του Νίκου Τζήμα. Με τους James D'Arcy, Alicia Witt, Colm Meaney
Ορατότης - πολύ κάτω από το - Μηδέν
του zerVo
Mάθε τέχνη κι άστηνε, κι αν πεινάσεις πιάστηνε...λέει ένα από τα πιο γνωστά γνωμικά του θυμόσοφου λαού μας. Αρλούμπες και αμπελοφιλοσοφίες, λέω εγώ, που αφορούν τους τεμπέληδες και τους οκνηρούς. Ακόμη κι ο καλύτερος μαστοράκος στην ειδικότητα σου αν είσαι, αν τα παρατήσεις και μετά από πολυυυυύ καιρό αποφασίσεις να επανέλθεις, θα τα βρεις τόσο μπαστούνια, που δεν θα κάνεις ούτε για τρίτος βοηθός. Άσε που και πείσμα να το βάλεις για να επιτύχεις, η εξέλιξη θα σε έχει ξεπεράσει σε τέτοιο βαθμό, που θα φαντάζεις όχι απλά μπαγιάτικος στις ιδέες σου, αλλά παξιμαδένιος. I hope that you understand what i mean, dear Μr. Nico Tzimas...
Ιδεαλιστής και μαχητής νέος, που πολέμησε σθεναρά την μπότα των συνταγματαρχών, αμέσως μετά την πτώση της Χούντας, φεύγει για μεταπτυχιακές σπουδές στην Αμερική, προκειμένου να διευρύνει τους ορίζοντες του στην αρχιτεκτονική. Στο πανεπιστήμιο του Κολούμπια, εκεί που θα γνωρίσει την γυναίκα της ζωής του, μια αναλόγων αντιλήψεων προοδευτική Αμερικάνα, που δίχως δισταγμό θα τον ακολουθήσει στην Ελλάδα, με σκοπό να να κτίσουν την φαμίλια που ονειρεύονται. Τρεισήμισι δεκαετίες μετά, ο Αλέξης, έχει εξελιχθεί στον χαρισματικότερο κτίστη δημοσίων έργων, ο γάμος του όμως με την όμορφη Μαρία έχει διαλυθεί, αφού δεν κατάφεραν να τον σώσουν, ούτε τα δύο παιδιά που έφεραν στον κόσμο. Όταν μια κακοτεχνία σε τεράστιο φράγμα νερού, θα προκαλέσει την κατάρρευση του, με συνέπεια τον τραγικό θάνατο εκατοντάδων ανυποψίαστων πολιτών, ο περιζήτητος golden boy, θα βρεθεί στο μάτι του κυκλώνα.
Ιδεαλιστής και μαχητής νέος, που πολέμησε σθεναρά την μπότα των συνταγματαρχών, αμέσως μετά την πτώση της Χούντας, φεύγει για μεταπτυχιακές σπουδές στην Αμερική, προκειμένου να διευρύνει τους ορίζοντες του στην αρχιτεκτονική. Στο πανεπιστήμιο του Κολούμπια, εκεί που θα γνωρίσει την γυναίκα της ζωής του, μια αναλόγων αντιλήψεων προοδευτική Αμερικάνα, που δίχως δισταγμό θα τον ακολουθήσει στην Ελλάδα, με σκοπό να να κτίσουν την φαμίλια που ονειρεύονται. Τρεισήμισι δεκαετίες μετά, ο Αλέξης, έχει εξελιχθεί στον χαρισματικότερο κτίστη δημοσίων έργων, ο γάμος του όμως με την όμορφη Μαρία έχει διαλυθεί, αφού δεν κατάφεραν να τον σώσουν, ούτε τα δύο παιδιά που έφεραν στον κόσμο. Όταν μια κακοτεχνία σε τεράστιο φράγμα νερού, θα προκαλέσει την κατάρρευση του, με συνέπεια τον τραγικό θάνατο εκατοντάδων ανυποψίαστων πολιτών, ο περιζήτητος golden boy, θα βρεθεί στο μάτι του κυκλώνα.
Στο The Flight Of The Swan έχουμε την πλήρη αντιστροφή μιας ακόμη λαϊκής ρήσης, που μιλά για το πνεύμα και την σάρκα. Ο σκηνοθέτης, στα 74 του χρόνια και τι δεν κάνει για να ευχαριστήσει το κοινό του. Παρακινούμενος πιθανότατα από το θεματικό τρίπτυχο του El Secreto De Sus Ojos, επιθυμεί να προσφέρει ένα πλήρες φιλμικό πακέτο, που να συνδυάζει και το πολιτικό κοντράστ (η δικτατορική Ελλάς σε αντιδιαστολή με την Ελλάδα του σήμερα) και το αισθηματικό μελόδραμα (το πάθος ανάμεσα σε δύο ονειροπόλους νέους) αλλά και το αστυνομικό θρίλερ με τις κοινωνικές προεκτάσεις. Προκειμένου να το επιτύχει, επιστρατεύει τις αμέτρητες γνωριμίες του, ώστε να κάνουν ένα καμέο πέρασμα, έστω και για λίγα δεύτερα, φορτώνει το καστ με κάποια γνωστά ονοματάκια της διεθνούς σκηνής, αποφασίζει να παίξει με το κοφτό μοντάζ, επιζητώντας σε κάποιες στιγμές να κόψει ανάσες και παίρνει το ρίσκο να χρησιμοποιήσει στις εικόνες του, για χάρην της μόδας, αυτό που λέμε ειδικά εφέ. Και πραγματικά στο μυαλό του ο Τζήμας, πιθανότατα έχει την εντύπωση πως αφού έγινε τρεχαντήρι για κανά δυο χρόνια, προκειμένου να ολοκληρώσει το πόνημα του, πως αυτό το έκανε και σωστά. Το πνεύμα όμως είναι φανερά αδύναμο αγαπητέ. Η σαρξ ας στριφογυρνάει όσο θέλει.
Διότι υπάρχουν αμέτρητες απορίες που μου γέννησε η παρακολούθηση του Κύκνου, που από ευφυή τίτλο έσκισε, αλλά από περιεχόμενο πρόσφερε το απόλυτο κενό. Ο σεναριακός σπινθήρας του κατακερματισμού των ιδανικών των δημοκρατικών νέων στη δύσκολη δεκαετία του 70, προς χάρη του παρά και της δόξας, δεν είναι κάτι ούτε καινούργιο, ούτε πρωτοφανέρωτο. Συνεπώς η όποια θεματική έκπληξη πηγαίνει περίπατο, από την στιγμή που ο μακρυμάλλης χίπης, φορά τα πανάκριβα κοστούμια για να ταιριάξει με την υψηλή κοινωνία. Εκείνη την στιγμή περιμένεις ένα στοιχείο - ένα και μόνο που πηγάζει από την έμπνευση - για να σε κρατήσει στο παιχνίδι, κάτι που δεν πέτυχε ούτε η πολυμελής ομάδα των ικανών γραφιάδων του στόρι, αλλά ούτε και η μέθοδος που ακολούθησε ο δημιουργός στην αφήγηση του. Πολυλογία που ωθεί στην βαρεμάρα, ανατροπές που έχουν προβλεφθεί πριν καν πέσουν οι τίτλοι έναρξης και δάκρυα βγαλμένα από τα χειρότερα επεισόδια της τηλεοπτικής Λάμψης, δοσμένα άναρχα και τσαπατσούλικα σε τέτοιο βαθμό, που δυο πλανάκια του Swan αν δεις, θα καταλάβεις πόσο σπουδαίος υπήρξε για την κινηματογραφία της μικρής μας χώρας, ο ανεπανάληπτος Φώσκολος. Όσο για τα απερίγραπτα πρόσθετα CGI καταστροφής καλύτερα να κρατήσω το στόμα μου κλειστό. Ή μάλλον όχι, θα το πω. Μου θύμισαν εκείνα τα σπουδαία του εκρηκτικού Gojira της πρωτοπόρου Toho. Από το 1954...
Για πες: Ακόμη και αν κάνω την υπόθεση εργασίας πως όλα τα παραπάνω ο αγαπητός σκηνοθέτης τα έπραξε όλα τέλεια, με την φροντίδα και την ζεστασιά τόσων χρόνων εμπειρίας, υπάρχει ένα στοιχείο που όχι απλά διαλύει τα πάντα, αλλά τα συντρίβει. Ποιος ακριβώς είναι ο λόγος του ξενόγλωσσου dubbing, σε μια ταινία με αμιγώς ελληνικό περιεχόμενο, που απευθύνεται σε υγιώς σκεπτόμενους Έλληνες θεατές? Να φανταστώ για ενδεχόμενη διεθνή καριέρα, είναι μάλλον ανέκδοτο, εκτός και αν η ματαιοδοξία της παραγωγής έχει αγγίξει όρια απείρου. Να σκεφτώ πως κάτι τέτοιο μπορεί να λειτουργήσει σαν βατήρας εκτόξευσης του Κύκνου στα μεγάλα φεστιβάλς, το θεωρώ απίθανο, αφού το γενικό σύνολο είναι τόσο κακό, που ελάχιστοι φεστιβαλιστές θα του δώσουν σημασία. Για να ξεπεράσω το αξάν στο Knife To The Bone του Βούρου και το Σαλονικιώτικο Tell Me One Name του Ιεροκλή, θα επικαλεστώ τον από μηχανής Θεό του καλτ. Για εκεί μάλιστα, το φιλμάκι κάνει μια χαρά. Τουλάχιστον θα γελάσω με την ψυχή μου και δεν θα πνίξω την προκαλούμενη θυμηδία βαθιά μέσα μου, προκειμένου να υποκριθώ πως παρακολουθώ μια σοβαρή και γεμάτη βαθύτατα κοινωνικά νοήματα ταινία...
Στις δικές μας αίθουσες, 20 Ιανουαρίου 2011 από την Odeon
4 σχόλια:
μαλλον λάθος ταινία ειδατε....ειναι τουλάχιστον πολύ καλή και την συστήνω ανεπιφύλακτα
ΓΙΑΤΙ ΤΟΣΗ ΕΜΠΑΘΕΙΑ ΓΙΑ ΜΙΑ ΤΑΙΝΙΑ ΠΟΥ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΕΙΧΕ ΑΡΧΗ ΜΕΣΗ ΚΑΙ ΤΕΛΟΣ ΚΑΙ ΠΕΡΝΟΥΣΕ ΜΥΝΗΜΑΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ.ΕΝΤΑΞΕΙ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΑ ΤΕΛΕΙΑ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΚΑΙ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΑ.ΜΕ ΤΗΝ ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΟΥ ΤΙΣ ΚΑΝΑΤΕ ΠΟΛΥΣ ΚΟΣΜΟΣ ΔΕΝ ΘΑ ΤΗΝ ΔΕΙ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΚΡΙΜΑ ΓΙΑΤΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΑΞΙΖΕΙ
Η ταινία είναι αισχρή...ΤΕΛΟΣ αφήστε τον κόσμο να χαρεί κάπου αλλού τα λεφτά του...και αν επιμένετε ότι ο κόσμος πρέπει να την δει αφήστε να την παρει σε DVD μετά από κανά 2 μήνες
Απαράδεκτη ταινία!Θυμίζει β-movie δεκαετίας του 80 εν έτει 2011!΄Οσον αφορά το αμερικάνικο στοιχείο της ταινίας σε καστ και γλώσσα μάλλον ο σκηνοθετης από έπαρση ή από απώλεια επαφής με την πραγματικότητα πιστεύει ότι προσφέρει κάτι στον παγκόσμιο κινηματογράφο!Για γέλια...!
Δημοσίευση σχολίου
Η δική σου κριτική