by gaRis
The Artist on a War Horse
> Είναι αυτή η εποχή του χρόνου. Η αφρόκρεμα, το κερασάκι στην τούρτα ή ένα στημένο πανηγυράκι - ποιοτικό άλλοθι της αμερικανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας. Τα Oscars. Βαρόμετρο ποιότητας ή απλά ένα δοκιμασμένο μέσο εισπρακτικής προώθησης των big studios. Αγαπητέ αναγνώστη, όποτε κουραστείς από τα κλισέ, νεύσε μου να αλλάξω το τροπάρι. Να μπω στο ρεζουμαρισμένο παρασύνθημα, για τους ολίγιστους πλην ψιλομυημένους. Δεν πρόκειται για τα συνήθη internet boys, αυτά που ψήφισαν αναφανδόν και ανακούρκουδα τα Tree of Life, Melancholia και Drive ως ύψιστα κινηματογραφικά επιτεύγματα της χρονιάς. Αυτά που είδαν πρώτη φορά Cronenberg εφέτο στο πλέον άτολμο A Dangerous (σιγά τα αβγά) Method.
> Αυτά που θέλουν την Ακαδημία να επιβραβεύει τα trendy (gay cowboys) και τα nerdy (το facebookάκι που φορείς). Boys (and girls) αυτή η ανάλυση δεν είναι για εσάς. Θα σας χαλάσω την ημέρα. Περιμένω μια στιγμή να ψάξετε αλλού την εκτόνωση της fan-boyish, man child βαρβατίλας σας. Εδώ σκεπτόμεθα όπως η Ακαδημία. Και η Ακαδημία δεν κάνει ποτέ λάθος. Κι αν έκανε ποτέ, το διόρθωσε μόνη της (με τρόπο). Πάμε λοιπόν; Μετά το προπέρσινο φιάσκο (;) της μη υποψηφιότητας του Dark Night (Batman) στην τελική πεντάδα, τα γάλατα χαλάρωσαν γιατί ο λογαριασμός πληρώθηκε ακριβά στα τηλεοπτικά ratings.
> Οπότε σκάει η περσινή 83η Απονομή με 10 υποψήφιες για την Καλύτερη Ταινία, όπου τουλάχιστον οι 3-4 δε θα έβλεπαν τέτοια χαρά ούτε εκ της...απέξω υπό άλλας συνθήκας. Τώρα είναι που η Ακαδημία κάνει μια ακόμη πιρουέτα this year με ένα νεότερο σύστημα ψηφοφορίας. Σύμφωνα με αυτό μια ταινία για να είναι αυτομάτως υποψήφια πρέπει να αποτελεί την νο 1 προτίμηση ενός 5% των ψηφισάντων Μελών (περίπου 250 ψήφοι). Αυτό, σε συνδυασμό με το ότι οι τελικές υποψήφιες θα είναι τουλάχιστον 5 και σε καμιά περίπτωση πάνω από 10, μας οδηγεί στον μαγικό αριθμό 7 ή...8 ως προς τον τελικό αριθμό των υποψηφίων. Τέζα λοιπόν ο καμπούρης ο prognosticator μέσα σε αυτή την παραζάλη.
> Αυτά που θέλουν την Ακαδημία να επιβραβεύει τα trendy (gay cowboys) και τα nerdy (το facebookάκι που φορείς). Boys (and girls) αυτή η ανάλυση δεν είναι για εσάς. Θα σας χαλάσω την ημέρα. Περιμένω μια στιγμή να ψάξετε αλλού την εκτόνωση της fan-boyish, man child βαρβατίλας σας. Εδώ σκεπτόμεθα όπως η Ακαδημία. Και η Ακαδημία δεν κάνει ποτέ λάθος. Κι αν έκανε ποτέ, το διόρθωσε μόνη της (με τρόπο). Πάμε λοιπόν; Μετά το προπέρσινο φιάσκο (;) της μη υποψηφιότητας του Dark Night (Batman) στην τελική πεντάδα, τα γάλατα χαλάρωσαν γιατί ο λογαριασμός πληρώθηκε ακριβά στα τηλεοπτικά ratings.
> Οπότε σκάει η περσινή 83η Απονομή με 10 υποψήφιες για την Καλύτερη Ταινία, όπου τουλάχιστον οι 3-4 δε θα έβλεπαν τέτοια χαρά ούτε εκ της...απέξω υπό άλλας συνθήκας. Τώρα είναι που η Ακαδημία κάνει μια ακόμη πιρουέτα this year με ένα νεότερο σύστημα ψηφοφορίας. Σύμφωνα με αυτό μια ταινία για να είναι αυτομάτως υποψήφια πρέπει να αποτελεί την νο 1 προτίμηση ενός 5% των ψηφισάντων Μελών (περίπου 250 ψήφοι). Αυτό, σε συνδυασμό με το ότι οι τελικές υποψήφιες θα είναι τουλάχιστον 5 και σε καμιά περίπτωση πάνω από 10, μας οδηγεί στον μαγικό αριθμό 7 ή...8 ως προς τον τελικό αριθμό των υποψηφίων. Τέζα λοιπόν ο καμπούρης ο prognosticator μέσα σε αυτή την παραζάλη.
> Έχουμε μπροστά μας ακριβώς δύο εβδομάδες πριν την επίσημη ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων την Τρίτη, 24 Ιανουαρίου, στο Samuel Goldwin Theater. Στις 26 Φεβρουαρίου θα πραγματοποιηθεί η 84η Απονομή στο Kodak Theater του L.A (μόνιμη κατοικία από το 2002 και δώθε) με τον φυσικό παρουσιαστή του θεσμού στη μετά Bob Hope και Johnny Karson εποχή, τον υπέροχο Billy Crystal. Μετά τις Ενώσεις Κριτικών Κινηματογράφου της Β. Αμερικής που έχουν ανεβάσει ψηλά τα οscar odds των indie favorites Drive, Tree of Life, Take Shelter, Moneyball, A Separation, Beginners, σειρά έχουν πάρει οι Επαγγελματικές Ενώσεις των Μελών (σκηνοθέτες, σεναριογράφοι, ηθοποιοί κλπ) ενώ μια ξεχωριστή ιστορία είναι τα Golden Globes (ξένοι ανταποκριτές τύπου) και τα αγγλικά «εφάμιλλα» των Oscars, τα BAFTAs τα οποία υπάρχουν περισσότερο για να επιβραβεύουν την ντόπια βρεταννική παραγωγή, όπως άλλωστε είναι και το λογικό.
> Αυτό που δε γνωρίζουν οι περισσότεροι είναι ότι το βαρόμετρο επιτυχίας, ιδιαίτερα στα Oscars για μια ταινία είναι το PR που έχει κάνει το studio παραγωγής ή διανομής της. Τα special screenings για τα media που επηρεάζουν περισσότερο την κούρσα, για τα ίδια τα Μέλη της Ακαδημίας, ακόμη κι αυτή η στρατηγική διανομής στις αίθουσες ή στα Film Festivals (κυρίως Cannes, Toronto, Sundance). Φερειπείν, το φετινό απόλυτο φαβορί (spoiler alert) The Artist άνοιξε πολύ νωρίς από τις Cannes ώστε να κερδίσει το critical buzz (αχτύπητε Harvey Weinstein!) ενώ στον αντίποδα, το Extremely Loud & Incredibly Close του μονίμου θαμώνα των υποψηφιοτήτων Stephen Daldry δεν έχει ανοίξει ακόμη σε ευρύ κύκλωμα αιθουσών, με αρνητικότατο αποτέλεσμα. Ο ολοκληρωτικός καταποντισμός στο box office βλάπτει τελειωτικά την οσκαρική υγεία (βλ. Take Shelter που δεν έβρισκε διανομή ή το Warrior που πέρασε δυστυχώς απαρατήρητο). Υπάρχουν ορισμένες γραφικές περιπτώσεις όπως αυτή του Scott Rudin που έθεσε εμπάργκο κριτικών πριν την επίσημη έξοδο του The Girl With The Dragon Tattoo στις 21 Δεκεμβρίου το οποίο έσπασε ο o D. Denby του New Yorker, με αποτέλεσμα αντιδράσεις απείρου κάλλους από πλευράς Sony.
> Ο τίτλος του άρθρου είναι εντελώς εύγλωττος ως προς το ποιο θεωρώ το φετινό ζευγάρι διεκδικητών του στέμματος. Δεν ανήκω στην πλειοψηφία που βλέπει το The Descendants ως τον άμεσο αντίπαλο του The Artist. Η εμπειρία διδάσκει ότι συγκεκριμένος τύπος critical darling δε φτάνει ποτέ στην πηγή να πιεί νερό. Χώρια που στη συγκεκριμένη περίπτωση, το The Artist δεν υστερεί έναντι καμιάς άλλης ταινίας στο σύνολο των reviews, ει μη μόνο στα annual TOP10 lists των πλέον σημαινόντων κριτικών κινηματογράφου που επί το πλείστoν θέλουν μια πιο σοφιστικέ, λιγότερο crowd pleaser επιλογή. Στη δική μου σκέψη, θα ζήσουμε μια ακόμη α λα Slumdog Millionaire βραδιά, με καθολική επικράτηση της δημιουργίας του Γάλλου Michel Hazanavicious.
> Αυτό που δε γνωρίζουν οι περισσότεροι είναι ότι το βαρόμετρο επιτυχίας, ιδιαίτερα στα Oscars για μια ταινία είναι το PR που έχει κάνει το studio παραγωγής ή διανομής της. Τα special screenings για τα media που επηρεάζουν περισσότερο την κούρσα, για τα ίδια τα Μέλη της Ακαδημίας, ακόμη κι αυτή η στρατηγική διανομής στις αίθουσες ή στα Film Festivals (κυρίως Cannes, Toronto, Sundance). Φερειπείν, το φετινό απόλυτο φαβορί (spoiler alert) The Artist άνοιξε πολύ νωρίς από τις Cannes ώστε να κερδίσει το critical buzz (αχτύπητε Harvey Weinstein!) ενώ στον αντίποδα, το Extremely Loud & Incredibly Close του μονίμου θαμώνα των υποψηφιοτήτων Stephen Daldry δεν έχει ανοίξει ακόμη σε ευρύ κύκλωμα αιθουσών, με αρνητικότατο αποτέλεσμα. Ο ολοκληρωτικός καταποντισμός στο box office βλάπτει τελειωτικά την οσκαρική υγεία (βλ. Take Shelter που δεν έβρισκε διανομή ή το Warrior που πέρασε δυστυχώς απαρατήρητο). Υπάρχουν ορισμένες γραφικές περιπτώσεις όπως αυτή του Scott Rudin που έθεσε εμπάργκο κριτικών πριν την επίσημη έξοδο του The Girl With The Dragon Tattoo στις 21 Δεκεμβρίου το οποίο έσπασε ο o D. Denby του New Yorker, με αποτέλεσμα αντιδράσεις απείρου κάλλους από πλευράς Sony.
> Ο τίτλος του άρθρου είναι εντελώς εύγλωττος ως προς το ποιο θεωρώ το φετινό ζευγάρι διεκδικητών του στέμματος. Δεν ανήκω στην πλειοψηφία που βλέπει το The Descendants ως τον άμεσο αντίπαλο του The Artist. Η εμπειρία διδάσκει ότι συγκεκριμένος τύπος critical darling δε φτάνει ποτέ στην πηγή να πιεί νερό. Χώρια που στη συγκεκριμένη περίπτωση, το The Artist δεν υστερεί έναντι καμιάς άλλης ταινίας στο σύνολο των reviews, ει μη μόνο στα annual TOP10 lists των πλέον σημαινόντων κριτικών κινηματογράφου που επί το πλείστoν θέλουν μια πιο σοφιστικέ, λιγότερο crowd pleaser επιλογή. Στη δική μου σκέψη, θα ζήσουμε μια ακόμη α λα Slumdog Millionaire βραδιά, με καθολική επικράτηση της δημιουργίας του Γάλλου Michel Hazanavicious.
> Αυτά όμως μετά τις 24 Ιανουαρίου. Μπροστά μας έχουμε το κουβάρι των υποψηφιοτήτων το οποίο και ξετυλίγω ευθύς αμέσως, έχοντας το ευτυχές (γεωγραφικό) προνόμιο να είμαι ο μόνος Έλληνας κριτικός που έχει πλήρη άποψη (τουλάχιστον εγγράφως) επί των πιθανότερων διεκδικητών. Εκκινούμαι από τις τεχνικές κατηγορίες για να φτάσω προοδευτικά (την επόμενη εβδομάδα) στις πιο φαντεζί “big 8” κατηγορίες (ταινίας, σκηνοθεσίας, ρόλων και σεναρίων), αν και στην λογική των oscar watchers στις κομβικές για την τελική επικράτηση μιας ταινίας συγκαταλέγεται η υποψηφιότητα (ιδιαίτερα δε η τελική νίκη) στο μοντάζ (best film editing):
Best Make Up
1. The Iron Lady
2. Harry Potter & The Deathly Hallows Part II
3. Albert Nobbs
Έχουν πιθανότητες ακόμη: J. Edgar (κάκιστος σοβάς πλην του make up Di Caprio), My Week With Marylin (η Williams έμοιαζε περισσότερο στην Marylin όταν έπαιζε...πλάτη).
Best Visual Effects
1. Rise of the Planet of the Apes
2. Harry Potter & The Deathly Hallows Part II
3. Hugo
4. Transformers: Dark of The Moon
5. Tree of Life
Ελπίζουν επίσης: Super 8, Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides
Best Sound Editing
1. War Horse
2. The Adventures of Tintin
3. Transformers: Dark of The Moon
4. Super 8
5. Mission: Impossible – Ghost Protocol
Best Sound Mixing
1. War Horse
2. The Adventures of Tintin
3. Super 8
4. The Artist
5. Transformers: Dark of The Moon
Best Original Song
1. Picture In my Head (The Muppets)
2. Life’s A Happy Song (The Muppets)
3. The Living Proof (The Help)
4. Lay Your Head Down ( Albert Nobbs )
5. Hello, Hello (Gnomeo & Juliet)
Best Original Score
1. The Artist
2. War Horse
3. W.E.
4. The Girl With The Dragon Tattoo
5. Extremely Loud & Incredibly Close
Μπορούν ακόμη: Hugo, The Adventures of Tintin, Ides of March.
Best Costume Design
1. W.E.
2. Jane Eyre
3. The Artist
4. War Horse
5. Hugo
Ίσως: Anonymous, Α Dangerous Method, The Help.
Best Art Direction
1. Hugo
2. Tinker Taylor Soldier Spy
3. The Artist
4. Harry Potter & The Deathly Hallows Part II
5. J. Edgar
Δε θα είναι έκπληξη: War Horse, Jane Eyre.
Best Film Editing (εδώ προσέχουμε)
1. The Artist
2. War Horse
3. Hugo
4. Moneyball
5. Contagion
Είναι κοντά: The Girl With The Dragon Tattoo, Drive, The Descendants.
Best Cinematography
1. Tree of Life
2. The Artist
3. Hugo
4. War Horse
5. Tinker Taylor Soldier Spy
Στο κατόπι: Moneyball, The Girl With The Dragon Tattoo, Drive
Best Animated Feature
1. Rango
2. The Adventures of Tintin (διχογνωμία για το αν τεχνικά εμπίπτει στην κατηγορία)
3. Puss In Boots
4. Arthur Christmas
5. Kung Fu Panda 2
Best Documentary Feature
Στη διαχρονικά πονεμένη αυτή κατηγορία ο περιώνυμος agent provocateur Michael Moore χτύπησε ξανά μόλις την περασμένη Κυριακή, καθώς, ως προεδρεύων της σχετικής επιτροπής, προώθησε σημαντικές αλλαγές στους κανόνες των συγκεκριμένων υποψηφιοτήτων. Πλέον οι υπό εξέταση ταινίες τεκμηρίωσης περιορίζονται στις 60 (μείωση περί το 50% σε σχέση με τις 124 περσινές), ενώ θα πρέπει να έχουν τύχει προβολής τουλάχιστον για μια εβδομάδα σε L.A. και Ν.Υ. Επίσης, στο εξής θα ψηφίζουν για τη νικήτρια όλα ανεξαιρέτως τα Μέλη της Ακαδημίας.
1. Pina
2. Project Nim
3. We Were Here
4. Paradise Lost 3: Purgatory
5. Buck
Best Foreign Language Film
1. A Separation (Iran)
2. Le Havre (Finland)
3. Monsieur Lazhar (Canada)
4. Pina (Germany)
5. In Darkness (Poland)
Την επόμενη εβδομάδα ολοκληρώνουμε με το παντεσπάνι της φετινής Απονομής. Αν υπάρχουν οποιεσδήποτε ερωτήσεις, ενστάσεις, όρεξη για οσκαρικό τζιβιτζιλίκι, θα με βρείτε στο Twitter @TakisGaris. Αν πάλι κάνει το λάθος ο OΠΑΠ να ρίξει φέτος στη γκανιότα το οσκαρικό στοίχημα, αναλαμβάνεται εργολαβικά η δουλειά εντός (με ποσοστά αυτή τη φορά, eh?)
συνεχίζεται εδώ...
Best Make Up
1. The Iron Lady
2. Harry Potter & The Deathly Hallows Part II
3. Albert Nobbs
Έχουν πιθανότητες ακόμη: J. Edgar (κάκιστος σοβάς πλην του make up Di Caprio), My Week With Marylin (η Williams έμοιαζε περισσότερο στην Marylin όταν έπαιζε...πλάτη).
Best Visual Effects
1. Rise of the Planet of the Apes
2. Harry Potter & The Deathly Hallows Part II
3. Hugo
4. Transformers: Dark of The Moon
5. Tree of Life
Ελπίζουν επίσης: Super 8, Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides
Best Sound Editing
1. War Horse
2. The Adventures of Tintin
3. Transformers: Dark of The Moon
4. Super 8
5. Mission: Impossible – Ghost Protocol
Best Sound Mixing
1. War Horse
2. The Adventures of Tintin
3. Super 8
4. The Artist
5. Transformers: Dark of The Moon
Best Original Song
1. Picture In my Head (The Muppets)
2. Life’s A Happy Song (The Muppets)
3. The Living Proof (The Help)
4. Lay Your Head Down ( Albert Nobbs )
5. Hello, Hello (Gnomeo & Juliet)
Best Original Score
1. The Artist
2. War Horse
3. W.E.
4. The Girl With The Dragon Tattoo
5. Extremely Loud & Incredibly Close
Μπορούν ακόμη: Hugo, The Adventures of Tintin, Ides of March.
Best Costume Design
1. W.E.
2. Jane Eyre
3. The Artist
4. War Horse
5. Hugo
Ίσως: Anonymous, Α Dangerous Method, The Help.
Best Art Direction
1. Hugo
2. Tinker Taylor Soldier Spy
3. The Artist
4. Harry Potter & The Deathly Hallows Part II
5. J. Edgar
Δε θα είναι έκπληξη: War Horse, Jane Eyre.
Best Film Editing (εδώ προσέχουμε)
1. The Artist
2. War Horse
3. Hugo
4. Moneyball
5. Contagion
Είναι κοντά: The Girl With The Dragon Tattoo, Drive, The Descendants.
Best Cinematography
1. Tree of Life
2. The Artist
3. Hugo
4. War Horse
5. Tinker Taylor Soldier Spy
Στο κατόπι: Moneyball, The Girl With The Dragon Tattoo, Drive
Best Animated Feature
1. Rango
2. The Adventures of Tintin (διχογνωμία για το αν τεχνικά εμπίπτει στην κατηγορία)
3. Puss In Boots
4. Arthur Christmas
5. Kung Fu Panda 2
Best Documentary Feature
Στη διαχρονικά πονεμένη αυτή κατηγορία ο περιώνυμος agent provocateur Michael Moore χτύπησε ξανά μόλις την περασμένη Κυριακή, καθώς, ως προεδρεύων της σχετικής επιτροπής, προώθησε σημαντικές αλλαγές στους κανόνες των συγκεκριμένων υποψηφιοτήτων. Πλέον οι υπό εξέταση ταινίες τεκμηρίωσης περιορίζονται στις 60 (μείωση περί το 50% σε σχέση με τις 124 περσινές), ενώ θα πρέπει να έχουν τύχει προβολής τουλάχιστον για μια εβδομάδα σε L.A. και Ν.Υ. Επίσης, στο εξής θα ψηφίζουν για τη νικήτρια όλα ανεξαιρέτως τα Μέλη της Ακαδημίας.
1. Pina
2. Project Nim
3. We Were Here
4. Paradise Lost 3: Purgatory
5. Buck
Best Foreign Language Film
1. A Separation (Iran)
2. Le Havre (Finland)
3. Monsieur Lazhar (Canada)
4. Pina (Germany)
5. In Darkness (Poland)
Την επόμενη εβδομάδα ολοκληρώνουμε με το παντεσπάνι της φετινής Απονομής. Αν υπάρχουν οποιεσδήποτε ερωτήσεις, ενστάσεις, όρεξη για οσκαρικό τζιβιτζιλίκι, θα με βρείτε στο Twitter @TakisGaris. Αν πάλι κάνει το λάθος ο OΠΑΠ να ρίξει φέτος στη γκανιότα το οσκαρικό στοίχημα, αναλαμβάνεται εργολαβικά η δουλειά εντός (με ποσοστά αυτή τη φορά, eh?)
συνεχίζεται εδώ...
gaRis