του Taylor Sheridan. Με τους Jeremy Renner, Elizabeth Olsen, Gil Birmingham, Jon Bernthal, Julia Jones, Kelsey Chow, Graham Greene, Martin Sensmeier
Only The Strong Survive
του zerVo (@moviesltd)
Ακόμη μια αποτύπωση της άλλης όψης της Αμερικής, εκείνης που κρύβεται επιμελώς πίσω από την λαμπερή βιτρίνα των θεόρατων κτιρίων και της φωτεινής φανφάρας, που αντικατοπτρίζει όμως την ρεαλιστική εικόνα των απομακρυσμένων και πάμφτωχων ζωνών της Υπερδύναμης που αντιδιαστέλλεται πλήρως από αυτή των πλούσιων και σε συντριπτικό ποσοστό κινηματογραφημένων μεγαλουπόλεων. Διόλου τυχαία, το ταξίδεμα που εκκίνησε από τα βόρεια σύνορα του Ρίο Γκράντε στο Sicario το 2015 και συνεχίστηκε ελάχιστα παραπέρα, στην Τεξανή οριογραμμή του Hell Or High Water το 2016, ολοκληρώνεται σαν τρίπτυχο μέσα από την έμπνευση του ίδιου σεναριογράφου, σε μια ακόμη ερειπωμένη και κατώτερου Θεού γειτονιά της Land Of The Free.
Βαρυχειμωνιά έχει απλωθεί σε όλη την αχανή έκταση του Γουίντ Ρίβερ, δασώδους περιοχής του βόρειου ακριτικού Γουαιόμινγκ, εκεί που διαβιώνουν κάτω από αβάσταχτες συνθήκες οι Αμερικάνοι θαγενείς, με τις ελπίδες τους για ένα καλύτερο αύριο να μοιάζουν θαμμένες κάτω από τόνους ανέχειας και απόγνωσης. Κοντά σε όλα τα προβλήματα τους ακόμη ένα θα προστεθεί από την στιγμή που ο μοναχικός κυνηγός Κόρι Λάμπερτ, αποτραβηγμένος από τον πολιτισμό από τότε που απώλεσε άδικα την 14χρονη θυγατέρα του, θα ανακαλύψει το κατακρεουργημένο πτώμα μιας νεαρής ινδιάνας, κόρης αγαπημένου και σεβάσμιου φίλου του.
Υπόθεση που θα αναλάβει το FBI στέλνοντας στον τόπο του εγκλήματος για περαιτέρω έρευνες, ολομόναχη την ρούκι και άπειρη πράκτορα Τζέιν Μπάνερ, που πριν από όλα πρέπει να προσαρμοστεί στις πρωτόγνωρες για εκείνη συνθήκες. Με μοναδική υποστήριξη για να διαλευκάνει το φονικό, τον γηραίο, χαμηλών δυνατοτήτων σερίφη, η πρωτάρα και εμφανώς ζορισμένη αστυνομικός, αντιλαμβανόμενη πως η υπηρεσία δεν την καλύπτει, θα ζητήσει την αρωγή του Κόρι, που αν μη τι άλλο γνωρίζει τον απόκρημνο τόπο, σαν την παλάμη του.
Κι αυτό διότι έχει κατανοήσει από καιρό τον βασικό κανόνα της επιβίωσης, σε αυτό το κατάλευκο (που σε άλλες περιπτώσεις θα ταίριαζε απόλυτα ως ειδυλλιακής απόδρασης, μα στην παρούσα ορίζει σκηνικό ερήμωσης) τοπίο: Ότι καταφέρεις, πρέπει να το πετύχεις μόνος, στηριζόμενος αποκλειστικά στις όποιες δυνάμεις σου! Όπως ο loner που περιφέρεται στον χιονιά πάνω στο όχημα του, πάνοπλος και πανέτοιμος να αντιμετωπίσει κάθε πρόκληση, απειλή, επίθεση. Δίνοντας ταυτόχρονα δίδαγμα δράσης στην νεότευκτη ντετέκτιβ, να στηριχθεί απλά και μόνο στις ατομικές της ικανότητες, χωρίς να καρτερεί τον από μηχανής Θεό. Και να προφυλάσσει διαρκώς τα νώτα της γιατί οι εχθροί καραδοκούν εκεί που δεν το περιμένει.
Βατήρας ξεδιπλώματος και των περαιτέρω κοινωνικών προβληματισμών, είναι το αστυνομικό μοτίβο που αναπτύσσει το στόρι. Κανόνας που ακολουθεί πιστά στα σενάρια του ο Taylor Sheridan, ο οποίος αναλαμβάνοντας και την σκηνοθετική μπαγκέτα εδώ, περιτυλίγει την πλοκή του με ένα αποπνιχτικό κατάλευκο χαλί, που πάνω στην καθαρότητα του ζωγραφίζονται πάθη και συναισθήματα, φόβοι και κατατρεγμοί.
Έξοχη κινηματογραφικά η αναπαράσταση της περιθωριοποιημένης επαρχίας, ειδικά ετούτης που στεγάζει τα πενιχρά όνειρα των ανύπαρκτης ισχύος ερυθρόδερμων, που αξία της ζωής τους ισοδυναμεί (για πολλούς προύχοντες) με το απόλυτο και παγερό υπό το μηδέν που τους αγκαλιάζει. Με αφήγηση αργή μα στρωτή στην ανάλυση των χαρακτήρων του, το φιλμ ζωντανεύει και πέρα από τις τέσσερις γραμμές του εκράν, τις συνθήκες τσουχτερού κρύου, μανιασμένου βοριά, θλίψης και λησμονιάς, για να οδηγήσει τον θεατή του στην θρίλερ έκρηξη του φινάλε. Εκεί που ο βασικός νόμος της ζούγκλας, που δεν τοποθετείται στις ερήμους της Μέσης Ανατολής, ούτε κάπου στα πέρατα της γης, αλλά εδώ στην ίδια μας την επικράτεια, κάνει σταδιακά, μα τόσο επιβλητικά την εμφάνιση του. Only The Strong Survive!
Πανεύκολα μιλάμε για την κορυφαία ερμηνευτική στιγμή του πολυπράγμονα Jeremy Renner. Με το τουφέκι στον ώμο, ως ορεσίβιος αλπινιστής, ορίζει την άλλη όψη του νομίσματος, αυτή απέναντι στην μόστρα του πεζοναύτη του Ιράκ που τον καθιέρωσε στο Hurt Locker, κυνηγώντας και πάλι εχθρούς, αόρατους και καλά κρυμμένους. Όχι όμως τζιχαντιστές με φέσια και σαρίκια, αλλά ομόσταυλους, γιάνκηδες, δυνατούς και αντρειωμένους, που υποκλίνονται δακρυσμένοι, στα φανερά, στην Αστερόεσσα, ντροπιάζοντας την όμως, με τις δειλές, ανάρμοστες και πομπώδεις τους συμπεριφορές. Η απόμακρη μειονοτική μερίδα της κοινωνίας της Υπερδύναμης, εκείνη που πραγματικά πιστεύει πως μπορεί να προστατεύσει και να υπηρετήσει, ορίζεται από τον ορκισμένο Κόρι. Κάποια φορά η αγκαλιά του, θα το σώσει το μοιραία αδύναμο κορίτσι (υπόκλιση και πάλι στην υποστηρικτική εδώ Olsen). Δύναται όμως αυτή η μόνη στιγμή, να αποτελέσει εξιλέωση για όλες τις προηγούμενες που τα ανήμπορα πλάσματα, έγιναν βορά στα ανθρωπόμορφα κτήνη?
Υπόθεση που θα αναλάβει το FBI στέλνοντας στον τόπο του εγκλήματος για περαιτέρω έρευνες, ολομόναχη την ρούκι και άπειρη πράκτορα Τζέιν Μπάνερ, που πριν από όλα πρέπει να προσαρμοστεί στις πρωτόγνωρες για εκείνη συνθήκες. Με μοναδική υποστήριξη για να διαλευκάνει το φονικό, τον γηραίο, χαμηλών δυνατοτήτων σερίφη, η πρωτάρα και εμφανώς ζορισμένη αστυνομικός, αντιλαμβανόμενη πως η υπηρεσία δεν την καλύπτει, θα ζητήσει την αρωγή του Κόρι, που αν μη τι άλλο γνωρίζει τον απόκρημνο τόπο, σαν την παλάμη του.
Κι αυτό διότι έχει κατανοήσει από καιρό τον βασικό κανόνα της επιβίωσης, σε αυτό το κατάλευκο (που σε άλλες περιπτώσεις θα ταίριαζε απόλυτα ως ειδυλλιακής απόδρασης, μα στην παρούσα ορίζει σκηνικό ερήμωσης) τοπίο: Ότι καταφέρεις, πρέπει να το πετύχεις μόνος, στηριζόμενος αποκλειστικά στις όποιες δυνάμεις σου! Όπως ο loner που περιφέρεται στον χιονιά πάνω στο όχημα του, πάνοπλος και πανέτοιμος να αντιμετωπίσει κάθε πρόκληση, απειλή, επίθεση. Δίνοντας ταυτόχρονα δίδαγμα δράσης στην νεότευκτη ντετέκτιβ, να στηριχθεί απλά και μόνο στις ατομικές της ικανότητες, χωρίς να καρτερεί τον από μηχανής Θεό. Και να προφυλάσσει διαρκώς τα νώτα της γιατί οι εχθροί καραδοκούν εκεί που δεν το περιμένει.
Βατήρας ξεδιπλώματος και των περαιτέρω κοινωνικών προβληματισμών, είναι το αστυνομικό μοτίβο που αναπτύσσει το στόρι. Κανόνας που ακολουθεί πιστά στα σενάρια του ο Taylor Sheridan, ο οποίος αναλαμβάνοντας και την σκηνοθετική μπαγκέτα εδώ, περιτυλίγει την πλοκή του με ένα αποπνιχτικό κατάλευκο χαλί, που πάνω στην καθαρότητα του ζωγραφίζονται πάθη και συναισθήματα, φόβοι και κατατρεγμοί.
Έξοχη κινηματογραφικά η αναπαράσταση της περιθωριοποιημένης επαρχίας, ειδικά ετούτης που στεγάζει τα πενιχρά όνειρα των ανύπαρκτης ισχύος ερυθρόδερμων, που αξία της ζωής τους ισοδυναμεί (για πολλούς προύχοντες) με το απόλυτο και παγερό υπό το μηδέν που τους αγκαλιάζει. Με αφήγηση αργή μα στρωτή στην ανάλυση των χαρακτήρων του, το φιλμ ζωντανεύει και πέρα από τις τέσσερις γραμμές του εκράν, τις συνθήκες τσουχτερού κρύου, μανιασμένου βοριά, θλίψης και λησμονιάς, για να οδηγήσει τον θεατή του στην θρίλερ έκρηξη του φινάλε. Εκεί που ο βασικός νόμος της ζούγκλας, που δεν τοποθετείται στις ερήμους της Μέσης Ανατολής, ούτε κάπου στα πέρατα της γης, αλλά εδώ στην ίδια μας την επικράτεια, κάνει σταδιακά, μα τόσο επιβλητικά την εμφάνιση του. Only The Strong Survive!
Πανεύκολα μιλάμε για την κορυφαία ερμηνευτική στιγμή του πολυπράγμονα Jeremy Renner. Με το τουφέκι στον ώμο, ως ορεσίβιος αλπινιστής, ορίζει την άλλη όψη του νομίσματος, αυτή απέναντι στην μόστρα του πεζοναύτη του Ιράκ που τον καθιέρωσε στο Hurt Locker, κυνηγώντας και πάλι εχθρούς, αόρατους και καλά κρυμμένους. Όχι όμως τζιχαντιστές με φέσια και σαρίκια, αλλά ομόσταυλους, γιάνκηδες, δυνατούς και αντρειωμένους, που υποκλίνονται δακρυσμένοι, στα φανερά, στην Αστερόεσσα, ντροπιάζοντας την όμως, με τις δειλές, ανάρμοστες και πομπώδεις τους συμπεριφορές. Η απόμακρη μειονοτική μερίδα της κοινωνίας της Υπερδύναμης, εκείνη που πραγματικά πιστεύει πως μπορεί να προστατεύσει και να υπηρετήσει, ορίζεται από τον ορκισμένο Κόρι. Κάποια φορά η αγκαλιά του, θα το σώσει το μοιραία αδύναμο κορίτσι (υπόκλιση και πάλι στην υποστηρικτική εδώ Olsen). Δύναται όμως αυτή η μόνη στιγμή, να αποτελέσει εξιλέωση για όλες τις προηγούμενες που τα ανήμπορα πλάσματα, έγιναν βορά στα ανθρωπόμορφα κτήνη?
Στις δικές μας αίθουσες? Στις 3 Αυγούστου 2017 από την Spentzos Films
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η δική σου κριτική