Jurassic World: Το Βασίλειο Έπεσε
του J.A. Bayona. Με τους Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Rafe Spall, Justice Smith, Daniella Pineda, James Cromwell, Toby Jones, Ted Levine, BD Wong, Isabella Sermon, Geraldine Chaplin, Jeff Goldblum
Κ...ουράσικ Παρκ!
του zerVo (@moviesltd)
Η έμπνευση του Μούσια, που μετράει πλέον 25 καλοκαίρια ζωής, από εκείνο το μακρινό 1993, την πιο αποδοτική σεζόν της τεράστιας καριέρας του, ειδικά για όσους μπορούν να θυμηθούν τον πανζουρλισμό που συνόδευσε την έξοδο της στις αίθουσες, ήταν εκπληκτική! Και με ενδιαφέροντα σεναριακό σπινθήρα, που οδήγησε στην αναγέννηση των επί δισεκατομμυρίων ετών εξαφανισμένων γιγάντων και με εκπληκτική πλοκή που τιγκάτη στο σασπένς κρατούσε την ένταση αμείωτη μέχρι το τελευταίο δευτερόλεπτο και κυρίως με απίστευτης αρτιότητας ειδικά οπτικά εφέ, που σου έδιναν την εντύπωση πως τα θηριώδη ζωντανά είναι πραγματικά, αληθινά. Ο Spielberg βέβαια, όπως το συνηθίζει, δεν έφτιαξε το καταπράσινο θεματικό Πάρκο του για μια και μόνο κινηματογραφική επίσκεψη, μα υπολόγισε στις ουκ ολίγες συνέχειες, προβλέψιμα αναλόγως κερδοφόρες με την εισαγωγική. Από το βήμα δεύτερο, γραφίδας Steven παρακαλώ, έγινε σαφές πως η έκπληξη του ορίτζιναλ δεν θα επαναλαμβανόταν ποτέ. Και τώρα βρισκόμαστε στο στο Episode 5 να φανταστείς...
Τρία ακριβώς χρόνια, μετά από τα δραματικά περιστατικά που παραλίγο να εξελιχθούν σε μαζική τραγωδία στο γεμάτο κόσμο Ιουράσσειο Πάρκο, οι επιστήμονες θα κρούσουν για μια ακόμη φορά τον κώδωνα του κινδύνου, προβλέποντας πως η ηφαιστειογενής δραστηριότητα στην νήσο Νούμπλαρ, ενδέχεται να αφανίσει τους ελάχιστους επιζώντες δεινόσαυρους που κατοικούν ακόμη στην ατόλη. Λειτουργώντας κατ εντολή του εύπορου επιχειρηματία και πρώην στενού συνεργάτη του οραματιστή Τζον Χάμοντ, Μπέντζαμιν Λόκγουντ και κόντρα στις αποφάσεις της κρατικής διοίκησης, η νεαρή επιστήμονας Κλερ Ντίαρινγκ θα διοργανώσει μυστική αποστολή σωτηρίας των όντων, μεταφέροντας τα με ασφάλεια σε καινούργιο τόπο διαβίωσης.
Έχοντας την υποστήριξη του - πρώην αγαπημένου της - Όουεν Γκρέιντι, υπευθύνου ασφαλείας όσο το Πάρκο βρισκόταν σε λειτουργία και συνοδευόμενη από μια διμοιρία καλά εκπαιδευμένων κομάντο, η Κλερ θα βρεθεί μετά από καιρό στην μυστηριώδη νήσο, έχοντας υπόψιν της να εντοπίσει τα ίχνη της Μπλου, του πιο εξελιγμένου διανοητικά βελοσιράπτορα. Ενόσω η διαδικασία εύρεσης των εναπομεινάντων θηρίων, προχωρά όχι κάτω από τις καλύτερες προϋποθέσεις, το ηφαίστειο στην κορυφή της Ίσλας θα πάρει μπροστά, γεμίζοντας κάθε μέτρο της με λάβα και φωτιά και σκορπώντας τον τρόμο και τον πανικό, όχι μόνο στην σωστική φράξια αλλά και στους δεινόσαυρους που θα αναζητήσουν δρόμο διαφυγής από την πύρινη κόλαση...
Λίγο έως πολύ η ιστορία, που λαμβάνει χώρα ακριβώς στο ίδιο περιβάλλον με τις προηγούμενες εκδοχές του δημοφιλούς franchise, δεν ξεφεύγει στο πρώτο μισό της ύπαρξης της από τα γνώριμα, τα κλισέ. Με φόντο ένα φυσικό εκρηκτικό πεδίο που δεν δείχνει λύπηση για κανέναν από τους επισκέπτες του, άνθρωποι και πρωτόγονα ζώα, μέσα σε συνθήκες άκρατου πανζουρλισμού, τρέχουν να σώσουν τις υπάρξεις τους, κατά πως προστάζει το ένστικτο της επιβίωσης. Γίγαντες τυραννόσαυροι, φτερωτοί πτερόσαυροι, ογκώδεις βραχιόσαυροι και θηριώδεις τρικεράτωπες, θα συναγωνιστούν σε μια σεισμική κούρσα ο σώζων εαυτόν σωθήτο, όσο το δυνατόν γίνεται μακρύτερα από το ύψωμα που ενεργοποιήθηκε και έχει μετατρέψει τον κατάφυτο παράδεισο σε στάχτη.
Με την έναρξη της επανάληψης όμως κι ενόσω η κάμερα έχει αποχωρήσει μια για πάντα από την Νούμπλαρ, η πλοκή παίρνει μια ανεξέλεγκτη τροπή, βασισμένη σε ένα σεναριακό τουίστ εύρημα μάλλον προβλέψιμο από τις εισαγωγικές κιόλας σεκάνς, εκεί όπου τα κολοσσιαία ερπετά γίνονται πλέον βορά των ανθρώπινων ορέξεων για στυγνή εκμετάλλευση. Και κάπου σε αυτό το σημείο, δίχως το τροπικό σκηνικό, πια, πίσω από τους βασικούς πρωταγωνιστές, οι πάντες θα κληθούν να διαφοροποιήσουν την στάση τους, αν επιθυμούν οι λιγοστοί δεινόσαυροι που δημιουργήθηκαν ως εκ θαύματος στα εργαστήρια γενετικής και βρίσκονται ακόμη στην ζωή, να συνεχίσουν να υπάρχουν, έστω και κάτω από δεινές για εκείνους συνθήκες.
Το όνομα του, διεθνώς, ο λατίνος σκηνοθέτης Juan Antonio Bayona το έκτισε μια δεκαετία περίπου πριν, χάρη στον στυλιζαρισμένο τρόμο που σκόρπισε στα εκράν με το πολύ προσεγμένο του The Orphanage. Η συνέχεια της πορείας του, μακρυά από τα πάτρια Ιβηρικά εδάφη, στην ουσία όρισε και το μονοπάτι που θα ακολουθούσε στην συνέχεια, καθώς τόσο το δραματικά περιπετειώδες The Impossible, όσο και το παραμυθένια ονειρικό A Monster Calls, ανέδειξαν τις ντιρεκτορικές του μεθόδους στον έλεγχο και το σωστό ζύγισμα της φαντασμαγορίας. Εδώ, αν εξαιρέσω την πραγματικά Jurassic, ακατάπαυστου τέμπο σκηνή της απόδρασης από τον ταλαιπωρημένο βράχο, που ανήκει κυριολεκτικά ως φιλμικό είδος στο adventure, η εξέλιξη δεν τον δικαιώνει, μιας και τίποτα από όσα περιγράφει στο στόρι του δεν ακολουθούν τον Speilbergικό μύθο. Μάλλον προς εκείνον του Planet Of The Apes, που επίσης έχει κουράσει το κοινό του, συγκλίνουν.
Η αλήθεια είναι πως από το Fallen Kingdom δεν λείπει ούτε η ψυχή, ούτε η δράση, ούτε τα μηνύματα περιβαλλοντικής ευσυνειδησίας, Με την βίαιη προσθήκη στο κάδρο της έννοιας της ανθρώπινης πλεονεξίας και της ματαιόδοξης ανάγκης για πλουτισμό, έχοντας ανά χείρας την θεϊκή μπαγκέτα που μπορεί και γεννά ή ανασταίνει ψυχές κατά το δοκούν, μάλλον το πέμπτο Jurassic, ξεφεύγει από την αρχική του φιλοσοφία, που είχε σχεδόν αποκλειστικά διασκεδαστικό και ανέμελο χαρακτήρα. Καυτηριάζοντας, τότε, μάλλον επιδερμικά τις κατακτήσεις της επιστημονικής επανάστασης, με την αποκωδικοποίηση του DNA.
Παίρνοντας πάντως την σκυτάλη από την κούκλα Laura Dern, που κυριάρχησε της πρώτης τριλογίας ως άφοβο και πανέξυπνο θηλυκό, η Bryce Dallas Howard υποδύεται στην δεύτερη παρουσία της στο σίριαλ την ηρωίδα της, με πολύ πιο δυναμικό και αποτελεσματικό τρόπο, αφήνοντας πίσω τις ντροπές και τους φόβους του ίντρο της. Σαφώς και σκεπάζει ερμηνευτικά τον χαλαρότατο wanabe Ινταιάν Τζόουνς, Chris Pratt, με τον οποίο πλέον δεν σχηματίζει δίδυμο ρομαντικό, μα αποτελεσματικό, προκειμένου να επιτευχθεί ο κοινός σκοπός της σωτηρίας των φίλιων και ουχί εχθρικών ντάινος. Το ενδιαφέρον φθίνει κι αυτό είναι εμφανές, στην διαδρομή του διώρου που εκεί κάπου μετά την ανάπαυλα δείχνει πως το πολλά υποσχόμενο Jurassic World δεν θα είναι παρά μία από τα ίδια...
Έχοντας την υποστήριξη του - πρώην αγαπημένου της - Όουεν Γκρέιντι, υπευθύνου ασφαλείας όσο το Πάρκο βρισκόταν σε λειτουργία και συνοδευόμενη από μια διμοιρία καλά εκπαιδευμένων κομάντο, η Κλερ θα βρεθεί μετά από καιρό στην μυστηριώδη νήσο, έχοντας υπόψιν της να εντοπίσει τα ίχνη της Μπλου, του πιο εξελιγμένου διανοητικά βελοσιράπτορα. Ενόσω η διαδικασία εύρεσης των εναπομεινάντων θηρίων, προχωρά όχι κάτω από τις καλύτερες προϋποθέσεις, το ηφαίστειο στην κορυφή της Ίσλας θα πάρει μπροστά, γεμίζοντας κάθε μέτρο της με λάβα και φωτιά και σκορπώντας τον τρόμο και τον πανικό, όχι μόνο στην σωστική φράξια αλλά και στους δεινόσαυρους που θα αναζητήσουν δρόμο διαφυγής από την πύρινη κόλαση...
Λίγο έως πολύ η ιστορία, που λαμβάνει χώρα ακριβώς στο ίδιο περιβάλλον με τις προηγούμενες εκδοχές του δημοφιλούς franchise, δεν ξεφεύγει στο πρώτο μισό της ύπαρξης της από τα γνώριμα, τα κλισέ. Με φόντο ένα φυσικό εκρηκτικό πεδίο που δεν δείχνει λύπηση για κανέναν από τους επισκέπτες του, άνθρωποι και πρωτόγονα ζώα, μέσα σε συνθήκες άκρατου πανζουρλισμού, τρέχουν να σώσουν τις υπάρξεις τους, κατά πως προστάζει το ένστικτο της επιβίωσης. Γίγαντες τυραννόσαυροι, φτερωτοί πτερόσαυροι, ογκώδεις βραχιόσαυροι και θηριώδεις τρικεράτωπες, θα συναγωνιστούν σε μια σεισμική κούρσα ο σώζων εαυτόν σωθήτο, όσο το δυνατόν γίνεται μακρύτερα από το ύψωμα που ενεργοποιήθηκε και έχει μετατρέψει τον κατάφυτο παράδεισο σε στάχτη.
Με την έναρξη της επανάληψης όμως κι ενόσω η κάμερα έχει αποχωρήσει μια για πάντα από την Νούμπλαρ, η πλοκή παίρνει μια ανεξέλεγκτη τροπή, βασισμένη σε ένα σεναριακό τουίστ εύρημα μάλλον προβλέψιμο από τις εισαγωγικές κιόλας σεκάνς, εκεί όπου τα κολοσσιαία ερπετά γίνονται πλέον βορά των ανθρώπινων ορέξεων για στυγνή εκμετάλλευση. Και κάπου σε αυτό το σημείο, δίχως το τροπικό σκηνικό, πια, πίσω από τους βασικούς πρωταγωνιστές, οι πάντες θα κληθούν να διαφοροποιήσουν την στάση τους, αν επιθυμούν οι λιγοστοί δεινόσαυροι που δημιουργήθηκαν ως εκ θαύματος στα εργαστήρια γενετικής και βρίσκονται ακόμη στην ζωή, να συνεχίσουν να υπάρχουν, έστω και κάτω από δεινές για εκείνους συνθήκες.
Το όνομα του, διεθνώς, ο λατίνος σκηνοθέτης Juan Antonio Bayona το έκτισε μια δεκαετία περίπου πριν, χάρη στον στυλιζαρισμένο τρόμο που σκόρπισε στα εκράν με το πολύ προσεγμένο του The Orphanage. Η συνέχεια της πορείας του, μακρυά από τα πάτρια Ιβηρικά εδάφη, στην ουσία όρισε και το μονοπάτι που θα ακολουθούσε στην συνέχεια, καθώς τόσο το δραματικά περιπετειώδες The Impossible, όσο και το παραμυθένια ονειρικό A Monster Calls, ανέδειξαν τις ντιρεκτορικές του μεθόδους στον έλεγχο και το σωστό ζύγισμα της φαντασμαγορίας. Εδώ, αν εξαιρέσω την πραγματικά Jurassic, ακατάπαυστου τέμπο σκηνή της απόδρασης από τον ταλαιπωρημένο βράχο, που ανήκει κυριολεκτικά ως φιλμικό είδος στο adventure, η εξέλιξη δεν τον δικαιώνει, μιας και τίποτα από όσα περιγράφει στο στόρι του δεν ακολουθούν τον Speilbergικό μύθο. Μάλλον προς εκείνον του Planet Of The Apes, που επίσης έχει κουράσει το κοινό του, συγκλίνουν.
Η αλήθεια είναι πως από το Fallen Kingdom δεν λείπει ούτε η ψυχή, ούτε η δράση, ούτε τα μηνύματα περιβαλλοντικής ευσυνειδησίας, Με την βίαιη προσθήκη στο κάδρο της έννοιας της ανθρώπινης πλεονεξίας και της ματαιόδοξης ανάγκης για πλουτισμό, έχοντας ανά χείρας την θεϊκή μπαγκέτα που μπορεί και γεννά ή ανασταίνει ψυχές κατά το δοκούν, μάλλον το πέμπτο Jurassic, ξεφεύγει από την αρχική του φιλοσοφία, που είχε σχεδόν αποκλειστικά διασκεδαστικό και ανέμελο χαρακτήρα. Καυτηριάζοντας, τότε, μάλλον επιδερμικά τις κατακτήσεις της επιστημονικής επανάστασης, με την αποκωδικοποίηση του DNA.
Παίρνοντας πάντως την σκυτάλη από την κούκλα Laura Dern, που κυριάρχησε της πρώτης τριλογίας ως άφοβο και πανέξυπνο θηλυκό, η Bryce Dallas Howard υποδύεται στην δεύτερη παρουσία της στο σίριαλ την ηρωίδα της, με πολύ πιο δυναμικό και αποτελεσματικό τρόπο, αφήνοντας πίσω τις ντροπές και τους φόβους του ίντρο της. Σαφώς και σκεπάζει ερμηνευτικά τον χαλαρότατο wanabe Ινταιάν Τζόουνς, Chris Pratt, με τον οποίο πλέον δεν σχηματίζει δίδυμο ρομαντικό, μα αποτελεσματικό, προκειμένου να επιτευχθεί ο κοινός σκοπός της σωτηρίας των φίλιων και ουχί εχθρικών ντάινος. Το ενδιαφέρον φθίνει κι αυτό είναι εμφανές, στην διαδρομή του διώρου που εκεί κάπου μετά την ανάπαυλα δείχνει πως το πολλά υποσχόμενο Jurassic World δεν θα είναι παρά μία από τα ίδια...
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 7 Ιουνίου 2018 από την UIP!
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η δική σου κριτική