του M. Night Shyamalan. Με τους Will Smith, Jaden Smith
After Earth, What?
του gaRis (@takisgaris)
Το να υποστηρίξω ότι έχω υπάρξει ο μεγαλύτερος θιασώτης του συνομηλίκου Ινδού Φιλαδελφιώτη απλά ξεκινά να διαδηλώσει την πίστη μου στο δημιουργικό του τάλαντο. To The Sixth Sense είναι η αγαπημένη μου ταινία. Θεωρώ το Unbreakable την πιο ευφάνταστη ταινία κόμικ υπερήρωα που έχει φτιαχτεί ποτέ. Όμως, όταν υπεισερχόμεθα σε θέματα πίστης, όπως παραβολικά το αποτύπωσε στο Signs, υποστηρίζουμε κατ’ουσίαν κάτι μη απτό, μη ορατό, σα να λέμε The Village, Lady In the Water, The Happening κι αυτή τη σκατούλα το The Last Airbender, δηλαδή μια γεωμετρικά φθίνουσα πορεία, μια τρελή κατρακύλα. Μόνο με πίστη ξεπερνιέται αυτό, με πλήρη κυριαρχία επί του φόβου πως ο M.N. Shyamalan μας επιφύλαξε το μεγαλύτερο σίγκνατσορ τουίστ του για το After Earth: Εξακολουθεί να γυρίζει ταινίες, όμως η υποσχόμενη μεγαλεία - μεταξύ Hitch και Μούσια - καριέρα του είναι προ πολλού νεκρή.
Τι άλλο να υποθέσει κανείς όταν η Sony τον έκρυψε στο σεντούκι καθόλη την μαρκετινίστικη καμπάνια της ταινίας, προφανώς επιδιώκοντας να περισώσει τα $130 Μιλλιούνια της παραγωγής από το μίσος της πλειοψηφίας του κοινού στο πρόσωπο του Σιαμαλάμα-ντινγκ-ντινγκ, όπως φώναζαν κοροϊδευτικά στο σχολείο τον μικρό Night. Τεράστια, οργίλη απαξίωση για τον σεναριογράφο /σκηνοθέτη, που το πλάνεψε με το πολιτισμικό φαινόμενο της Έκτης Αίσθησης, ότι πλέον ευρέθη ο άρχων του τρόμου, ο μάστορας του σασπένς, ο προξενητής του μετα-παρα-φυσικού με τον μικρόκοσμο του οικογενειακού νοικοκυριού. Το After Earth προμοτάρεται ως η διαστημική περιπέτεια των Smiths, Will και Jaden, πατέρα και γιου. Όπου ο Will είναι στην παραγωγή (ανσάμπλ με τη σύζυγο / μαμά Jada) αλλά και στο σενάριο, μαζί με τον Gary Whitta (The Book of Eli) με μια μικρή βοήθεια από τον Shyammy. Ξεχνάς το βαρύγδουπο “Α Μ.Ν. Shyamalan’s film” χωρίς περιστροφές. Είναι φως φανάρ ότι μετά τον Airbender - που δικαίως θριάμβευσε στα Razzies - o δημιουργός κρύβεται πίσω από φθηνοδουλίτσες τύπου Devil ενώ πρόσφατα ανέλαβε ως παραγωγός τον τηλεοπτικό πιλότο του Wayword Pines.
Σαφώς κι ανερυθρίαστα το ούλτιμο κόλπο είναι η επιλογή της Sony να κρύψει την ταινία από την βορειοαμερικανική κριτική, έως την τελευταία στιγμή πριν την έξοδο στις αίθουσες. Ούτε όμως αυτό βοήθησε, ούτε καν η εμφάνιση του Justin Bieber, κολλητού του Jaden Smith στην νεοϋορκέζικη πρεμιέρα. Τα κριτικά δρεπάνια είχαν βγει κραδαίνοντας στον αέρα, εκτελώντας στην κυριολεξία το After Earth, αποφέροντας ένα τριπλό συντριπτικό χτύπημα: Στον director-for-hire Shyamalan, στον υπερφίαλο Will Smith για την ακραιφνή επίδειξη νεποτισμού να μας τρίψει στα μούτρα τον δεκατετράχρονο Jaden ως διάδοχη υπερσταρούμπα και εντέλει στον λίγο, αναξιοκρατικά υπάρχοντα στο αγγελικά πλασμένο Hollywood, Jaden Smith που δήθεν τόσο χάλιας ήταν στο (εκπληκτικό) Pursuit of Happyness όσο τίποτας και στο The Karate Kid ριμέικ. Τόμπολα. Ούτε $10M εισπράξεις δεν έπιασε την Παρασκευή, καθότι το After Earth προσεδαφίστηκε ανώμαλα σε Metacritic - Rottentomatoes με κάτω από 4/10 βαθμολογία επί συνόλου άνω των 100 κριτικών.
Για την αλήθεια όμως, ούτε ο Shyamalan βοήθησε αρκετά τον εαυτό του. Προτίμησε να πάρει πολύ μπάτζετ στα χέρια του, γιατί διψά για στουντιακή δύναμη. Του λείπει αφόρητα η προ δεκαετίας επικυριαρχία του. Έτσι, εξυπηρετεί το ζόρι (κόψιμο το λες επίσης) του Will Smith να βολέψει τον Jayden, σε μια υπόθεση που μυρίζει από μακριά Scientology. Ψιλά γράμματα και όχι επί της παρούσης. Win-win σκέφτονται αμφότεροι και πλάθουν ένα προσχηματικό story για την εγκαταλειμμένη, εδώ και χίλια χρόνια, Γη στην οποία επιστρέφει ο ατρόμητος Ranger Cypher Raige που είναι ο μοναδικός επιζών μαζί με τον φοβητσιάρη και ενοχικό γιο του Kitai Raige ενός κατεστραμμένου διαστημοπλοίου. Ο Kitai πρέπει να τρέξει πολλά μίλια για να βρει ένα γκατζετάκι που θα καλέσει ενισχύσεις προς διάσωση του βαρέως τραυματία πατέρα του, αφού περάσει από μια ποικιλία αγρίων ζώων ωσότου φτάσει στο τέρμα της αποστολής του, που συμπεριλαμβάνει τη σφαγή της Ursa. Πρόκειται για ένα τύπου Alien έκτρωμα το οποίο έχει σχεδιαστεί από τους σατανάδες τους εξωγήινους ούτως ώστε να γραπώνει τους ανθρώπους με τη μυρωδιά της φερομόνης την οποία παράγει ο φόβος τους.
Όχι – δεν υπάρχει twist ending. Την ταινία θα μπορούσε να την είχε σκηνοθετήσει ο Lucas από τον κομπιούτορά του. Πέρα από τη μεγαλειώδη επένδυση του μονιμά James Newton Howard τα αποδέλοιπα είναι β΄διαλογής. Ο Will παρασοβαρεύει, όντας καθηλωμένος α λα Ντενζέλ στο Bone Collector, χαλώντας την εγγενή χημεία του με τον Jaden, ο οποίος ψάχνει ,παλεύει, ζορίζεται αλλά είναι άψητος για σταριλίκι τέτοιου βαθμού. Ίσως απλά Tom Cruise να είναι μόνο ένας (βλ. συναφές Oblivion που πάντως δε με εντυπωσίασε) και Will Smith άλλος ένας και πάπα(λα). Οι σκηνές διαδέχονται τη συγκίνηση αλλά και τον τραγέλαφο καθώς και οι εφφέδες είναι άνισοι, με εντυπωσιακό design αλλά αποτυχημένο CGI ζωικό βασίλειο (μετά από το Life of Pi ο πήχης έχει ανέβει στο διάστημα). Μολαταύτα, για όσους έχουν παρακολουθήσει επισταμένα Shyamalan, υπάρχουν δυο-τρεις σκηνές που δίνουν ανατριχίλες και δεν έχει να κάνει με τη χρήση της νέας Sony F65 digital camera παρά με τον υπεραπλούστατο λόγο ότι υφολογικά ανήκουν στον παλιό καλό δημιουργό ΘΡΙΛΕΡ. Ο Shyamalan κάνει (μόνο για) THRILLERS. Να το ματαγράψω;
Για πες: Τώρα το εμπέδωσε (με τον άσχημο τρόπο) κι ο ίδιος. Μετά το (από μακριά προβλεπόμενο) έσχατο κάζο του After Earth (χώστο ανάμεσα σε The Village και Lady in the Water στο φαρδύ αποτυχημένο του στρήκ), αποδίδει τα πρέποντα εύσημα στο (καλύτερο Θρίλερ της τελευταίας 10ετίας) Let The Right One In, ανακοινώνοντας ότι επεξεργάζεται το Unbreakable 2. So, υπάρχει ακόμη ελπίς. Ο Night έχει προικίσει τον Cypher / Will Smith με την υπερδύναμη του “Ghosting” , τη δυνατότητα του να είναι αόρατος απέναντι στην Ursa, κάθε φορά που αψηφά το φόβο του. Δεν μπορώ να βρω καλύτερο κατευόδιο για την καριέρα του χαρισματικού αλλά και τρομοκρατημένου από τις απανωτές αποτυχίες Ινδού, από το να ευχηθώ, αναπολώντας ξανά τον ολοκληρωτικό κινηματογραφικό θρίαμβο του The Sixth Sense: Night, May the Ghosts Be With You.
Σαφώς κι ανερυθρίαστα το ούλτιμο κόλπο είναι η επιλογή της Sony να κρύψει την ταινία από την βορειοαμερικανική κριτική, έως την τελευταία στιγμή πριν την έξοδο στις αίθουσες. Ούτε όμως αυτό βοήθησε, ούτε καν η εμφάνιση του Justin Bieber, κολλητού του Jaden Smith στην νεοϋορκέζικη πρεμιέρα. Τα κριτικά δρεπάνια είχαν βγει κραδαίνοντας στον αέρα, εκτελώντας στην κυριολεξία το After Earth, αποφέροντας ένα τριπλό συντριπτικό χτύπημα: Στον director-for-hire Shyamalan, στον υπερφίαλο Will Smith για την ακραιφνή επίδειξη νεποτισμού να μας τρίψει στα μούτρα τον δεκατετράχρονο Jaden ως διάδοχη υπερσταρούμπα και εντέλει στον λίγο, αναξιοκρατικά υπάρχοντα στο αγγελικά πλασμένο Hollywood, Jaden Smith που δήθεν τόσο χάλιας ήταν στο (εκπληκτικό) Pursuit of Happyness όσο τίποτας και στο The Karate Kid ριμέικ. Τόμπολα. Ούτε $10M εισπράξεις δεν έπιασε την Παρασκευή, καθότι το After Earth προσεδαφίστηκε ανώμαλα σε Metacritic - Rottentomatoes με κάτω από 4/10 βαθμολογία επί συνόλου άνω των 100 κριτικών.
Για την αλήθεια όμως, ούτε ο Shyamalan βοήθησε αρκετά τον εαυτό του. Προτίμησε να πάρει πολύ μπάτζετ στα χέρια του, γιατί διψά για στουντιακή δύναμη. Του λείπει αφόρητα η προ δεκαετίας επικυριαρχία του. Έτσι, εξυπηρετεί το ζόρι (κόψιμο το λες επίσης) του Will Smith να βολέψει τον Jayden, σε μια υπόθεση που μυρίζει από μακριά Scientology. Ψιλά γράμματα και όχι επί της παρούσης. Win-win σκέφτονται αμφότεροι και πλάθουν ένα προσχηματικό story για την εγκαταλειμμένη, εδώ και χίλια χρόνια, Γη στην οποία επιστρέφει ο ατρόμητος Ranger Cypher Raige που είναι ο μοναδικός επιζών μαζί με τον φοβητσιάρη και ενοχικό γιο του Kitai Raige ενός κατεστραμμένου διαστημοπλοίου. Ο Kitai πρέπει να τρέξει πολλά μίλια για να βρει ένα γκατζετάκι που θα καλέσει ενισχύσεις προς διάσωση του βαρέως τραυματία πατέρα του, αφού περάσει από μια ποικιλία αγρίων ζώων ωσότου φτάσει στο τέρμα της αποστολής του, που συμπεριλαμβάνει τη σφαγή της Ursa. Πρόκειται για ένα τύπου Alien έκτρωμα το οποίο έχει σχεδιαστεί από τους σατανάδες τους εξωγήινους ούτως ώστε να γραπώνει τους ανθρώπους με τη μυρωδιά της φερομόνης την οποία παράγει ο φόβος τους.
Όχι – δεν υπάρχει twist ending. Την ταινία θα μπορούσε να την είχε σκηνοθετήσει ο Lucas από τον κομπιούτορά του. Πέρα από τη μεγαλειώδη επένδυση του μονιμά James Newton Howard τα αποδέλοιπα είναι β΄διαλογής. Ο Will παρασοβαρεύει, όντας καθηλωμένος α λα Ντενζέλ στο Bone Collector, χαλώντας την εγγενή χημεία του με τον Jaden, ο οποίος ψάχνει ,παλεύει, ζορίζεται αλλά είναι άψητος για σταριλίκι τέτοιου βαθμού. Ίσως απλά Tom Cruise να είναι μόνο ένας (βλ. συναφές Oblivion που πάντως δε με εντυπωσίασε) και Will Smith άλλος ένας και πάπα(λα). Οι σκηνές διαδέχονται τη συγκίνηση αλλά και τον τραγέλαφο καθώς και οι εφφέδες είναι άνισοι, με εντυπωσιακό design αλλά αποτυχημένο CGI ζωικό βασίλειο (μετά από το Life of Pi ο πήχης έχει ανέβει στο διάστημα). Μολαταύτα, για όσους έχουν παρακολουθήσει επισταμένα Shyamalan, υπάρχουν δυο-τρεις σκηνές που δίνουν ανατριχίλες και δεν έχει να κάνει με τη χρήση της νέας Sony F65 digital camera παρά με τον υπεραπλούστατο λόγο ότι υφολογικά ανήκουν στον παλιό καλό δημιουργό ΘΡΙΛΕΡ. Ο Shyamalan κάνει (μόνο για) THRILLERS. Να το ματαγράψω;
Για πες: Τώρα το εμπέδωσε (με τον άσχημο τρόπο) κι ο ίδιος. Μετά το (από μακριά προβλεπόμενο) έσχατο κάζο του After Earth (χώστο ανάμεσα σε The Village και Lady in the Water στο φαρδύ αποτυχημένο του στρήκ), αποδίδει τα πρέποντα εύσημα στο (καλύτερο Θρίλερ της τελευταίας 10ετίας) Let The Right One In, ανακοινώνοντας ότι επεξεργάζεται το Unbreakable 2. So, υπάρχει ακόμη ελπίς. Ο Night έχει προικίσει τον Cypher / Will Smith με την υπερδύναμη του “Ghosting” , τη δυνατότητα του να είναι αόρατος απέναντι στην Ursa, κάθε φορά που αψηφά το φόβο του. Δεν μπορώ να βρω καλύτερο κατευόδιο για την καριέρα του χαρισματικού αλλά και τρομοκρατημένου από τις απανωτές αποτυχίες Ινδού, από το να ευχηθώ, αναπολώντας ξανά τον ολοκληρωτικό κινηματογραφικό θρίαμβο του The Sixth Sense: Night, May the Ghosts Be With You.
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 6 Ιουνίου 2013 από την Feelgood
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η δική σου κριτική