Πειρατεία Στον Ωκεανό

του Tobias Lindholm. Με τους Søren Malling, Johan Philip Asbæk, Dar Salim, Amalie Ihle Alstrup, Ole Dupont, Roland Møller


Υπαρκτό το ζήτημα
του zerVo (@moviesltd)

Καλές και Άγιες όλες εκείνες οι φανταστικές technicolor, μια φορά κι έναν καιρό περιπέτειες με τον Eroll Flynn ως Κουρσάρο και τους κλώνους του να σκαρφαλώνουν τις κουπαστές των τρικάταρτων με θεόρατα σκοινιά, αλλά και οι πιο πρόσφατες εκδοχές πάνω στο ίδιο θαλασσινό θέμα με την γλαφυρά μεταφυσική πόζα του Κάπτεν Σπάροου να παίζει σε πρώτο πλάνο, μα το ζήτημα της ναυτικής πειρατείας, αποτελεί και σύγχρονη πραγματικότητα και μάλιστα τόσο ραγδαία αναπτυσσόμενη, που έχει προκαλέσει τον έντονο προβληματισμό στις κυβερνήσεις των κρατών, που διαθέτουν δυναμικούς στόλους. Μόνο μέσα στο 2010, περισσότερα από 400 περιστατικά πειρατείας αναφέρθηκαν παγκοσμίως, με τα περισσότερα να έχουν πέρα από πολύμηνη εξέλιξη και αιματηρή έκβαση.

Άτεγκτος και σκληρός σε κάθε λογής πρόκληση που έχει να κάνει με αγοραπωλησία καινούργιου καραβιού, εμφανίζεται ο διευθύνοντας σύμβουλος της ναυτιλιακής εταιρίας της Κοπεγχάγης, Πίτερ Λούντβιγκσεν, ώστε με δυσκολία να μπορεί να βγει χαμένος στις εμπορικές του διαπραγματεύσεις. Αυτή την στιγμή όμως βρίσκεται μπροστά στην μεγαλύτερη πρόκληση της καριέρας του, καθώς το φορτηγό πλοίο Ρόζεν, συμφερόντων της εταιρίας του, θα δεχτεί κατά την διάρκεια της πλεύσης του στον Ινδικό Ωκεανό, επίθεση από βαριά οπλισμένους Σομαλούς πειρατές, που θα συλλάβουν το δεκαμελές πλήρωμα και θα ζητήσουν λύτρα αξίας 15 εκατομμυρίων δολαρίων, προκειμένου να το απελευθερώσουν.

Κάτω από τις οδηγίες πεπειραμένου ειδήμονα σε τέτοιου είδους περιστατικά, ο εφοπλιστής θα βρεθεί κάτω από συνθήκες αφόρητης συναισθηματικής πίεσης, καθώς η επικοινωνία με το σκάφος είναι περιορισμένη, οι όμηροι εργαζόμενοι του εκλιπαρούν να ενδώσει στις απαιτήσεις των εξτρεμιστών, οι οικογένειες τους πιέζουν ώστε οι συγγενείς τους να επιστρέψουν σώοι και αβλαβείς στην Δανία και οι εργοδότες του τον πνίγουν, προκειμένου το ζήτημα να λυθεί άμεσα και με το χαμηλότερο δυνατό κόστος. Και κάτω από τον καυτό ήλιο του Ισημερινού, ενόσω οι εβδομάδες περνούν, οι συνθήκες κράτησης για τους φυλακισμένους ναυτικούς, γίνονται ολοένα και πιο τραγικές.

Πάντοτε οι ταινίες με πρωταγωνιστές παρά την θέληση τους κρατουμένους, που βρίσκονται υπό την απειλή των καλάσνικοφ ελπίζοντας στο θαύμα κι ενώ οι δείκτες του ρολογιού προχωρούν δίχως εκείνο να πραγματοποιείται, δημιουργούν μια ιδιαίτερα ανατριχιαστική θρίλερ αίσθηση στον θεατή τους. Συνήθως χαρακτηριστικό τους είναι τα κοφτά πλάνα αγωνίας και το πυρετώδες πινγκ πονγκ ανάμεσα στα δύο επίκεντρα που παζαρεύουν τις ανθρώπινες ζωές. Κάτι που δεν ισχύει κατά βάση στην περίπτωση του Kapringen (A Hijacking) που επιμελείται ο χαρισματικός Tobias Lindholm, στενός συνεργάτης του γνωστότερου συμπατριώτη του Thomas Vinterberg στο Submarino, στην δεύτερη μεγάλου μήκους δημιουργία του.

Ο Σκανδιναβός δεν στοχεύει τόσο στην εκτόξευση της έντασης και του σασπένς - φερειπείν η στιγμή του κουρσέματος δεν αναπαραγάγεται ποτέ - μολονότι δεν τα πηγαίνει και άσχημα στο να κρατήσει το κοινό του στην άκρη του καθίσματος, παρά στην μελέτη των δύο πρωταγωνιστικών χαρακτήρων, του ανυποχώρητου επιχειρηματία, που νιώθει την θηλιά των ευθυνών να σφίγγει γύρω από το λαιμό του και του φοβισμένου μάγειρα του πλοίου, ο οποίος εκπροσωπεί τους δέσμιους συντρόφους του και που λεπτό με το λεπτό νιώθει την ελπίδα της επιβίωσης να τρεμοσβήνει. Δίχως να εστιάζει στις ταυτόχρονες αντιπαραβολές μεταξύ των κουρσάρων και της διοίκησης, το σενάριο εισχωρεί στον εσωτερικό κόσμο των συμμετεχόντων της δραματικής διαπραγμάτευσης, προβάλλοντας πιο πολύ τις ρήξεις και τις καταστροφές που προκάλεσε το τρομακτικό περιστατικό στον ψυχισμό τους, τα τραύματα που θα κουβαλούν στο εφεξής, αλλά και τις βίαιες αλλαγές που επέφερε στις προσωπικές τους συμπεριφορές.

Για πες: Βασικό απαιτούμενο επιτυχίας του κινηματογραφικού εγχειρήματος, πέρα από την μελετημένη ίντριγκα, είναι οι ερμηνευτές που καλούνται να την αποδώσουν κι εδώ η βορειοευρωπαϊκή παραγωγή στοχεύει διάνα στις μορφές του γνώριμου από το τηλεοπτικό Borgen, Soren Malling ως αδιάλλακτου CEO και του Johan Philip Asbaek ως τρομοκρατημένου ομήρου. Αποδεικνύοντας για μια ακόμη φορά τις δυνατότητες της σχολής της Βόρειας Ευρώπης πάνω σε σενάρια πιο απόμακρα από τα συνήθη της κοινωνικής τους μελαγχολίας, που αναδεικνύουν μάλιστα ένα σημαντικό μοντέρνο πρόβλημα, ελάχιστα προβεβλημένο ακόμη και σε χώρες που αποτελούν παραδοσιακές ναυτικές δυνάμεις.






Στις δικές μας αίθουσες? Στις 28 Φεβρουαρίου 2013 από την Feelgood...

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η δική σου κριτική