του Abdellatif Kechiche. Με τους Yahima Torres, Olivier Gourmet, Elina Löwensohn, Andre Jacobs
Γκορίλα, γκορίλα...
του zerVo
Πολύ σπουδαίος σκηνοθέτης! Ο κορυφαίος χωρίς καμία αμφιβολία που έχει αναδείξει την τελευταία δεκαετία η μαύρη ήπειρος, εφόσον έχει καταφέρει μέσα από τις μόλις τέσσερις δημιουργίες του να κτίσει ένα μικρό θρύλο γύρω από το όνομα του. Από το κατώφλι του μιλένιουμ, που παρουσίασε στην Βενετία το ντεμπούτο του, La Faute A Voltaire, μέχρι το προ τριετίας καθηλωτικό φολκλορικό δράμα La Graine Et Le Mulet, ο Τυνήσιος Abdellatif Kechiche, έχει διαγράψει μια μόνιμα ανοδική διαδρομή εξαιρετικής αισθητικής και πολιτικής άποψης, με συνέπεια κάθε καινούργιο πόνημα του να παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον. Κανόνας από τον οποίο δεν ξεφεύγει ούτε το ιστορικής βάσης Venus Noire, που υπήρξε μια από τις ποιοτικότερες φιλμικές στιγμές της Μόστρας του 2010.
Λονδίνο αρχές του 19ου αιώνα. Ένα από τα πλέον δημοφιλή θεάματα για το κοινό τείνει να εξελιχθεί η παράσταση της Venus Hottentote, μιας εύσωμης μαύρης από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας, που παρουσιάζεται από τον γητευτή της σαν αγρίμι, μπροστά στο διψασμένο για πρωτότυπα βαριετέ κοινό. Η φήμη της ιθαγενούς Αφροδίτης, με τα ιδιόμορφα εξωτερικά χαρακτηριστικά, θα ξεπεράσει την φήμη του βρετανικού νησιού και πολύ σύντομα θα ταξιδέψει στην Γαλλία, εκεί που θα αρχίσει τις παραστάσεις για την υψηλή κοινωνία των Παρισίων.
Αυτή είναι η πραγματική ιστορία της Σάρκε - Σάρα - Μπάρτμαν, μιας καθαρόαιμης Βουσμάνας, που δυο αιώνες πριν ένας παμπόνηρος Αφρικάνερ, άρπαξε από την πατρίδα της, για να την μεταβάλλει σε ζωντανό θέαμα, των καλά εξευγενισμένων σοσιετέ. Μια διαδρομή που ξεκίνησε από τον κάτω από καθεστώς απαρτχάιντ αφρικάνικο νότο, για να ολοκληρωθεί, λίγα χρόνια μετά και όταν τα χειροκροτήματα του πρωτότυπου σόου του αλυσοδεμένου θεριού θα κοπάσουν, στα φτηνά παρισινά πορνεία, όπου σε ηλικία τριανταπέντε μόλις ετών η Αφροδίτη, θα αφήσει την τελευταία της πνοή από την πνευμονία, απόρροια των κακουχιών.
Έστω και νεκρή όμως, η Σάρκε δεν έπαψε να αποτελεί θέαμα, για επιστημονικούς πλέον σκοπούς, εφόσον μέλη της και το γύψινο αντίγραφο της, χρησιμοποιήθηκαν από τους φυσιοδίφες, για να αποδείξουν τον άμεσο συσχετισμό των πρωτόγονων φυλών, με τον πίθηκο, ως ο επόμενος κρίκος της αλυσίδας με το ανθρώπινο γένος. Τραγωδία και συνάμα ταλαιπωρία, μιας ψυχής, που βρέθηκε μακριά από το φυσιολογικό της περιβάλλον, περιφερόμενη από τσίρκο σε τσίρκο, με χαλκά στο λαιμό ως θέμα μοναδικής σπανιότητας, δίχως να έχει την τόλμη - ακόμη κι όταν της δόθηκε η δυνατότητα στο δικαστήριο - να διεκδικήσει το δικαίωμα στην ελευθερία.
Λονδίνο αρχές του 19ου αιώνα. Ένα από τα πλέον δημοφιλή θεάματα για το κοινό τείνει να εξελιχθεί η παράσταση της Venus Hottentote, μιας εύσωμης μαύρης από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας, που παρουσιάζεται από τον γητευτή της σαν αγρίμι, μπροστά στο διψασμένο για πρωτότυπα βαριετέ κοινό. Η φήμη της ιθαγενούς Αφροδίτης, με τα ιδιόμορφα εξωτερικά χαρακτηριστικά, θα ξεπεράσει την φήμη του βρετανικού νησιού και πολύ σύντομα θα ταξιδέψει στην Γαλλία, εκεί που θα αρχίσει τις παραστάσεις για την υψηλή κοινωνία των Παρισίων.
Αυτή είναι η πραγματική ιστορία της Σάρκε - Σάρα - Μπάρτμαν, μιας καθαρόαιμης Βουσμάνας, που δυο αιώνες πριν ένας παμπόνηρος Αφρικάνερ, άρπαξε από την πατρίδα της, για να την μεταβάλλει σε ζωντανό θέαμα, των καλά εξευγενισμένων σοσιετέ. Μια διαδρομή που ξεκίνησε από τον κάτω από καθεστώς απαρτχάιντ αφρικάνικο νότο, για να ολοκληρωθεί, λίγα χρόνια μετά και όταν τα χειροκροτήματα του πρωτότυπου σόου του αλυσοδεμένου θεριού θα κοπάσουν, στα φτηνά παρισινά πορνεία, όπου σε ηλικία τριανταπέντε μόλις ετών η Αφροδίτη, θα αφήσει την τελευταία της πνοή από την πνευμονία, απόρροια των κακουχιών.
Έστω και νεκρή όμως, η Σάρκε δεν έπαψε να αποτελεί θέαμα, για επιστημονικούς πλέον σκοπούς, εφόσον μέλη της και το γύψινο αντίγραφο της, χρησιμοποιήθηκαν από τους φυσιοδίφες, για να αποδείξουν τον άμεσο συσχετισμό των πρωτόγονων φυλών, με τον πίθηκο, ως ο επόμενος κρίκος της αλυσίδας με το ανθρώπινο γένος. Τραγωδία και συνάμα ταλαιπωρία, μιας ψυχής, που βρέθηκε μακριά από το φυσιολογικό της περιβάλλον, περιφερόμενη από τσίρκο σε τσίρκο, με χαλκά στο λαιμό ως θέμα μοναδικής σπανιότητας, δίχως να έχει την τόλμη - ακόμη κι όταν της δόθηκε η δυνατότητα στο δικαστήριο - να διεκδικήσει το δικαίωμα στην ελευθερία.
Για πες: Ο Kechiche, μέσα από την δυομισάωρη, αργόσυρτη αφήγηση του, αναπτύσσει πλήρως το χρονικό της πορείας της Μπάρτμαν, χρησιμοποιώντας σαν βασικό συστατικό του την ακρίβεια στην αναπαράσταση της περιόδου, επιμένοντας να τονίζει τις εκφράσεις του κοινού της. Απεικονίζοντας την ταλαιπωρημένη φιγούρα της - όπως την αποδίδει έξοχα στην πρώτη της ερμηνευτική προσπάθεια η δασκάλα μέχρι τα χτες Yahima Torres - με διάθεση αλληγορική, για να αναδείξει τον πόνο του αδυνάμου, μπροστά στην καταπίεση του ισχυρού και στην επιθετική διάθεση του διψασμένου για πρωτότυπο υπερθέαμα ακροατηρίου.
Στις δικές μας αίθουσες, 21 Απριλίου 2011 από την Feelgood
Rewind /// Trailer - Venus Noire
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η δική σου κριτική