H Τριλογία της Απόκλισης: Οι Διαφορετικοί Divergent PosterH Τριλογία της Απόκλισης: Οι Διαφορετικοί

του Neil Burger. Με τους Shailene Woodley, Theo James, Kate Winslet, Ashley Judd, Tony Goldwyn, Miles Teller, Jai Courtney, Zoë Kravitz, Ben Lloyd-Hughes, Christian Madsen


Η Διαφορετικότητα κάνει την Διαφορά
του zerVo (@moviesltd)

Την σκυτάλη στην ατέρμονη, όπως προβλέπω όσο ο εμπορικός αντίκτυπος είναι τόσο υψηλός, κούρσα των νεανικών περιπετειών που ξεπηδούν από αντίστοιχες Young Adult νουβέλες και αναμένεται να ολοκληρώσουν την πορεία τους σε τριλογίες, με δισυπόστατο τρίτο μέρος, παίρνει η περίπτωση του Divergent. Του εισαγωγικού μέρους ενός τριπτύχου φαντασίας, που ξεπήδησε από την έμπνευση της, ζάπλουτης πια, Veronica Roth και που ήδη έχει προγραμματιστεί από την Summit, η οποία είδε τα ταμεία της να τιγκάρουν μόλις στο πρώτο σαββατοκύριακο προβολής με μια 60άρα εκατομμύρια, η συνέχεια με τα Insurgent και Allegiant...

H Τριλογία της Απόκλισης: Οι Διαφορετικοί Divergent Wallpaper

Στην Αμερική του μέλλοντος, αμέσως μετά τον πόλεμο που ισοπέδωσε τα πάντα, οι πόλεις που επιβίωσαν έχουν εξελιχθεί σε αυτόνομα κράτη, που παλεύουν ανεξάρτητα και μόνο με τις δικές τους δυνάμεις για να διατηρηθούν στην ζωή. Όπως ακριβώς συνέβη με την τρίτη πολυπληθέστερη μητρόπολη κάποτε των ΗΠΑ, το Σικάγο, που πλέον μαζεύει τα συντρίμμια του, ακολουθώντας ένα ιδιόμορφο σχήμα κοινωνικής διαστρωμάτωσης, αποτελούμενο από πέντε αλληλεπιδρώντα οριζόντια επίπεδα, ομάδες που οι πολίτες εντάσσονται ανάλογα με τις δεξιότητες τους. Την φατρία της Αυταπάρνησης όπου συμμετέχουν οι ανιδιοτελείς που λειτουργούν υπέρ της κοινής ωφελείας, της Φιλίας που απαρτίζουν οι φιλειρηνικοί ικανοί να κρατούν την ισορροπία, της Αλήθειας που διατηρούν όσοι δεν ψεύδονται και δύνανται να συντηρούν τους θεσμούς ζωντανούς, της Ισχύος που ορίζουν οι άφοβοι και δυνατοί υπερασπιστές των αδυνάτων και της Ευφυίας που είναι ο τόπος για τους έξυπνους και πνευματικά ευφυείς.

Η καταχώρηση των πολιτών σε ομίλους πραγματοποιείται με την συμπλήρωση των 16 χρόνων ζωής και αφού έχει προηγηθεί ένα ατομικό τεστ ικανοτήτων, που σε σημαντικό βαθμό ορίζει το διάβα του καθενός. Ηλικία που μόλις συμπλήρωσε η φιλόδοξη Μπέατρις Πράιορ και που στην τελετή διαλογής, προς μεγάλη έκπληξη ακόμη και των ανιδιοτελών οικείων της θα διαλέξει την κλίκα των Δυνατών και Ατρόμητων και άμεσα θα οδηγηθεί στο κέντρο εκπαίδευσης για να διδαχθεί την τέχνη της αυτοάμυνας. Εκείνο που διατηρεί βαθιά μέσα της ως καλά κρυμμένο μυστικό η χαρισματική Τρις, είναι πως οι ικανότητες της την κατατάσσουν σε περισσότερες από μία ομάδες, καθιστώντας την στην επικίνδυνη για το κοινό καλό εξαίρεση των Διαφορετικών, τους οποίους ο Νόμος διώκει ως πιθανούς καταστροφείς της σοσιαλιστικής ισορροπίας.

Της δύσκολες ώρες στο καμπ, μαχόμενη σθεναρά να μην κοπεί από την φατρία, η πιτσιρίκα, εκμεταλλευόμενη την υψηλή της εξυπνάδα θα αντιληφθεί πως η ηγέτιδα των Ευφυών, η αινιγματικά απόμακρη Τζανίν Μάθιους έχει βάλει σκοπό να προσεγγίσει τους Γενναίους, δημιουργώντας τον επιθετικό συνασπισμό εκείνο που θα καταφέρει να εξοντώσει όλες τις υπόλοιπες ομάδες. Στην απόπειρα της να αντισταθεί στις δικτατορικές ορέξεις της μυστηριώδους Τζανίν, η Τρις θα βρει έναν απρόσμενο σύμμαχο, τον ίδιο της τον σκληροτράχηλο εκπαιδευτή στον στίβο μάχης, Φορ!

Δεν έχω την παραμικρή γνώση όσων γράφουν τα κιτάπια των μπεστ σέλλερς, εκ πρώτης όψης όμως και συγκριτικά με τον προφανή ανταγωνισμό, έτερων κινηματογραφικών τριπτύχων που βασίστηκαν σε δοξασμένα μεταμιλένιουμ μυθιστορήματα, πρέπει να ομολογήσω πως το Divergent είναι εκείνο που διαθέτει την περισσότερη ύλη. Ιστορία και ίντριγκα μπόλικη και - έστω και φανταστικά - εξηγήσιμη και όχι απλώς ένα τραλαλό παραμυθάκι με βρικόλακες και λυκανθρώπους ή ένα αναίτιο κυνήγι αλληλοεξόντωσης των νιάτων, όπου θα επιβιώσει ο πιο ισχυρός. Εδώ με απαρχή ένα πολύ ενδιαφέρον εισαγωγικό μισάωρο, βγαλμένο από το αντίστοιχο ίντρο του Χάρι Πόττερ και την διαδικασία επιλογής τάξης στο σχολείο του Χόγκγουαρτς, το φιλμ μεταφέρεται σε έναν απόμακρο μισοδιαλυμένο τόπο όπου οι νεοσύλλεκτοι, πολλές φορές και με κίνδυνο της ζωής τους, θα διδαχθούν την τεχνική του πολέμου. Κι επειδή only the strong survive, μονάχα οι καλύτεροι θα αποφοιτήσουν και θα κριθούν ικανοί να υπηρετήσουν στις δυνάμεις ασφαλείας.

Φυσικά η σεναριακή εξέλιξη λοξοδρομεί, από το μέσον και μετά, όταν και ο ίδιος ο σκηνοθέτης Neil Burger δείχνει σημάδια κόπωσης στην μεταφορά του βιβλίου στο σελιλόιντ, επαναλαμβάνοντας διαρκώς - μέτρησα τρεις, τέσσερις, αν μη τι άλλο αποπροσανατολιστικές για το αληθοφανές στιγμές - τις σεκάνς του εμβολιασμού με την απροσδιόριστη ναρκωτική ουσία, που περιπλέκουν τον ρεαλισμό με το κίβδηλο και χρειάζεται πολύ προσοχή για να μην ξεφύγεις από την τροχιά της αφήγησης. Βεβαίως δίχως εκπλήξεις το αναμενόμενα ηρωικό φινάλε καταφτάνει, έχοντας όμως προηγουμένως σπείρει στον δρόμο του στενοχώριες, απώλειες, χαμούς, αλλά και έναν έρωτα που φαντάζομαι θα διατηρηθεί ζωντανός μέχρι το τελικό σφύριγμα της λήξης σε δυο χρονάκια από τώρα.

Αξιοπρεπέστατη η μπέμπα Shailene Woodley που εξελίσσεται στο καινούργιο Χολιγουντιανό καμάρι, στην απόδοση ενός ρόλου που φαινομενικά μοιάζει εύκολος, μα που σίγουρα δεν είναι, έχοντας να μεταβάλλει, σχεδόν πλάνο πλάνο, εκφράσεις και συναισθήματα. Από τον φόβο στην αγαλλίαση, από την μελαγχολία στην έκσταση, από την απόγνωση στην αποφασιστικότητα. Δίπλα της ισάξιος παραστάτης, ο ελληνικών ριζών σύμφωνα με το βιογραφικό του, Theo James, ζωγραφίζει την μορφή του επόμενου τοπ ζεν πρεμιέ, την αγκαλιάζει με θέρμη και στοργή και προκαλεί αναφιλητά στις καρδούλες των τινέιτζερς που πλέον δαγκώνουν νύχια μέχρι το επόμενο συναπάντημα τους στο εκράν.

Για πες: Φυσικά σε όλο αυτό το καλοδουλεμένο πάρτι, δεν θα μπορούσε να μην υπάρχει κάπου κι η απογοήτευση. Κι αυτή ακούει στο όνομα Kate Winslet. Με την πείρα που της προσδίδει μια τόσο μεγάλη καριέρα, θα έπρεπε η Εγγλέζα να διαβλέψει το ρίσκο να μην ταιριάξει - ούτε για πλάκα όμως - στο ταγιέρ της κακίστρως μιας τέτοιας fantastic υπόθεσης. Κι η Οσκαρούχα Kate όχι απλά αποτυγχάνει στα εύκολα, αλλά αποτελεί και τον αδύναμο κρίκο ενός συνολικά όμορφα παρακολουθήσιμου δίωρου εφηβικού τρεχαλητού.

H Τριλογία της Απόκλισης: Οι Διαφορετικοί Divergent Rating




Στις δικές μας αίθουσες? Στις 27 Μαρτίου 2014 από την Odeon

1 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Καταρχάς όταν γίνεται κριτική(ταινίας) μιας ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ενός βιβλίου, θα πρέπει αυτός που την κάνει να δίνει σημασία σε μια μικρή λεπτομέρεια, να έχει διαβάσει και το βιβλίο πρώτα. Γιατί; για να μην γίνονται αναφορές και δήθεν αρνητικά σχόλια και παρατηρήσεις στο σενάριο της ταινίας που στην ουσία δεν είναι λάθη από την στιγμή που είναι ΜΕΤΑΦΟΡΑ βιβλίου και αφού γίνεται έτσι στο βιβλίο έτσι θα γίνει και στην ταινία! Για παράδειγμα στην παραπάνω κριτική το σχόλιο ''Δεν έχω την παραμικρή γνώση όσων γράφουν τα κιτάπια των μπεστ σέλλερς'' ήταν περιττό γιατί το καταλαβαίνουμε από τα εξής σημεία της κριτικής: ''Φυσικά η σεναριακή εξέλιξη λοξοδρομεί, από το μέσον και μετά, όταν και ο ίδιος ο σκηνοθέτης Neil Burger δείχνει σημάδια κόπωσης στην μεταφορά του βιβλίου στο σελιλόιντ, επαναλαμβάνοντας διαρκώς - μέτρησα τρεις, τέσσερις, αν μη τι άλλο αποπροσανατολιστικές για το αληθοφανές στιγμές - τις σεκάνς του εμβολιασμού με την απροσδιόριστη ναρκωτική ουσία, που περιπλέκουν τον ρεαλισμό με το κίβδηλο και χρειάζεται πολύ προσοχή για να μην ξεφύγεις από την τροχιά της αφήγησης. Βεβαίως δίχως εκπλήξεις το αναμενόμενα ηρωικό φινάλε καταφτάνει, έχοντας όμως προηγουμένως σπείρει στον δρόμο του στενοχώριες, απώλειες, χαμούς, αλλά και έναν έρωτα που φαντάζομαι θα διατηρηθεί ζωντανός μέχρι το τελικό σφύριγμα της λήξης σε δυο χρονάκια από τώρα.'' γιατί οι σεκάνς που παρατήρησες να επαναλαμβάνονται με τον ''ορό'' έγιναν εσκεμμένα αφού το ίδιο γίνεται και στο βιβλίο δηλαδή βλέπουμε τους πρωταγωνιστές να περνούν τα ''τοπία των φόβων τους'' αρκετές φορές και για να γίνει αυτό χρησιμοποιούν την σύριγγα με τον ορό! για τον έρωτα και το αν θα φτάσει μέχρι το τέλος; διαβάζοντας την Αφοσίωση(το 3ο και τελευταίο βιβλίο της σειράς) θα πάρεις την απάντηση σου και δεν είναι αυτή που φαντάζεσαι!!! Και για τα ''Η καταχώρηση των πολιτών σε ΄ομίλους΄..., ...περισσότερες από μία ΄ομάδες΄'' Φατρίες λέγονται, ''ένα ατομικό ΄τεστ ικανοτήτων΄" τεστ κλίσης είναι το σωστό,"στην τελετή ΄διαλογής΄" τελετή επιλογής, ''διαλέξει την κλίκα(ΦΑΤΡΙΑ) των ΄Δυνατών και Ατρόμητων΄'' Ατρόμητων σκέτο είναι, και τέλος ''εξαίρεση των ΄Διαφορετικών΄" των ΑΠΟΚΛΙΣΕΩΝ!!! Κατά τα άλλα καλή η κριτική σου, είναι καλό που σου άρεσε η ταινία(αν και δεν έχεις διαβάσει τα βιβλία)!

Δημοσίευση σχολίου

Η δική σου κριτική