του David Leveaux. Με τους Christopher Plummer, Lily James, Jai Courtney, Janet McTeer, Eddie Marshan
The Last Emperor
του zerVo (@moviesltd)
Υπήρξε ο τελευταίος Κάιζερ, ο ύστατος δηλαδή αυτοκράτορας της Γερμανίας και της Πρωσίας, καθώς ανέλαβε την διοίκηση της χώρας στα μέσα του 1888 και εγκατέλειψε τον θρόνο του, τριάντα έτη κατοπινά, στα τέλη του 1918, αμέσως μετά την πανωλεθρία της πατρίδας του στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Εκεί που την οδήγησε, εξωθώντας την γειτονική Αυστρία στην ρήξη με την Σερβία, αμέσως μετά την δολοφονία του αρχιδούκα Φερδινάνδου στο Σεράγεβο, φιτίλι που ουσιαστικά άναψε την φλόγα του ολέθρου στα 1914. Αμέσως μετά την παραίτηση του ο Φερδινάνδος ο Δεύτερος, αποσύρθηκε σε μυστική τοποθεσία στις Κάτω Χώρες, όπου έζησε το υπόλοιπο της ζωής του, συγγράφοντας τα απομνημονεύματα του, μέχρι το 1941 όταν και απεβίωσε σε ηλικία 82 ετών,
Με την εδραίωση των Ναζί στην εξουσία του Γερμανικού Ράιχσταγκ, ένας από τους ελάχιστους πιθανούς εχθρούς που δεν έχει φροντίσει να εκτοπίσει ο Αδόλφος Χίτλερ, είναι ο αυτοεξόριστος στην Ολλανδική ύπαιθρο, πρώην Κάιζερ, Γουλιέλμος, που ενδεχόμενα με την δημοτικότητα που έχει σε μερίδα του πληθυσμού, μπορεί να σταθεί τροχοπέδη στα φιλοπόλεμα σχέδια του. Αρχές του 1940 και μετά από μια μόλις έξι ημερών επίθεση στην γειτονική χώρα, που θα καταλήξει σε θρίαμβο, τα γερμανικά στρατεύματα θα καταλάβουν όλες τις στρατηγικές θέσεις, στοχεύοντας πλέον ξεκάθαρα στο κτίσιμο του Ανατολικού μετώπου και στο καίριο κτύπημα στην Σοβιετική Ένωση. Έχοντας ξεκάθαρα την πλήρη εποπτεία της Ολλανδίας, ο Χίτλερ, θα αποφασίσει να αποστείλει έμπιστο άνθρωπο του στον τόπο διαμονής του υπερήλικα τέως αυτοκράτορα, προκειμένου να παρακολουθεί από κοντά κάθε ύποπτη κίνηση του.
Ευθύνη που θα βαρύνει τον Λοχαγό των SS Στέφαν Μπραντ, έναν ένστολο με αινιγματικό παρελθόν, που οι φήμες από Βερολίνο αναφέρουν πως γλύτωσε το απόσπασμα χάρη στις υψηλόβαθμες γνωριμίες του. Αναφερόμενος στο τοπικό γραφείο της Γκεστάπο, ο αξιωματικός θα εγκατασταθεί μόνιμα στην απομονωμένη φάρμα που στεγάζει τον βουτηγμένο στις αριστοκρατικές θύμησες του παρελθόντος, ξεπεσμένο μονάρχη και την συμβία του. Εκεί που θα γνωρίσει την άρτι προσληφθείσα στην υπηρεσία του Γουλιέλμου, νεαρή Ολλανδέζα, Εβραϊκής καταγωγής, καμαριέρα, Μίκε και θα αναπτύξει μαζί της μια έντονη και παθιασμένη ερωτική σχέση. Αγνοώντας πλήρως πως κι εκείνη από την μεριά της κρύβει μέσα της ένα τραγικό μυστικό και η παρουσία της στην βίλα, αποτελεί μέρος σχεδίου εκδίκησης από την μεριά της.
Την στιγμή που η γερμανική αντικατασκοπεία έχει αντιληφθεί πως οι Σύμμαχοι καλοβλέπουν μια ενδεχόμενη συνεργασία τύπου Δούρειου Ίππου με τον Κάιζερ, ώστε να προσεγγίζουν τον Φύρερ εκ των έσω, γνωρίζοντας πως κάποιος απεσταλμένος σύνδεσμος τον περιτριγυρίζει, ο έμπιστος Καπιτάν, μπερδεμένος και θολωμένος από τους εφιάλτες που στοιχειώνουν τα βράδια του, θα κληθεί να ξεσκεπάσει την σκευωρία. Πριν να είναι αργά, τόσο για την πατρίδα του, για την έκβαση του πολέμου, για τον έκπτωτο αυτοκράτορα και εντέλει για τον ίδιο. Το φιλμ βασίζει την θεματική του στο εμπνευσμένο μυθιστόρημα του Alan Judd, The Kaiser's Last Kiss, που συνδυάζει πραγματικά και ιστορικά περιστατικά, μαζί με μια αξιοπρεπή μυθοπλασία, προκειμένου να αναπτύξει το απαιτούμενο για την ομαλή εξέλιξη του θρίλερ σασπένς.
Προκειμένου να τονίσει ακόμη πιο πολύ την αγωνιώδη μορφή που παίρνει το The Exception στο δεύτερο μισό του, ο σκηνοθέτης David Leveaux, Βρετανός και κατά βάση θεατρικός, στοιχείο που του βγαίνει στο κτίσιμο των εικόνων του, βαδίζει συνάμα με το βασικό στόρι, δευτερεύουσες βινιέτες, που κυρίως έχουν να κάνουν με την ματαιοδοξία του γηρασμένου, κυκλοθυμικού, μα σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις, σοφά σκεπτόμενου emperor, να επιστρέψει θριαμβευτής ξανά στον τόπο του, μη γνωρίζοντας τις πραγματικές διαθέσεις των φασιστών. Δολοφονικό όραμα για τους Εθνικοσοσιαλιστές, που θα αντιληφθεί τόσο εκείνος όσο και η σύζυγός του Ερμίνα, πάρα πολύ καλά, στην θωριά του αυταρχικού και σχεδόν εξευτελιστικού προς το πρόσωπο του, νούμερο 2 στην Ναζί ιεραρχία, Χίμλερ, που θα τον επισκεφτεί για να κρίνει ιδίοις όμασι αν πραγματικά ο γερο-φαντασμένος, μπορεί να απειλήσει την Σβάστικα.
Αξιόλογη η αναπαράσταση της περιόδου, άλλωστε οι Εγγλέζοι φημίζονται για την ικανότητα τους στον τομέα αυτό και πολύ δύσκολα αποτυγχάνουν. Ικανοποιητικό και το δέσιμο του βασικού κορμού με την υποστηρικτική περιφέρεια του, ακόμη κι αν το ρομάντζο που αναπτύσσεται μεταξύ του Λοχαγού (ο Jai Courtney, όχι και τόσο πειστικός) και της μικρής Ολλανδέζας (η Lily James, που εκτιμούσα πριν δω το παρόν φιλμ, πως στον Baby Driver έχει κάνει τα πάντα) προβάλλεται κάπως υπερβολικά και αταίριαστα καυτό με το υπόλοιπο σύνολο. Όχι ότι χαλάει κανέναν δηλαδή η επαναλαμβανόμενα γυμνή θωριά της Cinderella, ούτε καμία από την άλλη, οι καλογυμνασμένοι μυς του υιού Die Hard. Βεβαίως κανείς από τους δύο, δεν διαθέτει ούτε το κύρος, ούτε το εκτόπισμα του σπουδαίου σιμά 90χρονου Christopher Plummer, που μισό αιώνα μετά το Sound Of Music υποδύεται ξανά Γερμανό, σε μια σεζόν που πήγε περίφημα για εκείνον, αποσπώντας, έστω κι από το παράθυρο, μια ακόμη οσκαρική υποψηφιότητα ερμηνείας.
Με ψήγματα στην πλοκή παρμένα από το εκρηκτικό Όπου Τολμούν οι Αετοί, ανατροπές, μικρο εκπλήξεις, αλλά και ρηχά ευρήματα κυρίως στον επίλογο, που θα τον περίμενα ευρηματικότερο, με πειστικές ερμηνείες που δυστυχώς μιλούν μόνον αγγλικά, προσεγμένο σχεδιασμό παραγωγής και ένα ειδύλλιο πιο πιπεράτο από το αναμενόμενο, το ψευδοιστορικό Τελευταίο Φιλί του Κάιζερ, στέκεται περισσότερο ως ένα αγωνιώδες πολεμικό δράμα, παρά ως μελέτη του χαρακτήρα ενός προσώπου που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στις πολιτικο-οικονομικές εξελίξεις του 20ου αιώνα.
Ευθύνη που θα βαρύνει τον Λοχαγό των SS Στέφαν Μπραντ, έναν ένστολο με αινιγματικό παρελθόν, που οι φήμες από Βερολίνο αναφέρουν πως γλύτωσε το απόσπασμα χάρη στις υψηλόβαθμες γνωριμίες του. Αναφερόμενος στο τοπικό γραφείο της Γκεστάπο, ο αξιωματικός θα εγκατασταθεί μόνιμα στην απομονωμένη φάρμα που στεγάζει τον βουτηγμένο στις αριστοκρατικές θύμησες του παρελθόντος, ξεπεσμένο μονάρχη και την συμβία του. Εκεί που θα γνωρίσει την άρτι προσληφθείσα στην υπηρεσία του Γουλιέλμου, νεαρή Ολλανδέζα, Εβραϊκής καταγωγής, καμαριέρα, Μίκε και θα αναπτύξει μαζί της μια έντονη και παθιασμένη ερωτική σχέση. Αγνοώντας πλήρως πως κι εκείνη από την μεριά της κρύβει μέσα της ένα τραγικό μυστικό και η παρουσία της στην βίλα, αποτελεί μέρος σχεδίου εκδίκησης από την μεριά της.
Την στιγμή που η γερμανική αντικατασκοπεία έχει αντιληφθεί πως οι Σύμμαχοι καλοβλέπουν μια ενδεχόμενη συνεργασία τύπου Δούρειου Ίππου με τον Κάιζερ, ώστε να προσεγγίζουν τον Φύρερ εκ των έσω, γνωρίζοντας πως κάποιος απεσταλμένος σύνδεσμος τον περιτριγυρίζει, ο έμπιστος Καπιτάν, μπερδεμένος και θολωμένος από τους εφιάλτες που στοιχειώνουν τα βράδια του, θα κληθεί να ξεσκεπάσει την σκευωρία. Πριν να είναι αργά, τόσο για την πατρίδα του, για την έκβαση του πολέμου, για τον έκπτωτο αυτοκράτορα και εντέλει για τον ίδιο. Το φιλμ βασίζει την θεματική του στο εμπνευσμένο μυθιστόρημα του Alan Judd, The Kaiser's Last Kiss, που συνδυάζει πραγματικά και ιστορικά περιστατικά, μαζί με μια αξιοπρεπή μυθοπλασία, προκειμένου να αναπτύξει το απαιτούμενο για την ομαλή εξέλιξη του θρίλερ σασπένς.
Προκειμένου να τονίσει ακόμη πιο πολύ την αγωνιώδη μορφή που παίρνει το The Exception στο δεύτερο μισό του, ο σκηνοθέτης David Leveaux, Βρετανός και κατά βάση θεατρικός, στοιχείο που του βγαίνει στο κτίσιμο των εικόνων του, βαδίζει συνάμα με το βασικό στόρι, δευτερεύουσες βινιέτες, που κυρίως έχουν να κάνουν με την ματαιοδοξία του γηρασμένου, κυκλοθυμικού, μα σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις, σοφά σκεπτόμενου emperor, να επιστρέψει θριαμβευτής ξανά στον τόπο του, μη γνωρίζοντας τις πραγματικές διαθέσεις των φασιστών. Δολοφονικό όραμα για τους Εθνικοσοσιαλιστές, που θα αντιληφθεί τόσο εκείνος όσο και η σύζυγός του Ερμίνα, πάρα πολύ καλά, στην θωριά του αυταρχικού και σχεδόν εξευτελιστικού προς το πρόσωπο του, νούμερο 2 στην Ναζί ιεραρχία, Χίμλερ, που θα τον επισκεφτεί για να κρίνει ιδίοις όμασι αν πραγματικά ο γερο-φαντασμένος, μπορεί να απειλήσει την Σβάστικα.
Αξιόλογη η αναπαράσταση της περιόδου, άλλωστε οι Εγγλέζοι φημίζονται για την ικανότητα τους στον τομέα αυτό και πολύ δύσκολα αποτυγχάνουν. Ικανοποιητικό και το δέσιμο του βασικού κορμού με την υποστηρικτική περιφέρεια του, ακόμη κι αν το ρομάντζο που αναπτύσσεται μεταξύ του Λοχαγού (ο Jai Courtney, όχι και τόσο πειστικός) και της μικρής Ολλανδέζας (η Lily James, που εκτιμούσα πριν δω το παρόν φιλμ, πως στον Baby Driver έχει κάνει τα πάντα) προβάλλεται κάπως υπερβολικά και αταίριαστα καυτό με το υπόλοιπο σύνολο. Όχι ότι χαλάει κανέναν δηλαδή η επαναλαμβανόμενα γυμνή θωριά της Cinderella, ούτε καμία από την άλλη, οι καλογυμνασμένοι μυς του υιού Die Hard. Βεβαίως κανείς από τους δύο, δεν διαθέτει ούτε το κύρος, ούτε το εκτόπισμα του σπουδαίου σιμά 90χρονου Christopher Plummer, που μισό αιώνα μετά το Sound Of Music υποδύεται ξανά Γερμανό, σε μια σεζόν που πήγε περίφημα για εκείνον, αποσπώντας, έστω κι από το παράθυρο, μια ακόμη οσκαρική υποψηφιότητα ερμηνείας.
Με ψήγματα στην πλοκή παρμένα από το εκρηκτικό Όπου Τολμούν οι Αετοί, ανατροπές, μικρο εκπλήξεις, αλλά και ρηχά ευρήματα κυρίως στον επίλογο, που θα τον περίμενα ευρηματικότερο, με πειστικές ερμηνείες που δυστυχώς μιλούν μόνον αγγλικά, προσεγμένο σχεδιασμό παραγωγής και ένα ειδύλλιο πιο πιπεράτο από το αναμενόμενο, το ψευδοιστορικό Τελευταίο Φιλί του Κάιζερ, στέκεται περισσότερο ως ένα αγωνιώδες πολεμικό δράμα, παρά ως μελέτη του χαρακτήρα ενός προσώπου που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στις πολιτικο-οικονομικές εξελίξεις του 20ου αιώνα.
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 19 Απριλίου 2018 από την Spentzos Films!
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η δική σου κριτική