Μπάρμπου, είναι η εξηντάχρονη Κορνέλια Κέρενες, πρώην φημισμένη αρχιτέκτονας και μέλος της hi society του Βουκουρεστίου, με γνωριμίες στα υψηλότερα κλιμάκια της κοινωνικής ιεραρχίας. Γκρίνιες που η ίδια εξομολογείται στα στενότερα της πρόσωπα - συμπεριλαμβανομένου και του εν διαστάσει συζύγου της - και βασίζονται στην συμπεριφορά του παιδιού της, που πολλές φορές αγγίζει και τα όρια της βαρβαρότητας, στην προσπάθεια του να ανεξαρτητοποιηθεί από την φαμίλια του, να ανοίξει τα δικά του φτερά, να φτιάξει το νέο του σπιτικό. Δίχως να ζητήσει, όπως εκείνη μέσα της επιθυμεί, την συμβουλή, την χειραγώγηση και εντέλει την άδεια της.

Μια παγωμένη χειμωνιάτικη βραδιά, οδηγώντας με ιλιγγιώδη ταχύτητα σε αυτοκινητόδρομο των προαστίων της πρωτεύουσας, ο Μπάρμπου θα παρασύρει με το όχημα του και θα σκοτώσει έναν περαστικό ανυποψίαστο πιτσιρικά και θα οδηγηθεί στο κρατητήριο. Από την πρώτη στιγμή του μοιραίου περιστατικού, η Κορνέλια, θα βρεθεί στον τόπο της έρευνας, όχι μονάχα για να σταθεί στο πλευρό του κανακάρη της, μα και για να κάνει οτιδήποτε - οτιδήποτε όμως, ακόμη κι αν θα πέσει στον βούρκο της ανηθικότητας - προκειμένου να την βγάλει λάδι και να μην οδηγηθεί στο δικαστήριο, όπου αντιμετωπίζει πιθανή τιμωρία φυλάκισης για ανθρωποκτονία εξ αμελείας, έως και δεκαπέντε ετών.

Τραγωδία! Έτσι ακριβώς νομίζει το υγιές μυαλό, με έναν έφηβο στο χώμα κι έναν φοβητσιάρη μπουνταλά να τρέμει στην ιδέα του εγκλεισμού. Όχι όμως και στην λογική της μητέρας, που θα βρει μιας πρώτης τάξης ευκαιρία και θα πατήσει πάνω στο αιματηρό συμβάν, για να φέρει πάλι κοντά της το βλαστάρι της και να βγει νικήτρια στην ανοικτή κόντρα που έχει ανοίξει με την (τυχάρπαστη κατά τα λεγόμενα της) μνηστή του, που του έχει κουβαλήσει και το αξεσουάρ παιδί της, για να το μεγαλώσει. Αρχικά στεκούμενη ως φύλακας άγγελος από πάνω του, την στιγμή που οι Αρχές βομβαρδίζουν τον δράστη με ερωτήσεις, μετέπειτα χρησιμοποιώντας κάθε είδους κυβερνητικό δόντι που γνωρίζει, επιζητώντας την χαλαρότερη αντιμετώπιση του και τέλος βάζοντας τα μεγάλα μέσα κάτω από το τραπέζι, προκειμένου να εξαφανίσει μάρτυρες και ενδεχόμενα πειστήρια. Θρίλερ φαντάζεσαι, το λοιπόν, πως περιβάλλει η υπόθεση του Child's Pose, με μια πιο δραματική προσέγγιση στην ανάγνωση των οικογενειακών και γενικότερα σοσιολογικών αξιών.

Όχι, όμως, απαντά ο Calin Peter Netzer, Ρουμάνος σκηνοθέτης και εξέχων στέλεχος του νέου, αξιόλογου και πολυτιμηθέντος κινηματογραφικού κύματος της γειτονικής χώρας, που χαίρει παγκόσμιας αναγνώρισης σε κάθε φιλμικό ραντεβού, υψηλού επιπέδου. Η ταινία, παρότι κάπως έτσι δείχνει στην αφετηρία της, στην πορεία χάνει την αστυνομική της υφή, εστιάζοντας πιότερο στην δράση της μάνας κουράγιο, που μέσα στην απελπισία της μην τυχόν και δει τον μικρό πίσω από τα κάγκελα, λειτουργεί και προς ίδιον όφελος, υπολογίζοντας πως θα τον ξαναδεί να φορά τις πυτζάμες του, νιώθοντας την μητρική της θέρμη, στο διπλανό της δωμάτιο. Η ματαιοδοξία του ταραγμένου στο διάβα του κατωφλιού της τρίτης ηλικίας ατόμου, εκτοξεύεται σταδιακά στα ουράνια, στοιχείο όμως που αντί να βοηθήσει την συγκίνηση της ρεαλιστικής εικόνας, περισσότερο την αποπροσανατολίζει από τον στόχο της, αφήνοντας, παρόλο το σοκαριστικό φινάλε, μια αίσθηση ανολοκλήρωτης αφήγησης. Όσο για το πως φωτογραφίζεται το περιβάλλον που εξελίσσεται το ζήτημα, από το σενάριο του Razvan Radulescu, εκεί αναγνωρίζω τον πιο αδύναμο κρίκο του μελετημένου κατά τα άλλα συνόλου, εφόσον με μισαδάκια πολεμά να προβάλλει τον αναμφισβήτητο και γνωστό τοις πάσι διεφθαρμένο κατακερματισμό, ενός κράτους - υπόδειγμα λειτουργίας, μέχρι πρότινος.

Για πες: Ηγεμονική η ερμηνεία της έμπειρης Luminita Gheorghiu, ανεβάζει το λέβελ του πονήματος σκάλες με την παρουσία της σε κάθε του πλάνο, συνεχίζοντας την χαρισματική υποκριτική σκυταλοδρομία της εθνικής Ρουμανίας, που στις τάξεις της διαθέτει την Anamaria Marinca (κόρη της στο ορόσημο του 4 Months, 3 Weeks and 2 Days) και τις Cristina Flutur, Cosmina Stratan του Dupa Dealuri. Ατυχώς για εκείνη - και όχι για το φιλμ, που για πρώτη φορά χάρισε στους Τρανσυλβανούς το σπουδαιότερο βραβείο του βερολινέζικου φιλμικού θεσμού - στο διάβα της προέκυψε η Gloria και το Χρυσό Αρκουδάκι α' ρόλου, ταξίδεψε προς Χιλή μεριά.

Οικογενειακή Υπόθεση Pozitia copilului Child's Pose Rating




Στις δικές μας αίθουσες? Στις 17 Οκτωβρίου 2013 από την Seven

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η δική σου κριτική